دبیر درس تربیت‌بدنی دبیرستان آیت‌الله طالقانی رودهن در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

ضرورت هدفمندی و اجرای تخصصی زنگ‌های ورزش مدارس

رودهن (پانا) - دبیر اهل رودهن، بر هدفمندی و برگزاری تخصصی و فنی زنگ‌های ورزش در مدارس به عنوان خاستگاه نهادینه شدن شکوفایی استعدادها و توانمندی‌های ورزشی دانش‌آموزان تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۴۳۳۶۳۳
لینک کوتاه کپی شد
ضرورت هدفمندی و اجرای تخصصی زنگ‌های ورزش مدارس

رها قهرمانی، دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان طالقانی رودهن در گفت‌وگو با پانا در خصوص هدف اصلی درس تربیت‌بدنی، بیان کرد: «تربیت بدنی عبارتی از ریشه پرورش‌دادن است. همانطور که پیداست هدف اصلی، شکوفا کردن استعدادهای درونی بخصوص در بعد جسمی دانش‌آموزان است. بدین جهت برنامه‌های تربیت‌بدنی در مدارس دارای اهداف مشخصی است تا بتواند دانش‌آموزان را با استعدادهایشان آشنا کند. بنابراین دبیر تربیت‌بدنی موظف است تا با این اهداف مدون به خوبی آشنا باشد و بتواند دانش‌آموزان را از طریق شیوه‌های اصولی و علمی در مسیری درست هدایت کند.»

وی افزود: «برای ارتقابخشی کیفیت زنگ‌های تربیت‌بدنی در مدارس علاوه بر نیاز به دسترسی به تجهیزات و امکانات ورزشی و تمرین در یک زمین و مکان مناسب، داشتن زمان بیشتر است که می‌تواند به دبیر کمک کند تا علاوه بر انجام کارهای عملی، دانش‌آموزان را با فنون تخصصی و پیشرفته‌تر دیگر ورزشی آشنا کند. یکی از شیوه های موثر در جذب دانش‌آموزان به سمت ورزش و حضور فعال در این زمینه، اجرا و تمهیدات لازم جهت اجرای رشته‌های ورزشی مورد علاقه خود دانش‌آموزان طبق مقتضیات سنی، استعدادها و توانمندهای آنان و ایجاد تنوع ورزشی است که قطعا این شیوه نتیجه بهتری روی آنها خواهد گذاشت و اگر تمرین‌ها و آموزش‌ها را مبنی بر همین جهت قرار دهیم در آخر به نتیجه ثمربخش‌تری خواهیم رسید و اهداف مدنظر محقق خواهد شد.»

این دبیر تربیت‌بدنی در توضیحات بیشتر مطرح کرد: «خوشبختانه مدرسه و البته خود دانش‌آموزان تبعیضی در درس‌های نظری و خاص با درس تربیت‌بدنی و ارزش آموزش و یادگیری قائل نمی‌شوند که قطعا این دیدگاه مثبت باعث همکاری کارکنان مدرسه و خود دانش‌آموزان با دبیر تربیت‌بدنی می‌شود و ارتقای سطح کیفی و کمی این درس را به دنبال خواهد داشت و نتایج خوب تربیتی و آموزشی را برای دانش‌آموزان و صدالبته مدرسه ثبت‌ خواهد کرد.»

قهرمانی ادغان کرد: «از آنجایی که آموزش و پرورش در تلاش است تا فعالیت‌ها و رشته‌های متفاوت ورزشی را تحت پوشش مسابقات ورزشی ایده‌پردازی و اجرایی کند، بنابراین با این روش قطعا می‌توان گفت حضور و فعالیت دانش‌آموزان در تربیت‌بدنی افزایش پیدا می‌کند و بیشتر و پررنگ‌تر می‌شود و انگیزه مسابقات هم به آن اضافه می‌شود و شور و هیجان مضاعفی را برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند که امری نویدبخش برای آموزش و پرورش خواهد بود.»

دبیر تربیت‌بدنی دبیرستان آیت‌الله طالقانی رودهن، همچنین تصریح کرد: «به چالش‌کشیدن دانش‌آموزان روش موثری برای فعالیت بیشتر در زنگ‌های ورزش است. همانطور که پیداست ماهیت زنگ ورزش همواره شادی و آموزش تخصصی بوده است و با هدف مهم و کیفی تنی سالم و جسمی آرام است که پیش می‌رود، سلامتی و ارزش‌نهادن به این سلامتی مقوله‌ای بسیار حساس و مهم‌ است که برای دانش‌آموزان در زنگ‌های ورزش باید تشریح و بسط داده شود و این مساله در ذهن‌شان نهادینه شود. دانش‌آموز وقتی سلامتی که در گرو ضرورت ورزش است برایش نهادینه شود یعنی هدف زنگ‌های ورزش علاوه بر ایجاد شادی و نشاط، فراهم و محقق شده است.»

قهرمانی خاطرنشان کرد: «آموزش دنیا را تغییر نمی‌دهد، بلکه آموزش آدم‌ها را تغییر می‌دهد تا دنیا را بسازند و جای بهتری کنند. ما در آموزش و پرورش در تمام کلاس‌های درس تربیت‌بدنی به دنبال آموزش‌هایی هدفمند هستیم که دانش‌آموزان زندگی کردن سالم را یاد بگیرند و با کلیات و اصول جسمی و روانی آن آشنا شوند، قطعا جمله عقل سالم در بدن سالم است دقیقا در بحث و شاخه تربیت‌بدنی مصداق پیدا می‌کند که اگر ما در زنگ‌های ورزش موفق عمل کنیم این موفقیت تاثیر خود را در درس‌های دیگر دانش آموزان هم به مراتب خواهد گذاشت و یادگیری دروس نظری که وابسته به داشتن آرامش فکری و بدنی است نتیجه بخش خواهد شد و کلاس تربیت‌بدنی مدرسه به عنوان یک آغاز و شروع این جریان، قسمتی از آن را تامین خواهد کرد.»

خبرنگار دانش‌آموز: مهدیس هدایتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار