دبیر ادبیات فارسی ناحیه دو بهارستان در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

ضرورت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شاهنامه به عنوان یک سند هویت ملی

بهارستان دو (پانا) - دبیر ادبیات، شاهنامه را نقشی مهم در معرفی زبان فارسی دانست و گفت لازم است دانش‌آموزان با این سند هویت ملی آشنا شوند، بیشتر بخوانند و بیندیشند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت آشنایی بیشتر دانش‌آموزان با شاهنامه به عنوان یک سند هویت ملی

نسیم بیدبرگ، دبیر ادبیات فارسی دبیرستان حضرت زینب (س) در گفت‌و‌گو با پانا در رابطه با ضرورت آموختن شاهنامه بیان کرد: «هویت ایرانی ریشه در روایت‌هایی دارد که نیاکان ما هزاران سال پیش آنها را خلق کرده‌اند و در طول تاریخ با پشت سر گذاشتن فراز و نشیب‌های بسیاری به دست همه ما ایرانیان رسیده است؛ فارسی یکی از زبان های ارزشمند جهان و مردمان سرزمین ایران است.»

وی گفت: «اگر بخواهیم زبان فارسی را در حد و مرزهای جغرافیایی بررسی کنیم باید نگاهی فرهنگی داشته باشیم. به فرهنگی که حوزه‌اش از مرزها و حتی داخل خاک چین، تا آن سوی دجله و فرات را فرا می‌گیرد و از قلب آسیای صغیر تا قلمروهایی از شبه قارۀ هند را در زیر چتر عظیم فرهنگی خود دارد. حد و مرز داشتن در زبانی که پویاست شبیه به افسانه می‌ماند و مرز روشنی برای آن نمی‌توان در نظر گرفت. چیزی که ما ایرانیان را روی این کرۀ خاکی به هم وصل می‌کند همین زبان فارسی است که امیدوارم ارتباط نسل‌های آینده با این گوهر گرانبها قطع نشود.»

بیدبرگ ضمن اشاره به زبان های محلی گفت: «زبان‌های محلی پشتوانه فرهنگ ما هستند و اگر حذف شوند بخش اعظمی از فرهنگ ما ناشناخته می‌ماند. اهمیت اقلیم‌های مختلف جغرافیایی در کشور ایران و واژه‌های مرتبط به فرهنگ ها باعث زیبایی و باور بیشتر زبان فارسی شده و این گستردگی عظیم را پدید آورده است. ما همیشه باید اشاره‌ای به مهم‌ترین زبان‌های ایرانی در عصر حاضر داشته باشیم، چنانچه که برای خوانندگان جالب باشد. زبان‌های ایرانی جدید را می‌توان در چند شاخۀ متمایز از هم دسته‌بندی کرد. شاخه‌ی زبان‌های مرکزی یکی از این شاخه‌هاست که شامل زبان مردم همدان، اصفهان، یزد، تهران و سمنان است که خود انشعاباتی دارد مثل آشتیانی، محلاتی، خوانساری، نطنزی و...شاخه‌ دیگر زبان‌های غربی است که شامل زبان‌های کردی، لری، لکی، گیلکی، مازندرانی، تاتی، بلوچی و...‌ است که شناخت و تفحص در باب هر کدام از آنها ما را به دریای عظیم فرهنگ ایرانی وصل می‌کند.»

این دبیر ادبیات فارسی اظهار کرد: «من به عنوان دبیر زبان و ادبیات فارسی اولین وظیفه‌ام شناساندن آبشورها و سرچشمه‌های اصلی و مهم در این زمینه به دانش‌آموزان است؛ چرا که معلم می‌تواند شخصیت‌های سازنده‌ای را تحویل جامعه بدهد. سلیقه، ذوق و آگاهی باید در دبیرها باشد. بدانیم چه کاری برای این نسل ضرورت دارد و در آموختن متمرکز باشیم. باید شاهنامه و مثنوی و دیوان حافظ و گلستان سعدی و تاریخ و سایر کتاب‌های مهم و ارزشمند ادبیات را نسل جدید بشناسد. من تمام تلاشم را می‌کنم که دانش‌آموزانم دوستدار و خادمان بزرگی برای فرهنگ ایران شوند.»

وی تصریح کرد: «امروز در کلاس ادبیات دانش‌آموزان دربارۀ ضرورت شاهنامه پرسیدند که اگر شاهنامه نبود چه اتفاقی می‌افتاد؟ جواب مشخص است. اگر شاهنامه نبود زبان فارسی استحکام امروزی خود را نداشت و به گستره عظیم فرهنگی خود نمی‌رسید؛ مفهوم ملیت ایران به قدری در شاهنامه برجسته است که هیچ یک از آثار شاعران دیگر نتوانسته، این امر در برابر شاهنامه باشد.»

بیدبرگ در پایان تاکید کرد: «امیدوارم دانش‌آموزانی که در آغاز راه آگاهی هستند با این سند هویت ملی آشنا شوند، بخوانند و بیندیشند. دانش آموزان ایرانی می‌توانند نمایندگان مطلوبی برای شناساندن زبان و فرهنگ فارسی باشند و آن را به نسل آینده منتقل کنند. آنچه اهمیت دارد حف، تکریم، وحدت ملی، تمامیت ارضی و هویت ملی است که در این مورد بسیار به دانش آموزانم امید بسته‌ام.»

دانش‌آموز خبرنگار: فاطمه مددی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار