مدیر دبستان کشاورز ناحیه دو بهارستان در گفتوگو با پانا:
مدرسهمحوری با رویکرد نقشآفرینی متربیان از اهداف والای طرح فراگیر پرورشی است
مدیران تبیینکنندگان نقوش مرتبیان و دانشآموزان، کنشگران فعال طرح فراگیر پرورشی در مدارس هستند
تهران (پانا) - مدیر یک دبستان در ناحیه دو بهارستان، شفافیت چالشهای تربیتی و انسجام برنامههای پرورشی را از جمله مزایای طرح فراگیر پرورشی نامید و مدرسهمحوری با رویکرد نقشآفرینی متربیان را از اهداف والای طرح فراگیر پرورشی در مدارس برشمرد.
مرتضی نوری، مدیر دبستان پسرانه کشاورز در ناحیه دو بهارستان که یکی از قدیمیترین مدارس نسیم شهر است، رویکرد این دبستان را در سال تحصیلی جاری، توجه و بررسی مسائل تربیتی، بویژه فرایند یادگیری و یاددهی برشمرد و در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «هفت سال است که مدیریت این دبستان را برعهده دارم؛ دبستان پسرانه کشاورز، یکی از قدیمیترین مدارس نسیم شهر است که دانشآموزان دوره اول ابتدایی تا سوم ابتدایی را شامل میشود، این دبستان همواره در اجرای فعالیتهای آموزشی و پرورشی جزو مدارس سرآمد و برتر بوده و در سالیان اخیر، مقامهای برتر در حوزههای تربیتی و رشتههایی از جمله سرود همگانی و مراسم آغازین در منطقه را به خود اختصاص داده است.»
مدیر دبستان کشاورز ناحیه دو بهارستان در ادامه اصلیترین هدف برنامه فراگیر پرورشی که از جانب وزارتخانه آموزش و پرورش به تمام مدارس مناطق ابلاغ شده را افزایش پویایی دانشآموزان و مشارکت آنان در فعالیتهای پرورشی خواند و افزود: «پیش از آنکه این طرح تدوین و به مدارس ابلاغ شود، مناطق با حجم بسیاری از بخشنامههای ارسالی مواجه بودند که از انسجام مطلوبی نیز برخودار نبود؛ این بخشنامهها به دلیل گسستگی و عدم انسجام لازم به تمامی ساحتهای تربیتی متربیان نیز توجه کافی و وافی نداشتند.»
نوری در ادامه ضمن اشاره به چالشهایی که پیش از تدوین طرح فراگیر پرورشی وجود داشت، اذعان کرد: «مربیان نوین پرورشی در آن هنگام تصدیگر فعالیتهای پرورشی بودند و تمامی مراحل اجرای کار از ابتدا تا انتهای فعالیتها به همت معاونین پرورشی انجام میشد و نظارت کامل و همه جانبهای از سوی مناطق بر امور پرورشی در دستور کار صورت نمی گرفت، چنانچه برخی مدارس که از دانشآموزان و اولیا فعال و معاونین پرورشی کوشا برخوردار بودند، عملکرد موفقی داشتند و این قضیه بالعکس نیز صادق بود و مدارسی که از معاون پرورشی و دانشآموزان بسیار مستعد و پرتلاش بیبهره بودند، به موفقیتهای کمتری دست مییافتند.»
وی دلیل اصلی در دستیابی به موفقیتهای مدارس را اطلاع رسانی دقیق از برنامهها به اولیاء و دانشآموزان دانست و دانشآموزان را محور فعالیتهای طرح فراگیر پرورشی خواند و ادامه داد: «با ابلاغ و اجرای طرح فراگیر پرورشی، دانشآموزان محور این فعالیتها قرار میگیرند. دانشآموزان میتوانند با ورود به سامانه خدمات دولت الکترونیک یا مای مدیو و از طریق بخش نورینو، در بخش موضوعات مورد علاقه خود ثبتنام و با شرکت در این فعالیتهای انتخابی به کنشگری بپردازند.»
نوری هدف از اجرای طرح فراگیر پرورشی را نقشآفرینی همه دانشآموزان برشمرد و اینگونه بر وظایف مدیران تاکید کرد و گفت: «دانشآموزان با توجه به علاقه و توانمندی خود، فعالیتهایی را به دلخواه برمیگزیند و در آن موارد شرکت میکند؛ آنچه مورد اهتمام است، تعریف پایه و تبیین و تشکیل کار توسط مدیر و معاونین است که میبایست به شکل موثر و آگاهانهای به دعوت از دانشآموزان جهت مشارکت در حوزههای مختلف بپردازند و این فرصت را به آنان ارائه دهند تا بر اساس تمایلات خویش وارد حوزههایی شوند، در طول سال تحصیلی به اهداف تعیین شده هر حوزه دست یابند.»
وی از ثبت مشخصات دانشآموزان در راستای اجرای طرح فراگیر پرورشی در سامانه نورینو خبر داد و عنوان کرد: «فرایند ثبتنام از ابتدای سال تحصیلی کنونی آغاز شده و مدیران علاوه بر انجام کارهای مربوط به سامانه، نقشهای دانشآموزان در خصوص انجام فعالیتها را مشخص کردند؛ دانشآموزان نیز مشخصات خود را در سامانه ثبت میکنند و مدیران میتوانند از طریق این اقدام، اعلام مشارکت دانشآموزان در محورهای انتخابی خود را پیگیری و بررسی کنند.»
مدیر دبستان پسرانه کشاورز ناحیه دو بهارستان، مدرسهمحوری را جزو ملزومات این طرح برشمرد و به بیان پنج طرح فراگیر پرورشی پرداخت و تصریح کرد: «طرح فراگیر پرورشی شامل پنج هدف پایه و اساسی میشود که خردورزی، ایمان، امید، هویت و نشاط این پنج هدف را شکل میدهند؛ این محورها بطور شفاف برای مدیران بیان شده و مدیران میبایست زمینه مشارکت فعالانه دانشآموزان در راستای اجرای طرح را فراهم آورند.»
وی پنج هدف مهم طرح فراگیر پرورشی را اینگونه تشریح کرد: «خردورزی یعنی بیان شبهات و سوالات از جانب دانشآموزان و زمینه ایجاد امکان پاسخگویی مطلوب برای کارشناسان، مقوله ایمان نیز به اقامه نماز جماعت و اهتمام به صحت عبادات میپردازد، امید در سفرهای تربیتی و هویت دانشآموزان با عضویت آنان در حداقل یک تشکل دانشآموزی که بدان علاقمند هستند، تجلی مییابد و هدف پنجم با عنوان نشاط نیز با برگزاری مسابقات، جشنوارههای متنوع و بازیهای گروهی و انفرادی، میسر میشود.»
وی ضمن اشاره به مسئولیت مدیران در تعیین نقوش متربیان و معرفی دانشآموزان بعنوان ادامهدهندگان فعالیتهای طرح فراگیر پرورشی، تاکید کرد و افزود: «امکان ارزیابی تکمیلی از تمام مدارس، نظمیافتن و انسجام برنامههای پرورشی، شفافیت در مقابله با چالشهای محتمل، حرکت در مسیر ترسیم شده در جهت دستیابی به اهداف معین از محسنات این طرح محسوب میشود.»
نوری در پایان ضمن اشاره به نقوش مصوب شده برای والدین در این طرح، از طی کردن نیمی از مسیر در اجرای طرح فراگیر پرورشی توسط مدارس خبر داد و خاطرنشان کرد: «والدین در برنامههای اجرایی از شش نقش تربیتی منتخب در سامانه همیاری با مدرسه برخوردار هستند؛ از جمله، نقش نمازیار، اردویار، رقابتیار، تشکلیار، پاسخیار و رصدیار که به رصد دقیق فعالیتهای در حال انجام توسط مرتبیان میپردازد؛ ارائه فرصت ارزنده در جهت نقشآفرینی دانشآموزان و اطلاعرسانی، تبیین وظایف و تشکیل گروههای لازم از جمله وظایف مهم مدیران است. در اجرای این بخشها، حدودا نیمی از مسیر را پشت سر قرار دادهایم و تا پایان مرحله اجراسازی، میبایست بطور موثر و مفید این اقدامات وحدتبخش را با همکاری دانشآموزان، همکاران و والدین انجام دهیم تا دستاوردها و موفقیتهای برنامهریزی شده، تجلی یابد و پیشرفت روزافزون در نهاد تعلیم و تربیت دست یابیم.»
خبرنگار: راضیهیوسفی
ارسال دیدگاه