پایتخت قنادی ایران را بیشتر بشناسید

تبریز (پانا) - قدمت شیرینی‌های معروف شهر تبریز بعنوان پایتخت قنادی ایران بر کسی پوشیده نیست و در این بین شیرینی مجلسی قرابیه تبریز که گل سرسبد بساط تمام میهمانی‌های این شهر است همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

کد مطلب: ۱۴۳۳۴۶۸
لینک کوتاه کپی شد
پایتخت قنادی ایران را بیشتر بشناسید

تبریز یکی از شهرهایی است که در آن شیرینی‌ها و سوغات مختلفی تهیه می‌شود. شیرینی های تبریز آنقدر محبوب هستند که از شهرهای دیگر نیز برای تهیه آن‌ها اقدام می‌شود.

تنوع بالای محصولات و سوغات خوراکی تبریز باعث شده تا این شهر به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در میان گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شود.

امروز با توجه به نزدیک بودن آیین شب چله(شب یلدا) به معرفی محبوب ترین و خوشمزه ترین شیرینی های تبریز از قاب یکی از قنادی های معروف تبریز پرداخته ایم تا علاوه بر معرفی یکی از کسب و کارهای دیرینه از دیار آذربایجان شرقی، گام مهمی در حفظ هویت ایرانی و سنت های ملی برداشته باشیم.

قرابیه یکی از گران ترین شیرینی ها و سوغات تبریز است و اصالتا از شیرینی های سنتی و پرطرفدار تبریز و پای ثابت شیرینی مراسمات اعیاد تبریزی ها است.

قرابیه اصل، قرابیه بادام است که از بادام درست شده و نکته قابل توجه استفاده نکردن از آرد در تهیه این سوغاتی شیرین شهر اولین ها است.

مدیر یک مجموعه شیرینی فروشی بنام در تبریز در گفت و گو با پانا گفت: «مواد تشکیل دهنده قرابیه، بادام پوست کنده که به بادام سفید معروف است طی مراحلی به صورت آرد بادام در آمده و با شکر و سفیده تخم مرغ مخلوط می شود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا آرد استفاده شده آن آرد معمولی است یا نه گفت: «برخلاف باور بعضی ها قرابیه تنها شیرینی است که در آن آرد به کار نرفته و کاملا از آرد بادام درست شده است.»

وی ادامه داد: «با توجه به استفاده از انواع مغز بادام و پسته و گردو، قرابیه یکی از شیرینی های گران‌قیمت تبریز محسوب می‌شود که تبریزی‌ها معمولاً در اعیاد مهم مذهبی و جشن‌ها از آن برای پذیرایی از میهمان استفاده می‌کنند.»

وی توضیح داد: «شیرینی مجلسی قرابیه در طعم‌های مختلفی پخته می‌شود که از آن جمله می‌توان به طعم پسته‌ای، بادامی، گردویی و نارگیلی اشاره کرد.»

سید محمد موسوی در پاسخ به اینکه کدام شیرینی در مراسم شب یلدا بیشترین فروش را دارد بیان کرد: «مردم تبریز از قدیم مردمانی متمدن و اجتماعی بوده و همیشه جشن و مراسم های مذهبی را بدون تشریفاتی بودن و با شیرینی دادن، از همدیگر پذیرایی می‌کردند، ولی امروز به خاطر افزایش تاثیرات فضای مجازی و دور شدن از فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی، تعداد اندکی از مردم به دید و بازدید در بلندترین شب سال می‌پردازند. در این روز ما بیشترین تعداد فروش و سفارش از شیرینی قرابیه، باقلوا و کیک های هندوانه‌ای شکل داریم.»

وی ادامه داد: «البته در این روز با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم قدیم مردم تبریز، خانواده ها در واپسین روزهای پاییز برای شب چله هندوانه، آجیل، پشمک، انار و شیرینی می خرند و خود را برای این شب آماده می کنند.»

موسوی یادآور شد: «البته بازارها و مغازه ها هم در این چند شب فروش خوبی را تجربه می کنند. تازه عروس دامادها برای یکدیگر خرید چله می کنند و در آیین کرسی نشینی، اهالی تبریز دور کرسی می نشینند و به روایت خاطرات و داستان‌های قدیمی می پردازند و گاهی نیز فضای گرم خانه را با شوخی گرم‌تر می کنند.»

وی بیان کرد: «مردم در شب های چله"تاپماجالارا" یا همان چیستان و یا "بایاتیلار" یا دوبیتی های آذری می خوانند، به هم قاچ های هندوانه تعارف کرده و از میوه بهشتی انار تناول می‌کنند و با شیرینی دادن از مهمانان پذیرایی می‌کنند.»

این قناد همچنین گفت: «اما آذربایجانی ها به خصوص تبریزی ها‌ در شب یلدا نوعروسان و خانواده‌شان را به شکلی خاص گرامی می‌دارند. خوانچه، هدیه شب یلدای خانواده داماد برای تازه عروسان است، آنچه در خوانچه مهم است ذوق هنری خانواده داماد است که تقدیم خانواده عروس و شخص وی می‌شود تا سلیقه هنری خود را هم نشان دهند.»

موسوی که شیرینی قرابیه را مهمان ثابت مراسم‌های مختلف آذربایجان می‌داند، در خصوص آیین ملی این دیار توضیحات بیشتری داده و گفت: «خوانچه که آذربایجانی ها آن را خوانچا می‌گویند علاوه بر هندوانه شامل هدایایی همچون پوشاک، کفش زمستانی، میوه و شیرینی‌های رنگانگ و متنوع همچون قرابیه، لوز و پشمک است. آجیل هم در خوانچه جایگاهش ‌محفوظ است.»

وی در پایان سخنانش با آرزوی سلامتی برای همه در شب یلدای پیش‌رو افزود: «اگرچه امروزه فرهنگ غربی در حال جایگزینی فرهنگ ایرانی_اسلامی است، امیدوارم مردم تبریز مثل همیشه بیدار بوده و کمترین تاثیرات را از فضای مجازی گرفته و به ترویج فرهنگ خودشان بپردازند و شب یلدا بهترین فرصت برای حفظ بدعت های ملی است.»

دانش آموز خبرنگار: رومینا موسوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار