چالش انتخاب سرمربی ‌و کورسوی امید ‌والیبال برای ‌المپیک

وکیلی: گزینه اصلی هدایت تیم ملی والیبال باید روانشناس و جامعه‌شناس‌ قوی هم باشد‌/ مردم مربی خارجی می‌خواهند!

تهران (پانا) -‌ پیشکسوت والیبال کشورمان گفت مربی خارجی برای هدایت تیم ملی والیبال بزرگسالان باید علاوه بر داشتن کارنامه قوی مربیگری، روانشناس و جامعه‌شناس هم باشد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۱۰۴
لینک کوتاه کپی شد
چالش انتخاب سرمربی ‌و کورسوی امید ‌والیبال برای ‌المپیک

محمد وکیلی، پیشکسوت والیبال کشورمان در گفت‌وگو با پانا در جریان برگزاری مذاکرات آنلاین وحید مرادی سرپرست فدراسیون والیبال‌ با برخی گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی والیبال، نخست انتخاب سرپرست را دریچه‌ای برای بازگشت آرامش در فضای والیبال کشور برشمرد و اظهار کرد: «یکی از زیرساخت‌های جذب بهترین مربی خارجی، داشتن شرایط مالی مطلوب است و در مجموع جذب بهترین مربی خارجی نیاز به منابع مالی دارد.»

سرمربی اسبق تیم ملی والیبال نوجوانان در واکنش به سرنوشت نیمکت تیم ملی والیبال بزرگسالان، بیان کرد: «با وجود نتایج یکی دو سال اخیر والیبال کشور در عرصه بین‌المللی، مردم خیلی راغب نیستند که مربی ایرانی بر نیمکت هدایت تیم ملی والیبال بزرگسالان تکیه بزند. نه اینکه مربی داخلی بد باشد، ولی مردم نگاهی که به مربی خارجی دارند به مربی ایرانی برای هدایت این تیم ندارند.»

پیشکسوت والیبال کشورمان موضوع نوسانات بازار ارز را چالش جدی بر سر راه فدراسیون برای جذب بهترین مربی خارجی جهت هدایت تیم ملی والیبال بزرگسالان برشمرد و اضافه کرد: «نوسانات بازار ارز برای فدراسیون در بستن رقم نهایی قرارداد گزینه اصلی تیم ملی مشکل‌ساز می‌شود.»

وکیلی با بیان اینکه گزینه اصلی هدایت تیم ملی والیبال باید روانشناس و جامعه‌شناس‌ قوی باشد، تصریح کرد: «همچنین باید نسبت به جامعه ایرانی شناختی حتی نسبی داشته باشد. از طرفی هم باید کارنامه قوی مربیگری بین‌المللی داشته باشد.»

پیشکسوت والیبال کشورمان با تأکید بر اینکه نباید صرفاً یک مربی خارجی انتخاب کنیم که تنها نام مربی خارجی برای تیم ملی والیبال را یدک بکشیم، اضافه کرد: «باید تمام جوانب را در جریان مذاکرات با گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی والیبال لحاظ کنیم.»

وکیلی با اشاره به اینکه باید به مربی خارجی تیم ملی والیبال برای گذر از مشکلات و چالش‌ها و تبدیل آن به مسیر پیروزی و موفقیت زمان بدهیم، گفت: «حداقل سرمربی جدید تیم ملی حالا هر گزینه‌ای که باشد نیاز به سه چهار سال فرصت برای احیای وضعیت تیم دارد.»

پیشکسوت والیبال کشورمان اظهار داشت: «صعود تیم ملی والیبال ایران به مسابقات المپیک پاریس سخت شده است و امیدواریم در عین ناباوری، این اتفاق برای ورزش ایران بیفتد. برای فدراسیون و کادر فنی جدید و بازیکنان تیم ملی والیبال در این راه سخت آرزوی موفقیت دارم.»

فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) نحوه صعود ۲۴ تیم (۱۲ تیم مردان و ۱۲ تیم زنان) به مسابقات والیبال المپیک ۲۰۲۴ پاریس را به تصویب هیئت اجرایی کمیته بین‌المللی المپیک رسانده و آن را اعلام کرد. به غیر از کشور فرانسه که جواز حضور در المپیک را به دلیل امتیاز میزبانی کسب کرده بود، تیم‌های لهستان، آمریکا، برزیل، ژاپن، آلمان و کانادا موفق شدند در این دوره از مسابقات، بدون هیچ باختی در کارنامه خود، با 7 پیروزی‌ جواز حضور در این آوردگاه مهم ورزش جهان را بدست آوردند.

پنج سهمیه دیگر، نیز پس از پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴، بر اساس دو اولویت مبنی بر اینکه همه قاره‌ها در المپیک پاریس نماینده داشته باشند و همچنین تیم‌های برتر رده‌بندی جهانی که تا پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها ۲۰۲۴ به المپیک صعود نکرده باشند، جواز المپیک پاریس را کسب خواهند کرد.

با توجه به اینکه قاره آفریقا، تنها قاره‌ای بود که از این مسابقات سهمیه مستقیم کسب نکرد، یک سهمیه جداگانه به قاره آفریقا تعلق می‌گیرد. چهار سهمیه دیگر نیز طبق رنکینگ به تیم‌هایی تعلق می‌گیرد که سهمیه مستقیم کسب نکرده‌اند، با این شرایط تیم ملی والیبا اایران که هم‌اکنون در جایگاه پانزدهم رنکینگ جهانی قرار دارد کار سختی برای صعود دارد و باید همه تلاش خود را برای لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ کند، تا بتواند از آن طریق سهمیه المپیک را کسب کند. رنکینگ تیم‌ها هم در پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ محاسبه می‌شود. البته اگر طبق جدول کنونی، سهمیه المپیک پاریس را در نظر بگیریم، تیم‌های ایتالیا، آرژانتین، اسلوونی و صربستان سهمیه خواهند گرفت.

اما کار هنوز تمام نشده و پای ۱۲ بازی دیگر در میان است. تا پیش از برگزاری مسابقات انتخابی المپیک، تیم ملی والیبال ایران در جایگاه دهم رنکینگ جهانی قرار داشت و همین موضوع باعث شد، تا مسئولان فدراسیون والیبال مدام روی این موضوع تأکید کنند که ایران سهمیه المپیک را می‌توان دریافت کند. پاشنه آشیل جا ماندن تیم ملی والیبال از پرواز پاریس، عدم حضور این تیم در جمع ۱۰ تیم برتر دنیاست.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار