در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

نمایش «دور» یک روایت کمدی و طنز از جبهه و جنگ

متن و قصه‌ روایت یک تئاتر مهمترین رکن یک اثر است

تهران (پانا) - یک تهیه کننده تئاتر می‌گوید نبودن سالن کافی و ایده آل برای اجرای نمایش، حمایت نشدن تئاتر توسط برخی ارگان‌ها، نهادها و بخش خصوصی و سال‌ها در نوبت قرار گرفتن برای دریافت نوبت اجرا در سالن‌های دولتی، هزینه‌های گزاف جهت اجرا در سالن‌های خصوصی و... از جمله مشکلات این روزهای تئاتر است.

کد مطلب: ۱۴۳۴۹۸۴
لینک کوتاه کپی شد
نمایش «دور» یک روایت کمدی و طنز از جبهه و جنگ

محمود مداحی، تهیه کننده نمایش دور در گفت‌و گو با پانا با اشاره به اجرای این نمایش گفت: «نمایش «دور» یک متن ساده، روان و جذاب از دهه شصت، جنگ و جبهه در ژانر کمدی است؛ کمدی نه به معنای سخیف و زشت بلکه بصورت یک نمایش و تئاتر با لحظه‌های کمدی و جذاب. انتخاب این متن دلایل متعددی داشت؛ اول آنکه متن بسیار خوب بود و دوم کار با یک هنرمند حرفه‌ای به نام وحید نفر برایم بسیار جذاب بود؛ بدون شک یک نمایش و یک متن خوب اگر کارگردانی خوبی داشته باشد غالبا پیش از نیمی از راه هموار شده و قاعدتا به نتیجه خوب و ایده آل خواهد رسید.»

وی ادامه داد: «نمایش «دور» توانسته مخاطب خود را جذب کند و رضایت بیش از 90 درصد تماشاگران داشته باشد، این امر از لحظه بیرون آمدن مخاطبین از سالن کاملا مشخص است، این نمایش در اوج سادگی و روان بودن قصه با هنرمندی بازیگران از خاطرات جبهه، جنگ و ده شصت در ژانر کمدی و طنز خواهد گفت و از نگاه من یک نمایش کاملا موفق بوده و توانسته مخاطب خود را جذب کند و به راحتی حرف خود را به مخاطبین خود برساند.»

تهیه‌کننده نمایش «تله وزیون» عنوان کرد: «کار با وحید نفر با همه سختی‌ها و جدیت‌هایش بسیار لذت بخش است زیرا همه چیز برای من شبیه به یک دانشگاه بود و بسیر از این فرد آموختم؛ فردی بسیار حرفه‌ای، با هوش و کار بلد که بسیار پدرانه رفتار خواهد کرد. قطعا این رابطه خوب، صمیمی اما در چهار چوب کاری و حرفه‌ای بسیار رضایت بخش است و قطعا پس از این کار نیز همکاری خواهیم کرد. »

وی درباره مشکلات موجود در فضای تئاتر گفت: «به طور کلی و تیتروار مشکلات شامل بخش‌های زیادی است؛ نبودن سالن کافی و ایده آل برای اجرای نمایش، حمایت نشدن تئاتر توسط برخی ارگان‌ها، نهادها، بخش خصوصی و اسپانسرها، سال‌ها در نوبت قرار گرفتن برای دریافت نوبت اجرا در سالن‌های دولتی، هزینه‌های گزاف جهت اجرا در سالن‌های خصوصی و... از جمله مشکلات این روزهای این هنر است. در سالن‌های خصوصی باتوجه به مبالغ اعلام شده، با هیچ حساب و کتابی و هیچ معامله‌ای گروه درآمد نخواهد داشت بنابراین فکر می‌کنم که ارگان‌ها و نهادها عملا با تئاتر دشمنی دارند و تمایل به هیچ حمایتی ندارند، دریغ از یک تابلوی تبلیغاتی برای معرفی آثار نمایشی. در زمینه ممیزی و رد متن و اجرا نیز فکر می‌کنم بحثی وجود ندارد، واقعیت این است که گارد عجیب و غریبی نسبت به تئاتر وجود که دارد که دلیل آن مشخص نیست؛ در زمینه بخش خصوصی نیز عملا برای دوستان جا افتاده که تئاتر یتیم است و ارزشی برای آن قائل نیستند که اسپانسر شوند و یا از آن حمایت کنند و شاید فکر می‌کنند که از نظر اقتصادی هیچ صرفه‌ای ندارد. در نهایت براین باورم که امروزه کل تئاتر مشکلات است. »


مداحی درباره شیوه انتخاب متون نمایشی جهت تهیه و تولید عنوان کرد: «پیش از هرچیز متن و قصه‌ایی که روایت خواهد شد مهمترین رکن یک اثر است و به نوعی پایه و بطن اولیه اجرایی نمایش است؛ پس از تایید این مورد، کارگردان کار و افکار و روحیات گروه اجرایی تست که بدانم اول با خودم همسو باشد و دوم بتواند کار را به بهترین شیوه اجرا کند و در آخر انتخاب بازیگر و عوامل اجرایی خواهد بود. »

وی ادامه داد: «اگر بگویم مسائل مالی و بازگشت مالی برای من مهم نیست، دروغ گفته‌ام اما واقعیت این ایت که اولویت من این موضوع نیست. قطعا پیش از هر مسئله مالی، باید عشق و علاقه‌‎ای وجود داشته باشد، هر فعالیتی صرفا سود و یا صرفا ضرر نیست اما اگر به عنوان یک صنعت به تئاتر نگاه کنیم، نگاه درستی نیست و واقعیت این است که باید علاقه و عشق در این میان وجود داشته باشد و من به شخصه به تئاتر علاقمند هستم.»

این تهیه کننده تئاتر در رابطه با تفاوت اجرا در سالن‌های دولتی و سالن‌های خصوصی نیز بیان کرد: «بدون شک هرکدام مزایای خاص خودش را دارد اما یک سری معایب نیز وجود دارد همچنین یک سری ممیزی‌ها در قیمت بلیط و اجراها وجود دارد که قطعا در سالن خصوصی کمتر به آن پرداخته خواهد اما در مقابل سالن خصوصی قیمت‌های گزافی را شامل خواهند شد که به سختی شرایط یک اجرا را مهیا می‌کند اما در نهایت درنهایت چاره‌ایی نیست و باید با موجودیت در این شرایط کنار آمد و بهترین گزینه را در هر مقطعی انتخاب کرد.»

وی افزود: «براین باورم که در ابتدای مسیر هستم و کارهای نکرده‌ بسیاری در این هنر دارم؛ به یاری خدا پس از نمایش دور در سال 1402 یک نمایش حرفه‌ای و عالی روی صحنه خواهم برد که درحال تمرین؛ همچنین آثار دیگری نیز برای سال آینده درحال پیش تولید و برنامه زیری است.»

محمود مداحی در پایان تاکید کرد:«از تمام مردم خواهش می‌کنم تئاتر را حمایت کنند، ما واقعا احتیاج به حمایت داریم و حامی ما تنها مردم و تماشاگران هستند. امیدوارم روزی این بدعت رسم شود که بلیط تئاتر بخریم و به یکدیگر هدیه دهیم، این اتفاق باعث آشنایی مردم با فرهنگ تئاتر خواهد شد و علاوه براین گروه‌های اجرایی نیز حمایت خواهند شد و امیدوارتر از همیشه به این مسیر ادامه خواهند داد. فکر می‌کنم تنها تماشگران می‌توانند با فرهنگ تئاتر آشتی کنند و از دوستان هنرمند خود حمایت کنند. اما در نهایت باید بگویم که بدون شک هنرمندان تئاتر هرچه بیشتر نامهربانی ببینند قوی‌تر خواهند شد و با قدرت به سمت جلو حرکت خواهند کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار