اعلام جزئیات پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

ارسال ۳ هزار و ۷۰۰ اثر به پنجاه‌وسومین جشنواره فیلم رشد و مشارکت فیلم‌سازان داخلی با ۶۰۰ اثر/ نمایش فیلم‌ از ۱۱۹ کشور جهان/ شروع اکران فیلم‌ها از سوم دی‌ماه با بچه زرنگ

تهران (پانا) - نشست مطبوعاتی پنجاه و سومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی آموزشی و تربیتی رشد صبح امروز برگزار و از پوستر و تیزر این جشنواره رونمایی شد.

کد مطلب: ۱۴۳۳۸۰۴
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات پنجاه‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در این نشست اظهار کرد: امسال در این دوره از جشنواره از جهت تعداد آثار ارسالی و کشورهای شرکت‌کننده شاهد رشد بودیم. متناسب با این رشد کمی، توقع داریم آثار از نظر کیفی هم رشد داشته باشند. امسال بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ اثر از ایران و ۱۱۹ کشور دیگر به جشنواره واصل شده است. ۶۰۰ اثر از این ۳ هزار و ۷۰۰ اثر فیلم‌های تولید داخلی بوده و باقی آثار ارسالی خارجی است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی اضافه کرد: این جشنواره طبیعتا جهت‌گیری خاص آموزشی دارد و با اینکه معلمان و دست‌اندرکاران حوزه تعلیم و تربیت جامعه مخاطب آن هستند، ولی جامعه اصلی آن را دانش آموزان تشکیل می‌دهد. در طول سال‌های گذشته به دلایلی به خاطر ملاحظات جشنواره در برخی زمینه‌ها افت داشته‌ایم، اما خوشبختانه فرایند رشد خوب بوده است.

لطیفی تاکید کرد: امروزه انتظار اینکه تربیت و آموزش همچنان فقط با تمرکز بر یک ابزار یا ابزارهای سنتی از جمله رسانه‌های مکتوب ادامه یابد واقع‌بینانه نیست. البته که رسانه مکتوب و کتب درسی جایگاه خود را از دست نداده‌اند، اما قطعا رسانه‌های دیگری وارد میدان شده‌اند که تسهیل‌کننده یادگیری و ایفا کننده نقش کانونی در تربیت هستند و یکی از این ابزارها فیلم در ژانرهای مختلف است.

حجت‌الاسلام لطیفی خاطرنشان کرد: تنوع بخشی به ابزارها و رسانه‌ها از اهداف ماست؛ البته امکاناتی برای این امر لازم است، ولی موانع موجب تغییر افق ما نمی‌شود. یکی از رویکردهای ما به عنوان سازمان پژوهش، توجه به ابزارهای تربیتی نوین است که فیلم نقش مهمی در این فضا ایفا می‌کند.

حسین عبادتی نیز در این نشست با اشاره به جزییات برگزاری جشنواره اظهار کرد: امسال مخاطب این جشنواره ۴ میلیون نفر در تمام استان‌های کشور خواهند بود. به خاطر این حجم از مخاطب شایسته است که فیلم‌سازان توجه بیشتری به این حوزه داشته باشند.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم رشد ادامه داد: در این دوره تلاش کردیم که هیات انتخاب ما در تراز هیات‌های جشنواره‌های معتبر کشور باشد. جشنواره فیلم رشد از نظر هنری و علمی یکی از معتبرترین جشنواره‌های کشور است.

عبادتی با قدردانی از دانشجومعلمانی که در برگزاری این جشنواره کمک کرده‌اند، گفت: پوستر این جشنواره توسط یک دانشجومعلم طراحی شده است. از جمله وظایف فیلم رشد همین کشف‌های جدید است که بتوانند جریان تعلیم و تربیت را هدایت کنند.

وی با بیان اینکه فیلمی که برای یک دانش‌آموز اکران می‌شود باید فیلم امیدبخشی باشد، گفت: فیلم‌هایی که دانش‌‌آموزان ما می‌بینند باید امیدبخش باشند و باید حاوی نکات تربیتی باشد. نظام‌های آموزشی مترقی در دنیا به این مهم توجه دارند. اگر محتوای تراز برای مخاطب ارائه دهیم مخاطب هم به آن توجه خواهد داشت. محتواهای جذاب و غنی و ارزشمند مورد استقبال مخاطب قرار می‌گیرد.

عبادتی خبر داد: اکران اصلی نمایش‌ها در سینما فلسطین خواهد بود، هفته‌های استانی از پایان دی‌ماه تا پایان خرداد سال آینده برگزار خواهد شد و اکران‌های ویژه مدارس هم در همین بازه زمانی خواهد بود. در یک ماه فراخوان این جشنواره، تهیه‌کنندگان داخلی ۶۰۰ اثر به این جشنواره ارسال کرده‌اند که نشان از استقبال گسترده از جشنواره آموزشی و تربیتی رشد دارد.

وی خبر داد: جایزه ویژه این دوره را برای کودکان غزه اختصاص داده‌ایم. ۸ اثر را از فلسطین دریافت کرده‌ایم. از کشورهای دیگر هم با همین موضوع آثاری دریافت شده است. همچنین در حوزه کودکان با نیازهای ویژه هم فیلم‌های داستانی مناسبی به دبیرخانه ارسال شده است.

عبادتی با بیان اینکه ۵۶ اثر از ۶۰۰ اثر داخلی ارسال شده به این جشنواره، متعلق به دانش‌آموزان است و ۲۷ مورد به داوری نهایی راه پیدا کرده‌اند، گفت: این جشنواره با استقبال بسیار خوب دانش‌‌آموزان همراه بوده است. در سال پس از کرونا ما شاهد استقبال ۷۰۰ هزار نفری بودیم و امسال هم قطعا بیشتر خواهد شد.

وی گفت: یکشنبه سوم دی‌ماه در سال ۱ سینما فلسطین شروع جشنواره با اکران پویانمایی بچه زرنگ آغاز خواهد شد. اکران‌ها از همان روز شروع می‌شوند و ادامه خواهد داشت تا ظهر چهارشنبه. اختتامیه هم روز چهارشنبه از ساعت ۱۵ در پردیس باغ کتاب برگزار خواهد شد.

عبادتی اضافه کرد: یکی دیگر از جایزه‌های ویژه این جشنواره مرتبط به فیلم‌هایی است که به آسیب‌های اجتماعی پرداخته‌اند و در زمان اکران مشخص خواهند شد. همچنین نشست ویژه شب غزه عصر روز دوشنبه برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار