پانا از تاثیرات طرح جایگزینی بخاری‌های پربازده گزارش می‌دهد:

جلوگیری از اتلاف 3 میلیارد دلاری گاز در کشور

تهران (پانا) - بخاری‌های گازی کنونی تقریباً ۲۰ تا ۳۰ درصد گاز را تبدیل به گرما می‌کنند و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد سوخت را بدون اینکه بسوزانند دود می‌کنند. این بخاری‌ها باید از منازل جمع‌آوری شوند تا مصرف گاز به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یابد.

کد مطلب: ۱۴۲۹۴۱۶
لینک کوتاه کپی شد
جلوگیری از اتلاف 3 میلیارد دلاری گاز در کشور

با اجرای طرح جامع تعویض و نوسازی بخاری‌های خانگی، می‌توان گاز صرفه‌جویی شده را با سرمایه‌گذاری‌های متقابل به صنایع تخصیص داد و مزایای متعددی را در پی‌داشت که از جمله آنها کاهش آلایندگی و آلودگی هوا در فصل سرد است. مطابق برآوردهای انجام‌شده سرمایه‌گذاری اولیه مورد نیاز حدود ۲ میلیارد دلار است ولی جلوگیری از اتلاف انرژی هر سال معادل ۳ میلیارد دلار است که به معنی بازگشت کلیه سرمایه‌گذاری انجام شده در این بخش در همان سال اول است.

ساجد کاشفی، سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران در روزهای اخیر اعلام کرد با توجه به مصوبه اسفند ماه سال ۱۴۰۱ شورای اقتصاد، بهسازی موتورخانه‌های بخش دولتی نیز از جمله موضوعاتی است که در اولویت اقدام‌های این بخش قرار گرفته است.

فراخوان شناسایی سرمایه‌گذاران در طرح نصب 4 میلیون و 100 هزار بخاری با بازده بالا

کاشفی عنوان کرد: افزون بر این موارد برای اجرای طرح نصب ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری با بازده بالا به جای بخاری‌های با بازده پایین، فراخوان شناسایی و ارزیابی سرمایه‌گذاران طی دو مرحله منتشر شده و اکنون شرکت بازرگانی گاز در حال ارزیابی شرکت کنندگان در فراخوان هستند.

کاشفی گفت: همچنین برای رفع چالش های اجرایی این طرح به‌ویژه در حوزه مبحث ۱۷ مقررات ملی ساختمان، مذاکراتی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان انجام شده، که امیدواریم در آینده‌ای بسیار نزدیک این موانع نیز برطرف شود.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با اشاره به تاثیر به سزای بهینه‌سازی در فرآیند مدیریت مصرف و کاهش هدررفت انرژی در کشور گفت: همسو با عمل به تکالیف شورای اقتصاد در زمینه بهینه‌سازی، بحث بهسازی، نوسازی و هوشمندسازی موتورخانه‌ها در دستور کار است و تاکنون بهسازی بیش از ۷۵ هزار موتورخانه در کشور انجام شده است.

بخاری های فرسوده منازل هدررفت بالایی از گاز دارند

حسن مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با پانا درباره‌ طرح تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده‌ی موجود در منازل با 5 میلیون بخاری هرمتیک پربازده گفت: «این طرح توسط کمیسیون انرژی برای مندرج شدن در برنامه‌ هفتم توسعه پیشنهاد شد. بر این اساس که بخاری‌های فرسوده با بخاری‌های نسل جدید پر بازده جایگزین شوند.»

کاهش 50 درصدی مصرف گاز با جایگزینی بخاری‌های نو

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره طرح تعویض ۵ میلیون بخاری فرسوده‌ موجود در منازل با 5 میلیون بخاری هرمتیک پربازده برای کاهش مصرف گاز در بخش خانگی در زمستان ها گفت:«بر اساس این طرح مقرر است که در طول 5 سال برنامه‌ هفتم این 5 میلیون بخاری با 5 میلیون بخاری هرمتیک که مصرف خیلی پایینی از گاز دارند جایگزین شوند. این بخاری‌ها حدودا 50 درصد مصرف گاز را کاهش می‌دهند.»

این نماینده‌ مجلس یازدهم در ادامه بیان کرد: «دولت موظف است برای اجرای این طرح از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند تا این بخاری‌های فرسوده را از منازل جمع‌آوری کند و مصرف گاز را به میزان زیادی کاهش دهد.»

مرادی افزود: «با استفاده از این طرح وسایل گرمایشی موجود در منازل استاندارد نیز می‌شود و در راستای بهینه‌سازی مصرف گاز گام برداشته می‌شود.»

مرادی در ادامه خاطر نشان کرد: «صنایع هم می‌توانند برای تامین مالی این طرح ورود کنند و به حوزه‌ تولید این بخاری‌های پربازده و یا واردات آن‌ها وارد شوند تا هم مشکل دولت برای تامین مالی آن حل شود و هم مشکل ناترازی گاز و قطع سوخت آنها در زمستان‌ها مرتفع شود، در واقع این اقدام یک بازی دو سر سود برای آنها است.»

این عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان کرد: «جایگزینی بخاری‌ها، یک اقدام کلیدی در زمینه بهینه‌سازی است زیرا افزایش ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز حدود ۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌خواهد اما در تعویض بخاری‌ها می‌توان به صورت پایدار با هزینه بسیار کمتر شاهد کاهش مصرف و بهینه‌سازی بسیار بیشتری باشیم.»

این نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: «دولت با جایگزینی بخاری‌ها و با تمرکز به بر مناطق سرد سیر می‌تواند حداقل 50 درصد مصرف در این زمینه را کاهش دهد و سالی 10 میلیارد متر مکعب در اوج پیک زمانی مصرف گاز و ناترازی مقطعی ایران در زمستان صرفه‌جویی کند.»

سرمایه‌گذاری 2 میلیارددلاری طرح جایگزینی بخاری‌های پربازده

وی در ادامه بیان کرد: «تامین مالی این طرح نیازمند 2 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است که در صورتی که دولت این سرمایه‌گذاری را انجام دهد در همان سال اول از محل سرمایه‌گذاری در این حوزه 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی در حوزه‌ی مصرف گاز انجام خواهد شد.»

این نماینده‌ مجلس یازدهم ادامه داد: «صنایع می‌توانند با سرمایه‌گذاری در این حوزه ارزش افزوده‌ بالایی برای خود ایجاد کنند.»

گفتنی است شرکت بازرگانی گاز ایران در نظر داد از طریق شناسایی و ارزیابی سرمایه‌گذاران واجد صلاحیت، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری با بازده پایین را تا پایان سال ۱۴۰۵ جایگزین کند.

هدف از این طرح، کاهش مصرف گاز طبیعی و جلوگیری از اتلاف انرژی در وسایل گازسوز با بازده پایین و ترویج فرهنگ استفاده از تجهیزات کم‌مصرف با بازده بالا در سطح کشور است.

آنگونه که شهرام اسدپور، مدیرعامل شرکت بازرگانی گاز اعلام کرده است این طرح با اولویت خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، مدارس، دانشگاه‌ها، مساجد، دستگاه‌های اجرایی دولتی و ارگان‌های نظامی و انتظامی کشور با نظر شرکت ملی گاز ایران اجرا خواهد شد.سرمایه‌گذاران واجد شرایط، پس از عقد قرارداد با شرکت بازرگانی گاز ایران، بخاری‌های با بازده پایین را اسقاط و آن‌ها را با بخاری‌های با بازده بالا جایگزین می‌کنند.

به گفته اسدپور سرمایه‌گذاران موظف به گارانتی تعویض بخاری (۶ ماه اول)، ارائه خدمات مربوط به تعمیر و تعویض قطعات (۲ سال) و تضمین ۱۰ سال خدمات پس از فروش هستند.این طرح دارای مصوبه شورای عالی اقتصاد است و به سرمایه‌گذاران آن، گواهی صرفه‌جویی گاز طبیعی اعطا خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار