موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

تهران (پانا) - موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و بر کاهش وابستگی به نفت، توجه به توسعه زیرساخت های کشور، افزایش تولید و اشتغال تاکید کردند.

کد مطلب: ۱۴۳۳۸۳۶
لینک کوتاه کپی شد
موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۳ چه گفتند؟

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه بودجه ۱۴۰۳ در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان موافق بودجه سال آینده، نظرات خود را در این باره بیان کردند.

توسلی: رشد ۳.۱ درصدی اقتصادی در بودجه ۱۴۰۳ معقول است

فتح الله توسلی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ گفت: سهم درآمدها از منابع عمومی بودجه از ۵۱ درصد در قانون بودجه به ۶۱ درصد در لایحه بودجه افزایش یافته و رشد اقتصادی کشور ۳.۱ درصد پیش بینی شده که معقول است. همچنین کاهش سهم نفت در بودجه بسیار قابل تعمل است. از طرفی دولت با شناسایی مودیان که فرار مالیاتی دارند، می تواند از افزایش مالیات به حقوق بگیران خودداری کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در بخش حمل و نقل، توجه ویژه ای در بودجه شده و ۲۰ هزار میلیارد تومان برای این موضوع در نظر گرفته شده است. همچین منابع هدفمندی یارانه‌ها پایدار است که از نکات مثبت بودجه است. در موضوع معافیت واردات خودروها، تسهیلاتی برای موارد بیمارستانی و حوزه سلامت پیش بینی شده که در بودجه ارزشمند است.

نماینده مردم کبودرآهنگ در مجلس افزود: کاهش حقوق گمرکی و تجهیزات به ۲ درصد از نکات مثبت بودجه است. چرا که در بیشتر موارد ۴۵ سال از عمر تجهیزات راهسازی گذشته لذا تامین ماشین آلات حوزه راه و شهرسازی، تاثیر به سزایی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای خواهد داشت که در این باره منابع لازم پیش بینی شده است. همچنین تامین منابع پایدار در بودجه می تواند به موضوع حل مشکلات بازنشستگان به صورت خاص کمک کند.

وی یادآور شد: در حوزه منابع حاصل از نفت و میعانات در بودجه ۱۴۰۲ به میزان ۶۲۳ هزار میلیارد تومان بوده که در بودجه ۱۴۰۳ به ۵۸۳ هزار میلیارد تومان کاهش یافته که بسیار ارزشمند است. همچنین صندوق کارآفرینی امید تجهیز شده و در مجموع عدالت محوری نسبی در تخصیص و توزیع منابع، حمایت از توسعه زیرساخت ها، حمایت از تولید و اشتغال در بودجه دیده شده که از دیگر نکات مثبت بودجه است با رای مثبت به کلیات بودجه می توان در جزییات موارد مختلف را اصلاح کرد.

مهدی اسماعیلی نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه اصلاحی بودجه سال ۱۴۰۳ تاکید کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با افزایش مالیات بر ارزش افزوده صرفا بار گرانی در جامعه به همراه داشته و هدف ما را برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان محقق نمی‌کند.

امیر آبادی: در بخش مصارف، هزینه‌ها را کاهش دهیم تا فشار به شرکت‌های دولتی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کاهش یابد

در ادامه احمد امیرآبادی فرهانی در موافقت با لایحه بودجه ۱۴۰۳ عنوان کرد: دولت در بودجه تلاش کرده کسری تراز عملیاتی را به ۵۰ هزار میلیارد تومان کاهش دهد که نکته مثبت بودجه است. همچنین موضوع وابستگی به نفت در بودجه ۱۴۰۳ کم شده که از جمله مواردی است که طبق اصلاح ساختار بودجه انجام شده است. البته مردم مشکلاتی دارند به عنوان مثال در مسکن ملی مردم توان پرداخت ماهانه ۴۰ میلیون تومان را ندارند و باید به منابع بانک‌ها در این حوزه توجه شود.

نماینده مردم قم در مجلس افزود: اگر بودجه به دولت بازگردد، بودجه تغییری نخواهد کرد و اگر قرار است به دولت کمک کنیم باید در بخش مصارف، هزینه‌ها را کاهش دهیم تا فشار به شرکت‌های دولتی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کاهش یابد.

البرز حسینی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی هم در مخالفت با تصویب کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور با بیان اینکه «سیاست‌های ابلاغی مبتنی بر مهار تورم بود اما مشخص نیست که کجای لایحه دولت این سیاست‌ها دیده شده است»، بیان کرد: دولت مردم و بازنشستگان را در مقابل مجلس قرار داده است؛ اگر در مجلس به یک درصد افزایش مالیات بر ارزش افزوده رای داده شود، تورم افزایش می‌یابد و اگر رای داده نشود، جامعه بازنشستگان در مقابل مجلس قرار می‌گیرند.

ادامه دارد...

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار