وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین خبر داد:

گفت‌وگوی ایران با اعضای شورای امنیت ‌برای توقف جنگ در غزه

تهران (پانا) - وزیر امور خارجه اظهار داشت‌ راهکار امنیت دریای سرخ ایجاد ائتلاف نیست بلکه کافیست آمریکا دست از حمایت جنایتکاران بردارد تا امنیت در منطقه و آب راه‌های بین‌المللی ایجاد شود.

کد مطلب: ۱۴۳۴۷۲۲
لینک کوتاه کپی شد
گفت‌وگوی ایران با اعضای شورای امنیت ‌برای توقف جنگ در غزه

‌حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی حاضر در کنفرانس بین‌المللی تهران در خصوص فلسطین گفت: این اجلاس با حضور نمایندگان رسمی ۴۰ کشور و نمایندگانی از رسانه‌ها و مراکز علمی کشور‌های دیگر برگزار شد و دو محور نقش اندیشمندان و رهبران مذهبی در غزه مورد اشاره بود.

وی افزود: هدف از این نشست ایجاد هماهنگی بیشتر در مواضع جهانی و منطقه‌ای برای حمایت از ملت فلسطین است و برای‌ آینده فلسطین تلاش کردیم تاکید ویژه شود که فلسطین متعلق به فلسطینی‌ها است و اینکه برخی از کشور می خواهند جای ملت فلسطین تصمیم بگیرند تداوم خطای ۷۵ ساله آمریکا و متحدانش است.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: ریشه آنچه در فلسطین شاهدیم عملیات طوفان الاقصی نیست، بلکه به ۷۵ سال قبل و اشغالگری باز‌می‌گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای توقف جنایات علیه مردم غزه گفت: روز گذشته قطعنامه‌ای در سازمان ملل تصویب شد اما آمریکا حاضر نشد توقف جنگ در غزه را بپذیرد، در ۷ اکتبر سیستم سیاسی و امنیتی صهیونیست‌ها فروپاشید اما ماشین جنگی این رژیم با حمایت آمریکا اقدام به نسل‌کشی و جنایت می‌کند، هنوز ۷۰۰ هزار نفر از مردم غزه زیر بمب باران زندگی می‌کنند و دنیا دید جنوب غزه و خان یونس هم امن نیست و صهیونیست‌ها دروغ می‌گویند و امروز آمریکا و اسرائیل در غزه به بن بست رسیدند و در درون کاخ سفید درگیری‌های سیاسی ایجاد شده و آن‌ها به‌دنبال خروج آبرومندانه از غزه هستند.

وی افزود: امروز رهبران حماس طرف مذاکره برای آتش‌‌بس هستند و برای تبادل اسرا گفت‌‌و‌گو می‌کنند و کسی از حذف حماس و مقاومت حرفی نمی‌زند و اسرائیل از این هدف خود عاجز است.

امیرعبداللهیان در مورد دیدار اخیر با رهبران حماس و جهاد اسلامی گفت: این افراد سناریو‌های مختلفی برای احقاق حقوق ملت فلسطین در جنگ و پس از جنگ دنبال می‌کنند و اما پیام‌های مقامات آمریکایی به ما حاکی ‌از‌ مدیریت گسترش جنگ بود و ما اعلام کردیم عملیات حزب الله، نیروهای یمنی و غیره با تصمیم داخلی انجام شده است و گروه‌های فعال دیگر هم بر همین سیاست هستند و آمریکا از ما برای کنترل این روند کمک خواستند و ما تأکید کردیم ما از مواضع فلسطین حمایت می‌کنیم اما اینکه در مورد گسترش جنگ گروه‌ها چگونه عمل می‌کنند یک تصمیم داخلی یعنی‌ یمنی، لبنانی، سوری و عراقی است و نه دستور دادیم و نه دستور خواهیم داد که اقداماتشان را متوقف کنند.

وی ادامه داد: صحنه میدان علارغم میل صهیونیست‌هاست و آن‌ها به این نزدیک شدند که جنگ راه حل نیست.

وزیر امور خارجه در مورد ادعای آمریکا در مورد دخالت اطلاعاتی در عملیات انصار الله یمن نیز تصریح کرد: آمریکا در جنگ در کنار اسراییل است و مجرم محسوب می‌شود و باید در دادگاه جنایات جنگی در کنار جنایتکاران اسرائیلی محاکمه شوند اما به غلط ما را متهم می‌‌کند یعنی یک مجرم ما را متهم کرده است.

وی ادامه داد: در مورد مذاکرات با مصر مایلم اشاره کنم امیدوارم در تداوم گفت و گو های سازنده سران دو کشور در زمان مناسب و بر اساس طراحی مورد توافق شاهد توسعه مناسبات تهران - قاهره باشیم و این را به نفع دو ملت و جهان اسلام می دانیم.

امیرعبداللهیان افزود: یمن تجهیزات نظامی قوی‌ای دارد و به صراحت موضع خود را اعلام کرده و یک تصمیم یمنی در حمایت از غزه دارد و اتهامات آمریکا علیه ایران بی‌اساس است، ایران پس از ترور سردار سلیمانی اعلام کرد، اقدام کرد و پایگاه استراتژیک آمریکا را هدف قرار داد و مسئولیت آن را پذیرفت و امروز نیز هیچ گروه نیابتی‌ای از سوی ما در منطقه فعال نیست بلکه این‌ها گروه‌های مستقلی هستند که علیه تجاوزات اسرائیل عمل می‌کنند، آمریکا بداند برای امنیت منطقه نیاز به ائتلاف در دریای سرخ ندارد بلکه کافی است دست از حمایت جنایتکار بردارد و سپس شاهد امنیت در منطقه خواهیم بود.

وزیر خارجه خاطر‌نشان کرد: طرف آمریکایی دائم در پیام‌های خود به ما تأکید می‌کرد به دنبال گسترش جنگ نیست و ماهم به دنبال آن نیستیم، با روسیه و چین و اعضای شورای امنیت یعنی فرانسه و انگلیس برای توقف جنایات جنگی صهیونیست‌ها گفت‌و‌گو کردیم‌.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار