در گفتوگو با پانا
روایت نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» از تئاتر لاکچری
تهران (پانا) - رویا سلیمی نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» میگوید همواره ورود پدیدههای جدید،به عالم هنر مناقشات بسیاری نیز به همراه داشته است و این کتاب سعی داشته است با رویکردی مخاطبشناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران بپردازد.
![روایت نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» از تئاتر لاکچری](https://cdn.pana.ir/thumbnail/MTVkMWFj9Fzd/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHcspkElNXZNYsAIKXaKdntA,,/MTVkMWFj9Fzd.jpg)
کتاب «تماشای تماشاگر» تالیف رویا سلیمی به تازگی راهی بازار نشر شده است. این کتاب پژوهشی است پیرامون علل و انگیزه انتخاب کنسرت نمایش سیصد از سوی تماشاگرانش. درواقع این تحقیق به مطالعه طیف خاصی از مخاطبان تئاتر میپردازد که به دلایلی میتوانند با دیگر گروههای تئاتربین و مخاطب حرفهای تئاتر تفاوت آشکاری داشته باشند.
رویا سلیمی نویسنده کتاب «تماشای تماشاگر» در گفتوگو با پانا درباره دلایل نگارش این کتاب گفت: در دهه اخیر با گسترش و توسعه سالنهای نمایش و افزایش تقاضا از سوی مخاطبان، برخی گونهها و انواع جدید اجرای نمایش که تا پیش از این در ایران به نمایش گذاشته نشده بود، روی صحنه آمد که یکی از ژانرها کنسرت نمایش است.»
وی ادامه داد: « طبق معمول با ورود پدیدههای جدید، مناقشات بسیاری نیز به همراه داشت. یکی از منافشهبرانگیزترین اصطلاحات پیرامون این شیوه اجرا، تئاتر لاکچری است. تئاتری که با موسیقی همراه است و در کنار حضور سلبریتیها، نمایشی را پیش چشم مخاطبان قرار میدهد که به واسطه نوع اجرا و هزینه بالای تولید، قاعدتا قیمت بالایی نیز دارد و در مقایسه با دیگر تئاترهای روی صحنه، رقم بلیت آن تفاوت بسیاری با نمایشهای دیگر خواهد داشت.»
نویسنده کتاب تماشای تماشاگر در ادامه سخنان خود اضافه کرد: « قیمت بسیار بالا و تقسیمبندی مخاطب به لاکچری و غیرلاکچری، تا به امروز ادامه دارد و گروهی مخالف سرسخت این گونه از نمایشهای بزرگ، فاخر، بیگ پروداکشن و لاکچری هستند. علیرغم اجراهای متعدد این شیوه اجرا، هنوز نام و اصطلاح واحدی که مورد توافق اهالی هنرهای نمایشی و موسیقی باشد، برای آن تعریف نشده است. کتاب «تماشای تماشاگر» از میان این عناوین به تسامح واژه تئاتر لاکچری را برگزیده و با رویکردی مخاطبشناسانه به این پدیده نوظهور در تئاتر ایران پرداخته است.»
وی در ادامه به پژوهشهایی که برای نگارش این کتاب صورت گرفته اشاره کرد و گفت: برای نگارش این کتاب پژوهش های مختلفی انجام شده است ، در این پژوهش با استفاده از پرسشنامهای ۴۱ گویهای، به ارزشها، نگرشها و سبک زندگی مخاطبان در کنار علل و عوامل انتخاب آنها نیز توجه شده و سعی کردم فارغ از مناقشات جاری پیرامون این گونه، به نظرات و خواست مخاطبان کنسرت نمایش توجه داشته باشم.»
یادآور میشود، در این کتاب نویسنده پس از شرح و بسط مباحثی مانند نظریه نمایشی، طبقه تنآسا، نظریه مصرف مخاطب؛ براساس دادههایی که از پژوهش میدانی اتخاذ کرده است، به تحلیل و رفتارشناسی مخاطبان کنسرت نمایش «سیصد» پرداخته است.
در بخشی از این کتاب می خوانیم: «در نبود محصول فرهنگی مورد نظر این گروه، نمونه های متعدد خارج از کشور از فرصت بازار خالی داخلی در این حوزه استفاده کرده و با ارقام نجومی این گروه از مخاطب را جذب میکنند. بنابراین مسئولین فرهنگی باید برای این طبقه از مخاطبان برنامهریزی و سیاستگذاریهای لازم را انجام داده و از ظرفیت این مخاطبان برای رشد و توسعه فرهنگی ایرانی بهره ببرد
ارسال دیدگاه