در نشست خبری مطرح شد؛
آثار برگزیده رویداد سکو در حرم امام رضا(ع) رونمایی میشود
رویداد «سکو» فراخوان داد/ اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است
تهران (پانا) - دبیر هنری جشنواره سکو گفت مهمترین رسالت این رویداد هنری تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی است و برای این امر بهترین زبان، زبان فرهنگ و هنر است،زیرا جهان شمول است و صنایع خلاق فرهنگی میتواند شعار محوری ما را که امتداد زیست خلاق انسان معاصر است در جامعه فراهم کند.
نخستین نشست خبری جشنواره ملی صنایع خلاق فرهنگی عالم آل محمد با حضور امین نادری مدیرعامل مرکز نواوری امید، قاسم صادقی، معاون پژوهش دانشگاه امام رضا(ع) و محمدجواد استادی رئیس فضای مجازی هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی صبح امروز، نوزدهم آذر ماه در کارستان بهارستان برگزار شد.
امین نادری در ابتدای نشست گفت: ما در مرکز امید برای شروع فعالیت رویداد سکو و با موضوع نخستین جشنواره صنایع فرهنگی دور هم جمع شدیم.
جشنواره در تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار خواهد شد
وی در ادامه افزود: مرکز نوآوری امید از سال ۱۴۰۲ اولویتش را در عرصه کودک و نوجوان گذاشته و برای فرایند شتابدهی و پذیرش محصولات در سه شکل طرح، ایده و محصول شکل گرفته است.
سپس قاسم صادقی دبیر علمی این جشنواره در صحبتهایی گفت: این جشنواره در سازمان علمی فرهنگی آستان قدس تعریف شده که چند محور اصلی دارد، توسعه و ترویج فرهنگ رضوی، ادب حضور، سوغات زائر و … حول قالب بازی و اسباب بازی در جشنواره حضور خواهد داشت.
وی در ادامه افزود: این جشنواره در تهران، قم، اصفهان، شیراز و تبریز برگزار خواهد شد، رویداد سکو در تهران حول محور اسباب بازی، قم در خانه اشراق و تبریز با پارک علم و فناوری محور شمال غرب صنایع خلاق در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه جشنواره دو سالانه برگزار میشود ، گفت: این رویداد اولین غربال صنایع خلاق میشود، جوایز نهایی سطح یک هشت سکه تمام بهار، سطح دو ، پنج سکه و سطح سه ، سه سکه تمام بهار خواهد بود. بهمن ماه امسال اختتامیه صنایع خلاق را خواهیم داشت یک سال روی این خدمات و ایده ها کار میکنیم و آنها را تبدیل به محصولات قابل استفاده میکنیم و دور دوم هم دو سالانه برپا میشود.
مهمترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی است
در ادامه محمدجواد استادی دبیر هنری جشنواره در صحبتهایی گفت: مهمترین رسالت ما تقویت گفتمان زیارت در آستان قدس رضوی است. بهترین زبان، زبان فرهنگ و هنر است، چون جهان شمول است. صنایع خلاق فرهنگی میتواند شعار محوری ما را که امتداد زیست خلاق انسان معاصر است در جامعه فراهم کند.
وی اظهار داشت: فعالیتهای جانبی، جشنواره، جشنواره ملی گنجینه مهر است تا به اقتصاد هنر هم کمک شود . پایان جشنواره یک نمایشگاه هم در مشهد برگزار میشود . پارکهای علم و فناوری، وزارت میراث فرهنگی، حوزه علمیه با مرکزیت آستان قدس رضوی اهتمام به برپایی جشنواره دارند ما تلاش داریم در همان روزهای جشنواره و نمایشگاه زمینه عقد قرارداد و تجاری سازی محصولات را فراهم کنیم.
وی با تاکید براینکه تفاهم نامهای با میراث فرهنگی در عرصه توسعه صنایع دستی منعقد کردیم تا بازار صنایع دستی را هم تامین کنیم، تصریح کرد: این قرارداد نهایی شده است.
فراخوان رویداد سکو منتشر شد/ اختتامیه اواخر دی
در ادامه نادری درباره جوایز سکو گفت: کار برای امام رضا(ع) است و علاوه بر تقدیرهای مادی و حمایتهای استارتاپی یک فرصت ویژه ایجاد کردیم که آثار برگزیده در حرم امام رضا(ع) رونمایی میشود. فراخوان رویداد سکو از امروز منتشر شده و اواخر دی اختتامیه برپا میشود. برگزیدهها اعلام و علاوه بر لوح تقدیر و تندیس جوایز در سه سطح بیست، پانزده و ده میلیون جوایزی اهدا میشود؛ فیلمهای برگزیده از سوی مرکز امید حمایت میشوند.
پرسش و پاسخ ، اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است
در بخش پرسش و پاسخ نیز ، نادری عنوان کرد: کپی رایت این روزها یک معضل است، واقعا در جشنوارهها مشکل ایجاد کرده است. این از سمت ما تعهد به طرح افراد داده می شود ولی بهرحال یک چالش برای کسب وکار است حتی اگر ما هم تمام تلاشمان را بکنیم تا ایده ومحصول را مراقبت کنیم اما بهرحال ما منتور حقوقی هم داریم .
وی درباره صادرات صنایع خلاق هم گفت: اگر صنایع خلاق ما به دنیا صادر نشود شکست قطعی است محصولات اسباب بازی هم همینطور است. الان ما بازار کشورهای حاشیه خلیج فارس را در حدی بدست گرفتیم و با چند تیم هم حتی محصول به استرالیا ، عمان و قطر میفرستیم و این جزو برنامه ویژه ما است که اولویتمان حمایت از تیم ها برای حضور در خارج از کشور باشد.
استادی در ادامه بیان کرد: محصولات بهرحال رضوی است مشهد ۵ میلیون زایر بین المللی دارد که اینها سوغات میخرند. پس طبیعتا در کارگروهای اقتصاد هنر استان قدس مسئله بین الملل دیده شده است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا در خصوص اینکه از پتانسیل رواق کودک در حرم مطهر استفاده میکنید یا خیر گفت:« نمیدانم چقدر در جریان جزئیات کار هستید، معمولا این موضوعات به مدیریت هنری رضوی و مدیریت تبلیغات مربوط است اما تا جایی که بنده اطلاع دارم اتفاقات خوبی در رواق ها میوفتد و هر بخش به شکل تخصصی برنامه جداگانه دارد و مخاطب های فراوانی نیز دارد، حجم انبوده بچه ها در این فضا و رواق هایی چون رواق کودک، رواق کتاب و کتابخوانی طبیعتا در محصولاتی که ارئه میشود بسیار حائز اهمیت است و میتواند یکی از حوزه های مصرف نیز باشد.
خبرنگار: فاطمه آبروش
ارسال دیدگاه