غلامرضا بنی اسدی

انتخاب میانِ افکار نه افراد!

انتخابات یعنی عرضه عاقلانه و مومنانه نظرات که در افراد نمود پیدا می کند. انتخابات یعنی این که صاحبان گفتمان‌های گوناگون بتوانند به صحنه بیایند، در فضایی مومنانه خود و نگاه خویش را تعریف کنند تا بستر برای گزینش مردم فراهم شود.

کد مطلب: ۱۴۳۵۲۱۶
لینک کوتاه کپی شد

انتخاب نیازمند حضور سلایق گوناگون است و الا وقتی همه شبیه هم باشند که گزینش معنا ندارد. انتخاب میان آرا و افکار است نه اشخاص و افراد. این کلامِ راهبردیِ رهبر انقلاب است که:" میدان باید برای حضور جناح‌های سیاسی و گرایش‌های گوناگون سیاسی-اقتصادی-فرهنگی در مسابقه بزرگ انتخابات باز باشد تا همه دیدگاه‌ها و نگاه‌ها در این میدان فعال باشند." تا مردم مطابق سلیقه خویش و اولویتی که برای کشور و زندگی خود قائلند، رای دهند.

در این فرایند هیچ کس جا را برای دیگری تنگ نمی کند. همه می توانند حاضر باشند چنان که مقام معظم رهبری نیز رقابت و مسابقه جوانان با افراد مجرب و باسابقه را برای ورود به مجلس، نوع دیگری از رقابت خواندند و گفتند: «البته مجلس خوب و قوی باید هم نمایندگان جوان داشته باشد و هم نمایندگان باسابقه و باتجربه.»

رقابت هم البته آدابی دارد که همه باید به آن ملتزم باشند. ادبی دارد که در گفتار و رفتار باید متجلی شود.

تبلیغات یعنی بیان دیدگاه‌ها برای مردم همراه با اخلاق و دیانت. این یکی از عوامل مهم غیریت ساز بین انتخابات به تراز اسلامی- ایرانی با انتخابات در دیگر مناطق جهان است. بدگویی، بداخلاقی، بدکلامی نباید به میدان رقابت راه پیدا کند و الا چنان آتشی در خرمن رفاقت خواهد انداخت که دیگر برادر هم برادر را نشناسد. ما کم آسیب ندیده ایم از کپی کاری برخی ها از روی دست بیگانگان. هنوز جای زخم های افتراق تازه است. به همین خاطر است که ایشان راه را چراغان می کنند تا در تاریکی کسی نتواند به هر بهانه چپ کند و به وادی بداخلاقی بپیچد. نه نامزدهای محترم باید پا از حریم اخلاق بیرون بگذارند و نه همراهانشان باید به کژراهه بداخلاقی بیفتند. انتخابات باید در تراز فرهنگ دینی- ملی و انقلابی ما باشد. از گذشته ها درس بگیریم و آینده را اخلاقی و سازنده رقم زنیم.

حضور همه سلایق و جناح ها را قدر بدانیم. بگذاریم مردم هر که را می خواهند بر صدر بنشانند. صاحب حق و اختیاردار رای، مردم هستند. مسئولان باید به بهترین نحو، زمینه حضور صاحبان سلایق و بستر انتخاب مردم را فراهم کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار