یک معلم اشتهاردی درگفت و گو با پانا:

تثبیت یادگیری با زبان ِ بازی است

کرج (پانا) - یک دبیر ساکن اشتهارد در استان البرز گفت مرور درس‌ها و تثبیت یادگیری برای نسل جدید را می‌توان با زبان بازی رقم زد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد
تثبیت یادگیری با زبان ِ بازی است

فاطمه نادری، نومعلم درس عربی دبیرستان حجاب شهرستان اشتهارد به عنوان معلمی که تازه جدب آموزش و پرورش شده است ازخاطرات اولین روز تدریس خود در گفت و گو با پانا عنوان کرد: «تدریس به صورت جدی برای دبیران و معلمان از زمان کارورزی شروع می شود که طبیعتاً قبل از ورود به کلاس ها و آشنایی با دانش آموزان استرسی وجود دارد که بعدها از آن به عنوان یک خاطره یاد می شود. به صراحت می توان گفت که پس از تدریس و ارائه مطالب همچنین ارتباط گیری درست و موثر با دانش آموزان رفته رفته از میزان استرس و اضطراب حاکم بر جو کاسته می شود. چرا که ارتباط گیری موثر با دانش آموزان باعث دانش افزایی میان معلمان و دانش آموزان می شود.»

وی افزود: «من به شخصه روش های سنتی را سرلوحه کار خودم قرار ندادم و سعی می کنم با تدریس به شیوه جدید و رغبت انگیز تا جایی که توان دارم حداقل تحولی را در دانش آموزان ایجاد کنم. تا شاگردان رغبت بیشتری جهت پیگیری درس عربی که زبان مهم و سختی است داشته باشند. نمونه آن تدریس با زبان شعر و بازی است. مثلاً می توانم به این مورد اشاره کنم که برای مرور درس و تثبیت یادگیری از بازی (پازل: دانش آموزان چند کارت حاوی فعل های مضارع و چند کارت حاوی ترجمه هایشان را در اختیار دارند که باید مانند پازل در کوتاه ترین زمان کنار هم جهت آموزش افعال مضارع که به صورت گروهی انجام می پذیرد، انجام دهند. همچنین روش های دیگری چون استفاده از فلش کارت ها، آموزش های داستانی، مسابقه و موارد دیگر نیز در تدریس من مورد توجه قرار گرفته است.»

نادری اضافه کرد: «همیشه سعی کردم چه در زمان کلاس های حضوری و چه مجازی با روش های خلاقانه و شیوه های مشارکتی تدریس کنم. در زمان کلاس های حضوری معتقدم تدریسی بهتر است که با پرسش و پاسخ دانش آموزان همراه باشد و فقط معلم متکلم وحده نباشد و در زمان تدریس مجازی طی پیشینه ای که از قبل داشته ام با توجه به سن مخاطب و دانش آموز برنامه ریزی کرده ام. در گذشته تولید محتواهای آموزشی داشتم و آنها را در آپارات و فضای مجازی منتشر می کردم و در حال حاضر که هم در دبیرستان متوسطه دوم و هم دبیرستان متوسطه اول مشغول تدریس هستم سعی می کنم انیمیشن های آموزشی بیشتری برای دانش آموزان پایه هفتم بفرستم چون روحیات آنها با انیمیشن سازگارتر از روحیات دانش آموزان پایه دوازدهمی با انیمیشن است.»

این معلم در پایان اظهار کرد: «ما معلم ها باید کاری کنیم تا کلاس های درس کسل کننده نباشند و دانش آموزان با علاقه سر کلاس حاضر شوند نه از سر اجبار. من در برخی از دوره ها که مرتبط با تدریس بود شرکت کردم و از آنها نیز استفاده می کنم. عموما ارتباطات در این روزها برای تاثیرپذیری بیشتر باید دوستانه باشد، البته تعادل هم در دوستی معلم و دانش آموز باید رعایت شود که نه شرایطی با جو خشک و سرد در کلاس‌هایمان ایجاد شود و نه شرایطی آسیب زننده.»

دانش آموزخبرنگار: سیده سارا بهرامی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار