کارشناس پژوهش ناحیه یک بهارستان:
دنیای امروز، دنیای دانشمحور است
بهارستان یک (پانا) - کارشناس پژوهش ناحیه یک بهارستان در ستایش نقش پژوهش در جامعه، دنیای امروز را دنیای دانش محور دانست و گفت دانشآموزان ایران برای دستیابی به موفقیت و ترقّیهای روزافزون و آیندهای روشن، لازم است فردی فعال و پژوهشگر باشند.
سمانه کنعانی، کارشناس پژوهش ناحیه یک بهارستان در گفت و گو با پانا بیان کرد: «دنیای امروز، دنیای دانش محور است، بنابراین همه چیز در این جهان هستی میبایست بر اساس علم و دانش پیش رود؛ انسانها و به ویژه دانشآموزان سرزمین ایران برای دستیابی به موفقیت و ترقّیهای روزافزون و آیندهای روشن لازم است فردی فعّال و پژوهشگر باشند؛ پژوهش، تحقیق و جستجو کردن علاوه بر اینکه امکان یافتن سوالات مکرر ذهن را فراهم میکند، ما را با زمانه، فناوری و در واقع علم روزگار خویش همراه ساخته و همچنین خلاقیت، نوآوری و پرانگیزه بودن را در وجودمان افزایش میدهد.»
کنعانی، ضمن اشاره به فواید پژوهش شرح داد: «مواجه شدن با دنیایی جدید، نو و زیبا یکی از پر اهمیتترین نتایج پژوهشگر بودن است؛ همیشه همه چیز در دنیای امروزه باید کاملاً مستند پیش برود زیرا دیگر فرضیات، حدس و گمانها کارساز و کمک کننده نیستند؛ بنابراین باید بدانیم به کمک پژوهش تمامی فعالیتها و اقدامات ما بسیار اصولی و صحیح انجام خواهد شد؛ همچنین برای توسعه و پیشرفت کشور عزیزمان ایران و پیشی گرفتن از سایر کشورها در زمینه علم و فناوری، پژوهش و اکتشافات بسیار ضروری هستند.»
وی در خصوص وظایف معلمان اظهار کرد: «مقوله مهمی که ما با آن رو به رو هستیم دانشآموزان هستند، پیشرفت علمی و تربیت دانشآموزان عزیز بسیار برای ما حائز اهمیت است، گفتنی است ما به تعداد دانشآموزانی که در ناحیه یک بهارستان داریم، به همان تعداد استعدادهای بینهایت فوق العادهای داریم که کشف آنها وظیفه ما و به ویژه از وظایف مهم معلمان نیز است؛ هر یک از این دانشآموزان آیندهای متفاوت را خواهند ساخت که هر چه آینده آنان روشنتر باشد برای کشور و برای ما بسیار خوب است.»
کنعانی، در ادامه افزود:«باید بدانیم معلمان علاوه بر کشف استعدادها میبایست آموزشی علمی، اصولی و پژوهش محور داشته باشند که دانشآموزان بهتر و بیشتر کتب درسی و مطالب مفید را فراگیرند، دانشآموزان باید بدانند با پرداختن به مناظره، پژوهش و کاوشگری مطالب درسی را بهتر در ذهن خود جای میدهند و به خوبی به آنان مسلط خواهند شد، چرا که تنها حفظ کردن مطالب دروس فایده و خاصیت آنچنانی به دنبال نخواهد داشت.»
کارشناس پژوهش ناحیه یک بهارستان، ضمن اشاره به برنامههای هفته پژوهش اذعان کرد: «برای حوزه پژوهش، تحقیق و فناوری هر چقدر ایده، ابتکار و نوآوری را افزایش دهیم باز هم کافی نخواهد بود، روشهای خلاقانه بسیاری برای پیشرفت در این حوزه وجود دارد، بنابراین برای ترغیب و تشویق دانشآموزان برای پژوهش، چندین پیشنهاد به مدارس ابتدایی، متوسطه اول و دوم ارائه دادهایم؛ که اعم از برپایی نمایشگاه برای به نمایش گذاشتن دستسازههای علمی دانشآموزان، ساخت پوستر و روزنامه دیواری توسط دانشآموزان باذوق و هنرمند است.»
وی در ادامه عنوان کرد:« همچنین در این هفته معلمان ما موظف هستند به دانشآموزان جهت مشارکت کمک کنند، زیرا آنها دانشآموزان، تواناییها و علایق آنها را به خوبی میشناسند؛ البته تاکنون نیز شاهد زحمات و استقبال ویژه دانشآموزان و معلمان بودهایم و امیدواریم در همین هفته بسیاری از دانشآموزان کوشا و فعال ما به فعالیت در زمینه پژوهش و جست و جو کردن علاقهمند شده و پژوهشگر بودن را ادامه دهند.»
کنعانی، درخصوص اهمیت پژوهشهای دانشآموزان تشریح کرد: «دانشآموزان بااستعداد ما در هنگام پژوهش، اطلاعات و اندوختههای خود را در رابطه با بسیاری از موضوعات گسترش داده و همینطور از این طریق میتوانند در دروس خود نیز پیشرفتهای فراوانی داشته باشند؛ کوشش و علاقه دانشآموزان نسبت به پژوهشگری برای ما بسیار با اهمیت بوده و ما را دلگرم میکند، پژوهش و تحقیق برای دانشآموز به ویژه دانشآموزان پایه نهم لازم است و آنها را در شناخت خود، اطراف و علاقهمندی های خویش یاری میرساند، در نتیجه تصمیم گیری نیز برایشان دیگر به آن صورت دشوار نخواهد بود.»
کارشناس پژوهش ناحیه یک بهارستان، در پایان خاطرنشان کرد:« قصد داریم از معلمان توانمند که در این حوزه پژوهش فعالیتهایی بسیار چشمگیر و با اهمیتی داشته و مولف کتابهای علمی و پژوهشی بسیار زیبا و مقالات مفید بودهاند، همچنین از مدارسی که بیشترین همکاری را با ما داشته و گزارش خوبی از فعالیتهای پرکاربرد خود پس از اتمام هفته پژوهش ارائه بدهند، تجلیل به عمل خواهیم آورد چرا که حسن توجه آنها برای ما بسیار با ارزش خواهد بود و به همین سبب بسیار شایسته تقدیر هستند.»
خبرنگار دانشآموز: پریا مرادی
ارسال دیدگاه