بهادری جهرمی در نشست خبری:

منابع درآمدی و هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳ متناسب با واقعیت پیش‌بینی شده است

دولت در برخورد با مافیای خودرو بسیار جدی و مصمم است

تهران (پانا) - سخنگوی دولت با بیان اینکه منابع درآمدی و هزینه‌ها واقعی پیش‌بینی شده است، گفت انتظار داریم که با همکاری نزدیک دولت و مجلس، مشابه همکاری‌ها در تصویب برنامه هفتم توسعه، بتوانیم از بیش برآورد یا برآورد غیرواقعی منابع جلوگیری کنیم.

کد مطلب: ۱۴۳۱۴۴۱
لینک کوتاه کپی شد
منابع درآمدی و هزینه‌ها در بودجه ۱۴۰۳ متناسب با واقعیت پیش‌بینی شده است

علی بهادری جهرمی در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳، اظهار کرد: گزارش امروز کمیسیون بودجه در خصوص کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۳ مثبت بود. تلاش دولت بر این بوده که بودجه واقعی پیش‌بینی شود. بر همین اساس درآمدها و هزینه‌ها متناسب با این منابع واقعی پیش‌بینی شده است. انتظار داریم که با همکاری نزدیک دولت و مجلس، مشابه همکاری‌ها در تصویب برنامه هفتم توسعه، بتوانیم از بیش برآورد یا برآورد غیرواقعی منابع جلوگیری کنیم. امیدواریم با همکاری سازنده میان دولت و مجلس شورای اسلامی، بودجه تراز مناسبی برای ۱۴۰۳ داشته باشد که هم به رشد اقتصادی و هم به اجرای مرحله اول برنامه هفتم توسعه کمک کند.

وی در خصوص رسیدگی به پرونده بهمن خودرو، اظهار کرد: دولت در برخورد با مافیای خودرو جدی است. فرآیند رسیدگی باید تکمیل شود. آخرین گزارشی که از رئیس سازمان تعزیرات گرفتم، پرونده در حال نهایی شدن است و حکم نهایی به زودی صادر می‌شود.

سخنگوی دولت بیان کرد: در ایام اخیر به مناسبت روز دانشجو بیش از نیمی از اعضای هیأت دولت در نشست‌های دانشجویی حاضر شدند که با احتساب حضور برخی از اعضا در چند نشست، بیش از ۳۰ جلسه میان مسئولان دولت با جامعه دانشگاهی برگزار شد. آیت الله رئیسی در جلسه یکشنبه هیأت دولت به طور ویژه به وزرای علوم و بهداشت دستور دادند که مطالبات دانشجویی مطرح شده به صورت مجدانه پیگیری شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رعایت حجاب، گفت: برنامه دولت همیشه اجرای قانون است و در چارچوب آن گام برمی‌دارد. تکالیفی از سوی قانونگذار متوجه دولت است و این امر نسبت به گروه‌های مختلف مردم تفاوتی ندارد، اقدام دولت بر اساس معیار قانونی است که از سوی مجلس شورای اسلامی مشخص شده است و ابعاد را در این حوزه مشخص کرده است. اگر اقدامی مصداق قانونی باشد که در مجلس برای امر به معروف و نهی از منکر تصویب‌شده، قانونگذار تکلیف دولت، دستگاه قضایی و سایر دستگاه‌های اجرایی را مشخص کرده است که در چهارچوب قانون از آمران به معروف حمایت کنند. اگر مصداقی عنوانش تخلف باشد هم تکلیف روشن است. اگر همه ما بیاموزیم در چارچوب قانون صحبت کنیم، چه حاکمیت، چه دولت، چه مجلس و چه تمامی شهروندان، حتماً نفع عمومی ما با حرکت در چتر مشترک قانون، فراهم می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره فعال شدن گشت ارشاد مدیران در دولت سیزدهم نیز گفت: در دانشگاه امیرکبیر درباره گشت ارشاد مدیران صحبت کردم و گفتم بیش از ۶۰ مدیر که در مسائل مختلف در دو سال اخیر تخلفاتی داشته‌اند، گشت ارشاد و برکناری مدیران در سطوح مختلف ممکن است یک به دلیل عدم اجرای وظایف باشد که توسط تغییرات مدیریتی انجام می شود؛ یک زمانی هم ممکن است تخلف سنگین باشد که از سوی بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری شناسایی و سپس برکنار شده‌اند. پس این موضوع مشخصاً به یک پرونده خاص بازنمی‌گردد. پرونده واردات چای که مجددا بعد از ۹ ماه بازخوانی شده و در ذهن این سؤال را ایجاد می کند که چرا اکنون مطرح شده است؟ در حالی که از قبل به این موضوع رسیدگی شده است.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در دولت سیزدهم ارز ترجیحی به وادات چای داده شده گفت: این ارز، ترجیحی و ۴۲۰۰ تومانی نبوده و ارز نیمایی بوده که از محل عرضه و تقاضای بانک مرکزی داده شده است در آن موقع تفاوت ارز نیمایی با بازار آزاد هزار تا ۲ هزار تومان بود، همچنین گشت ارشاد مدیران فعال بوده و نهادهای نظارتی قوای مجریه و قضاییه از شهریور ۱۴۰۱ این فساد را شناسایی کردند برای اینکه شناسایی ذی نفعان و استرداد آنها به کشور انجام شود، نهایتا تا پایان ۱۴۰۱ تشکیل پرونده زمان برد، ضمن اینکه این ارزها محدود به واردات چای نبوده و برای واردات تجهیزات هم تخصیص یافته است که نیمی از این ارز را تشکیل می دهد و اتفاقا بخش عمده تجهیزات وارد شده است. همچنین رفع تعهد ارزی برای تولید، ۱۸ ماه مهلت دارد و تا این ۱۸ ماه سپری نشود، تخلف ارزی امکان کشف ندارد، بنابراین رویه کشف فساد مربوطه از شهریور سال قبل شروع شده بود، اولین مدعی هر فسادی خود دولت و اولین برخوردکننده و پیشگیری کننده است، همچنین برای آینده هم فرآیندهای مربوطه اصلاح می شود تا امکان تکرار فساد وجود نداشته باشد.

دبیر هیات دولت درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به مسکو به ویژه در حوزه اقتصادی، اظهار کرد: این سفر با حضور وزرای امور خارجه، راه، نفت و روسای سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی همراه بود و طبیعتاً در تمام حوزه‌های یادشده و به ویژه انرژی، بانکی و پولی، کشاورزی، ترانزیت و کریدور شمال - جنوب تبادل نظرهایی انجام و همکاری‌هایی در نظر گرفته شد. ابتکارات جدیدی برای تسریع توافقات صورت گرفت. یکی از موضوعات اصلی این سفر هم موضوع فلسطین بود که توقف هرچه سریعتر بمباران‌ مناطق مسکونی مردم مظلوم فلسطین و رفع محاصره غزه از جمله نقاط اشتراک میان ایران و روسیه در این سفر بود.

۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به کرج و ۸۸ دستگاه تاکسی برقی به تهران تحویل شد

وی با اشاره به جایگاه دیپلماسی اقتصادی در دولت، گفت: هدف‌گذاری دولت در توسعه سیاست خارجی، بر مبنای توسعه همکاری‌های اقتصادی است و دیپلماسی همسایگی محور کار دولت است. تعاملات چندجانبه خارجی نیز آثار متعددی داشته و به تحقق رشد اقتصادی کمک کرده است؛ به گونه‌ای که در نیمه اول امسال، به رشد ۷ درصدی رسیدیم؛ همچنین باید گفت که در هشت‌ماه نخست امسال، ارزش صادرات به کشورهای همسایه با ۱۲ درصد رشد به ۱۸ میلیارد دلار رسیده است و مجموع، مبادلات تجاری در این مدت به ۳۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی در خصوص مدیریت مصرف سوخت، گفت: برنامه‌ریزی‌های دولت برای کاهش ناترازی در سوخت و انرژی مبتنی بر افزایش تولید، بهینه‌سازی مصرف و جلوگیری از قاچاق است‌. در زمینه افزایش تولید فاز ۲ پالایشگاه آبادان تکمیل، راه‌اندازی و وارد مدار شد با تغییرات فرایندی در پالایشگاه‌های موجود نیز ظرفیت تولید بنزین افزایش پیدا کرده است. همزمان در حوزه مصرف هم در برخورد با قاچاق اقداماتی انجام شده که در شش‌ماهه ابتدایی ۱۴۰۲ ستاد مبارزه با قاچاق در گزارش خود تصریح کرده که ۷۲ درصد افزایش کشفیات قاچاق سوخت را نسبت به سال گذشته شاهد بودیم.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت اقداماتی از جمله نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با اولویت اتوبوس و تاکسی برقی مدنظر است. هفته گذشته ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی به کرج و ۸۸ دستگاه تاکسی برقی به تهران تحویل شد. راه‌اندازی مترو پرند نیز باعث کاهش تردد خودروهای شخصی و طبعا کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار آلاینده‌ها می‌شود. برای مدیریت مصرف سوخت نیز به یک عزم عمومی برای استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی نیاز داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار