امضای تفاهم‌نامه سازمان مدارس غیردولتی با ستاد توسعه فناوری‌های نرم

تهران (پانا) - تفاهم‌نامه «سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی» و «ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری» به مناسبت هفته پژوهش صبح امروز در محل معاونت علمی امضا شد.

کد مطلب: ۱۴۳۳۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
امضای تفاهم‌نامه سازمان مدارس غیردولتی با ستاد توسعه فناوری‌های نرم

‌در راستای تحقق اهداف مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در حوزه توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و پژوهشگری و همچنین به‌منظور بهره‌گیری از تجربیات برتر مدارس غیردولتی، بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی و ابتکارات و نوآوری‌های شاخص این مدارس و تسری آن‌ها و پیرو راهبر 10 سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ارتقای کمی و کیفی سرمایه‌های انسانی و ساماندهی ارتباط نظام‌های آموزشی و مهارتی با نیازهای حوزه فناوری‌های فرهنگی و نرم و با توجه به اهمیت فناوری‌های نرم در نقشه جامع علمی کشور و سایر اسناد بالادستی، این تفاهم‌نامه بین ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی منعقد شد.

استفاده از ظرفیت‌های طرفین به‌منظور توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز، سند ملی توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم و ارتقای جایگاه تعلیم و تربیت کشور و توجه به رشد کیفی برنامه‌های آموزشی و پژوهشی و جدیت لازم برای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین؛ هم‌افزایی در ایجاد کارگروه‌های آموزشی در مدارس غیردولتی جهت برگزاری رویدادهای هدفمند پژوهشی و خلاقانه؛ برگزاری رویدادها جهت شناسایی، ارتقا، حمایت و انتشار ایده‌ها و کمک به توسعه مهارتی مدارس خلاق؛ از جمله اهداف مهم این تفاهم‌نامه است.

استفاده از ظرفیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در راستای تحقق اهداف مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اهمیت توسعه و ترویج فرهنگ پژوهش و پژوهشگری، اهمیت شناسایی تجربیات و ابتکارات برتر مدارس غیردولتی در راستای بهبود کیفیت آموزشی و پرورشی و تسری این ایتکارات و اهمیت توانمندسازی مربیان و کادر آموزشی مدارس با برگزاری دوره‌های تخصصی با استفاده از ظرفیت ستادهای معاونت از جمله محورهای تعیین شده در این تفاهم‌نامه است.

تربیت باید متناسب با علم و نیاز آینده باشد/ باید فناوری‌های جدید به دانش‌آموزان و معلمان آموزش داده شود

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در مراسم امضای این تفاهم‌نامه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی و شهدای فرهنگی و دانش‌آموز‌ی، گفت: ظرفیت ‌انسانی فوق‌العاده‌ای ‌در مجموعه آموزش و پرورش وجود دارد. ‌بزرگترین و مهمترین سرمایه در کشور سرمایه نیروی انسانی است. خیل‌ عظیمی از دانش‌آموزان کشورمان در سنین پایین‌‌، ‌مهمترین و موثرترین دوره زندگی خود را در داخل کلاس‌های درس می‌گذرانند و در این کلاس‌ها به تربیت آن‌ها پرداخته می‌شود.

احمد محمودزاده با تاکید بر اینکه ‌اگر این تربیت متناسب با علم و نیاز آینده باشد، موفقیت‌های بیشتری حاصل خواهد شد؛ افزود: ‌متناسب با سیاست‌های نظام، دولت و آموزش و پرورش باید به این ظرفیت ارزش نهاد و بهره‌مندی زیادی هم از آن داشت. ‌‌مقام معظم رهبری ‌در حوزه پژوهش و پژوهشگری در حوزه دانش‌آموزی بارها تاکیداتی داشته‌اند. ایشان فرمودند مدارس غیردولتی ابتکارات و خلاقیت‌های زیادی دارند که باید به سایر مدارس تسری داده شود. این ظرفیت در آموزش و پرورش وجود دارد. ۲.۵ میلیون دانش‌آموز و ۲۵۰ هزار همکار آموزشی و پژوهشی در قالب این کلاس‌های درس در طول سال تحصیلی تحت مدیریت ‌سازمان مدارس غیردولتی فعالیت دارند.

وی تصریح کرد: به خاطر انعطاف در برنامه درسی، انعطاف در نیروی لنسانی، نحوه آموزش و رویکردهای حوزه پرورشی و تربیتی در این مدارس ‌می‌توانیم موفقیت‌های زیادی داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت پژوهش و پژوهشگری در حوزه دانش‌آموزی و تاکید بر اینکه آموزش پژوهش در حوزه دانش‌آموزی یک نیاز است، گفت: باید با استفاده از فناوری‌های جدید، این آموزش ‌به ‌دانش‌آموزان ارائه شود. باید در جریان فناوری‌های جدید و پژوهش‌های موردنیاز برای آینده کشور باشند. دانش‌آموزان باید با این ادبیات آشنا شوند. همچنین نیازمند هستیم معلمان این مدارس نیز ‌‌آموزش‌های لازم را در این حوزه دریافت کنند.‌

محمودزاده با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه برای اتصال مردمی این دو مجموعه است، اضافه کرد: امیدواریم ما بتوانیم وصل‌کننده خوبی شویم تا از ظرفیت‌های خوبی که در این مجموعه‌ها ایجاد شده است به مدارس تسری بدهیم. این آمادگی در مجموعه ما وجود دارد و امیدواریم ‌مدارس ما بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی خواستار تهیه فوری دستورالعمل اجرایی این تفاهم‌نامه شد و تاکید کرد: ‌استفاده از ظرفیت این تفاهم‌نامه باید در همه استان‌ها مورد تاکید قرار گیرد و در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین، این ظرفیت محقق شود.

برای توسعه و ترویج فناوری به آموزش و پرورش وظیفه داریم

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری نیز در ادامه این مراسم، اظهار کرد: معاونت علمی در سال‌های گذشته در مقابل آموزش و پرورش وظیفه‌ای را برای خود دیده است و آن هم توسعه و ترویج فناوری بوده است. با شکل‌گیری اکوسیستم دانش‌بنیان در کشور ظرفیت بهتری ایجاد شده است و وظیفه داریم آن را به ظرفیت آموزش و پرورش متصل کنیم.

‌مسعود حسن‌لو ادامه داد: در دو سه سال اخیر ظرفیت خوبی در کشور شکل گرفته و یکی از آن‌ها شرکت‌های خلاق و خانه‌های خلاق بوده است. این دو ظرفیت ‌به حد سرریز رسیده است و ما حس کردیم که می‌تواند به آموزش و پرورش وارد شود. ‌دغدغه‌مندترین اکوسیستم، اکوسیستم یادگیری است. ‌این نیاز ‌در آموزش و پرورش وجود دارد و هم در این بخش هم می‌توانیم ‌سرریز ‌فناوری را شاهد باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار