کارشناس ترانزیت و حمل‌ونقل در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

لزوم پررنگ‌کردن مزیت زمان و هزینه برای فعال‌سازی بیشتر کریدورها

یکی از مهم ترین مشکلات کریدور شمال - جنوب عدم توسعه ناوگان و کمبود سرمایه‌گذاری است

تهران(پانا)- کارشناس ترانزیت و حمل‌ونقل گفت یکی از مولفه‌های اصلی در تزانزیت زمان و هزینه است، کریدور شمال - جنوب  از لحاظ برد مسافت کوتاهتر بوده و از نظر هزینه هم مقرون‌به‌صرفه‌تر است. البته مشکلات قانونی در مبادی ورودی و خروجی وجود دارد از جمله این مشکلات اتلاف زمان تشریفات و توقف چند روزه محموله‌ها در بنادر جنوبی و شمالی است که می‌توان با پررنگ‌کردن مزیت زمان و هزینه کریدور را بیش از پیش فعال کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۵۰۸۱
لینک کوتاه کپی شد
لزوم پررنگ‌کردن مزیت زمان و هزینه برای فعال‌سازی بیشتر کریدورها

آنوش رهام، کارشناس ترازیت کالا در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «چندین سال است که کریدورشمال و جنوب در دست بررسی قرار دارد. یکی از مهم‌ترین مشکلات این کریدور ناوگان و سرمایه‌گذاری است. بخشی از این سرمایه‌گذاری برای دریای خزر است که نیازمند ورود ناوگان نو و کاهش هزینه حمل‌ونقل دریایی است که در حال حاضر هزینه‌های بسیار بالایی دارد.»

رهام افزود: «با ورود به ناوگان جدید و ورود شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی و برنامه‌ریزی مناسب در این راستا، هزینه‌های حمل ونقل دریای خزر کاهش می‌یابد. بخش جنوبی کریدور که از خلیج ‌فارس می‌گذرد، به تناظر ورودی اصلی کشور شامل بندر عباس و چابهار است که از منطقه جنوبی به کریدور متصل می‌شود. »

وی ادامه داد: «این کریدور دو بخش دارد.بخش شرقی که از مسیر بندرعباس و چابهار شروع شده و با عبور از داخل کشور به بندر امیرآباد و از آنجا به قزاقستان می‌رود. بخش غربی از طریق بندر انزلی به سمت بنادر روسیه و از طریق راه‌آهن رشت-آستارا به سمت مرزهای شمال غرب کشور می‌رود.»

کارشناس ترانزیت و حمل‌ونقل گفت: «اساسا راه‌اندازی بخش ریلی راه‌آهن رشت-آستارا هزینه‌های بالایی دارد که این هزینه‌‌ها هنوز منابع مالی لازم را ندارد. از طرفی مطالعات نشان می‌دهد استعداد آن منطقه متناسب با سرمایه‌گذاری مورد نیاز نیست و آن میزان تقاضا به راحتی از طریق حمل‌ونقل جاده‌ای و یا حمل‌ونقل دریایی قابل سامان‌دهی است.»

کریدور شمال جنوب کشورهای عضو را به آب‌های گرم متصل می‌کند

رهام گفت: «در مجموع این کریدور اهمیت ویژه‌ای دارد و می‌تواند کشورهای عضو را به آب‌های گرم و خلیج‌فارس متصل کند و همچنین چندین خواب مختلف از جمله خواب غلات برای کریدور سامان‌دهی کرد.»

وی افزود: «اکنون بخش خصوصی در حال توسعه این کریدور است و سرمایه‌گذاری در بنادر اصلی کشور از طریق انبارهای نگهدارنده کالا و سیلوهای غلات و مخازن کالا در بستر پتروشیمی و نفت را فراهم می‌کند.»

کارشناس ترانزیت و حمل‌ونقل بیان کرد یکی از مولفه‌های اصلی در تزانزیت و حمل‌ونقل زمان و هزینه است که کریدور شمال جنوب چه از لحاظ برد مسافت و هم هزینه کوتاه است. البته مشکلات قانونی در موازین ورودی و خروجی وجود دارد.

رهام ادامه داد: «از جمله این مشکلات اتلاف زمان تشریفات و توقف چند روزه محموله‌ها در بنادر جنوبی و شمالی به دلیل طی‌شدن تشریفات گمرکی و اداری، تا حدی مزیت زمانی را از بین برده است. اما مزیت هزینه همچنان وجود دارد و ما می‌توانیم با پررنگ‌کردن مزیت زمان و هزینه کریدور را بیش از پیش فعال کنیم.»

وی یادآور شد: «عبور کالای ترانزیتی از هر کشوری به دلیل اختلافات سیاسی نیاز به ارتباط راهبردی با کشورهای همسایه و بالابردن اکونومیک کشور در منطقه دارد. 40 سال است که ما در تحریم هستیم و باید اتصال تجاری خود را با کشورهای همجوار و حتی کشورهای منطقه‌ای حفظ کنیم.»

کارشناس ترانزیت و حمل‌ونقل افزود: «همچنین فایده دیگر این کریدورها این است که کشورهای محصور در خشکی که نیاز مبرم به دسترسی به آب‌های زیاد دارد و نیاز اصلی کشور محسوب می‌شود را برای آن‌ها فراهم کرده و آن‌ها را به آب‌های گرم متصل می‌کند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار