سقاییان در گفت‌وگو با پانا:

عبور امن کالاها از طریق جاده‌های ترانزیتی به سمت اروپا ادامه دارد

حضور ایران برای رفع مساله قفقاز موجب کمرنگ شدن نقش کشورهای منطقه‌ای شد/ فرانسه جایگاه ضعیفی  در منطقه قفقاز دارد

تهران (پانا) - سفیر اسبق ایران در ارمنستان با بیان اینکه عبور امن کالاها در منطقه از طریق جاده‌های ترانزیتی که در ارمنستان است، به سمت اروپا ادامه دارد، گفت دسترسی‌های ما برای تنوع‌بخشی به مسیرهای امن باید به شکلی که در توافقات دو کشور ایران و ارمنستان پیش‌بینی شده است، انجام شود.

کد مطلب: ۱۴۳۰۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
عبور امن کالاها از طریق جاده‌های ترانزیتی به سمت اروپا ادامه دارد

سید علی سقاییان در گفت‌وگو با پانا در خصوص تحولات اخیر قره باغ، اظهار کرد: «بعد از توافقی که بین باکو و ایروان درباره بازگشت قره باغ به حاکمیت جمهوری آذربایجان منعقد شد، وضعیت، وضعیت رو به آرامشی است و باید به سمت مذاکرات صلح و به رسمیت شناختن مرزهای جغرافیایی بین‌المللی دو طرف باشیم که منجر به امضای صلح دائمی بین باکو و ایروان خواهد شد.»

وی افزود: «ایران در این زمینه نقش مهم و اصلی خود را بازی کرد به خصوص اینکه در ماه گذشته وزرای خارجه 3+3 به جز گرجستان دعوت شدند و این نشست در تهران برگزار شد و مذاکرات منطقه قفقاز جنوبی رقم خورد. به نظر من علیرغم اینکه کشورهای فرامنطقه‌ای به دنبال بر هم زدن ثبات و ادامه نفوذ خود در منطقه هستند، این نشست در ادامه روند مذاکرات صلح، نشست مهم و تاثیرگذاری بود.»

سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان بیان کرد: «امیدواریم طرفین به صورت جدی بدون توجه به مسائل حاشیه‌ای برای امضای قرارداد صلح دائمی، بحث‌های کارشناسی را به زودی تمام کنند و روسای دو کشور آن را امضا کنند. منطقه برای عبور امن خطوط انرژی، جاده‌ای و ریلی به بازسازی و صلح و آرامش نیاز دارد.»

وی ادامه داد: «همانگونه که مقام معظم رهبری شروط جمهوری اسلامی را اعلام کردند، مناطق اشغالی باید به کشور آذربایجان بازگردانده شود. امنیت ارامنه تامین شود و مرزهای جغرافیایی به هیچ وجه نباید تغییر کند و تکفیری‌ها در منطقه حضور نداشته باشند؛ که این مساله انجام شد. ما به دنبال صلح واقعی هستیم که در قفقاز جنوبی بدون دخالت نیروهای فرامنطقه‌ای ان‌شالله به زودی نتیجه بخش باشد و این موافقت‌نامه به زودی امضا شود.»

جمهوری آذربایجان پذیرفت که دسترسی‌ها به نخجوان از جاده‌های مرزی با ایران انجام شود

سقاییان در خصوص وضعیت ترانزیتی ایران با اروپا نیز گفت: «عبور امن کالاها در منطقه از طریق جاده‌های ترانزیتی که در ارمنستان است، به سمت اروپا ادامه دارد. دسترسی‌های ما برای تنوع‌بخشی به مسیرهای امن باید به شکلی که در توافقات دو کشور ایران و ارمنستان بوده است، انجام شود. البته عبور امن کالاهای کشورهای همسایه اعم از همسایگان دریای خزر و جمهوری آذربایجان تامین شده است.»

وی افزود: «نقطه مورد مناقشه‌ای که درباره آن گفت‌وگوهای زیادی صورت گرفته بود، به عنوان کانال عبور دسترسی به نخجوان از طریق خاک ارمنستان منتفی شد و جمهوری آذربایجان پذیرفت که دسترسی‌های خود را به نخجوان از جاده‌های مرزی دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان انجام دهد و این پروژه به زودی نهایی خواهد شد. امیدواریم مسیر ریلی نیز نهایی شود.»

وی ضمن اشاره به انتشار خبری مبنی بر اینکه پاریس در تلاش است تا با طرح ارسال توپخانه سزار به ارمنستان در حوزه قفقاز نفوذ کند، گفت: «هر کشوری برای حفظ امنیت و استقلال خود نیاز به سلاح‌های متعارف دارد؛ البته اگر سلاح غیرمتعارف باشد قطعاً صلح و ثبات منطقه از بین خواهد رفت. فرانسه بعد از اینکه آقای پاشینیان به سمت غرب گرایش نشان داد، یک چنین مانوری انجام داد. اگر سلاح غیرمتعارف باشد مورد اعتراض کشورهای منطقه قرار خواهد گرفت. فرانسه جایگاه ضعیفی در منطقه قفقاز دارد بنابراین شاهد یک مانور سیاسی هستیم. با حضور قوی جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 3+3 شاهد این هستیم که کشورهای فرامنطقه‌ای حضور کمرنگ‌تری پیدا کردند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار