رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس:

پرونده بخاری‌های گازی مدارس در حال بسته شدن است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت بعد از جمع آوری مدارس خشتی و گلی، پرونده بخاری‌های گازی مدارس در حال بسته شدن است.

کد مطلب: ۱۲۰۳۳۴۸
لینک کوتاه کپی شد
پرونده بخاری‌های گازی مدارس در حال بسته شدن است

مهراله رخشانی مهر در روز دوم اجلاس 35 روسای آموزش و پرورش و در میزگرد تخصصی «پروژه مهر» اظهار کرد: سال ۹۵حدود ۳۰درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بودند اما اکنون این آمار به 19.5 درصد رسیده است و از این میزان، حدود هفت درصد این مدارس، تخریبی است.

وی افزود: در هیچ نقطه ای از کشور که زیرساخت های لازم را دارند بخاری نفتی نداریم و پرونده بخاری های گازی نیز در حال بسته شدن است.

رخشانی مهر با اشاره به برخی وعده های مدیران ادوار گذشته و عدم تحقق و عمل به آنها که موجب حواشی و سیاه نمایی به ویژه در رسانه های بیگانه شده بود، تصریح کرد: به عنوان مثال حذف مدارس خشتی و گلی در سال های ۹۴و ۹۵، حل معضل سرویس بهداشتی نامناسب در سال ۸۴و حل مشکل بخاری های نفتی در سال ۹۵از جمله وعده هایی است که در رسانه ها از سوی مدیران وقت این حوزه داده شده و محقق نشده که موجب شکل گیری ادبیات نامناسبی در میان منتقدین شده است.

وی ادامه داد: سال ۹۵حدود ۳۰درصد مدارس کشور نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بودند که اکنون این آمار به ۱۹و نیم درصد رسیده است و از این میزان، حدود هفت درصد این مدارس، تخریبی هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، خاطرنشان کرد: از سال ۸۴به بعد ۴میلیارد دلار معادل ۶۰هزار میلیارد تومان برای مدارس هزینه شده است، این در حالی است که ما فقط در یک دوره مدیریتی از سال ۹۶تا کنون حدود ۳۰هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس هزینه کرده ایم.

وی ادامه داد: در برخی جاها، با کم ترین اعتبارات می شد برخی مشکلات مزمن مدارس را ساماندهی کرد، لذا بسته شدن پرونده مدارس خشتی و گلی در سال ۹۸با اعتبار حدود ۳۰۰میلیارد تومان از جمله این موارد است، البته، بیشتر این مدارس در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان قرار داشتند.

رخشانی مهر اظهار کرد: وعده ای که در سال ۱۳۹۵ در خصوص وضعیت سیستم های گرمایشی مدارس داده شده بود در سال ۹۸با هزینه ای به میزان ۱۸۰۰میلیارد تومان، محقق شد و ما امروز در هیچ نقطه ای از کشور که دارای زیرساخت های لازم است، بخاری نفتی نداریم.

وی ادامه داد: اکنون تنها ۴۸هزار بخاری گازی در سطح مدارس کشور داریم که آن هم به منظور ارتقای استانداردها انجام شده است و پرونده بخاری های گازی نیز در حال بسته شدن است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور افزود: از سال ۱۳۸۴مشکل سرویس های بهداشتی مدارس مطرح بوده است و وعده ها عملیاتی نشدند که در نهایت امسال یک ردیف اعتباری با ۴۶۵میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و با ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار اضافه، پرونده سرویس های بهداشتی نیز بسته خواهد شد. علاوه بر این، امسال برای اولین بار ردیف اعتباری ویژه ای در سازمان نوسازی برای تجهیزات هنرستان ها ایجاد شد و ۲۰۰میلیارد تومان اعتبار از محل تبصره ۱۴تخصیص یافت و از محل اعتبارات عوارض گاز نیز ۳۳۰میلیارد تومان بودجه در استان ها توزیع شده است.

وی در خصوص اعتبارات ردیف خیرین، گفت: سال ۱۳۹۵عدد مصوب قانون بودجه برای مشارکت با خیرین مدرسه ساز ۱۸۰میلیارد تومان بود که ۱۵درصد آن تخصیص یافت. سال ۹۸تخصیص ۸۷۰میلیارد تومانی با تخصیص کامل صورت گرفت و هر سال جهش قابل توجهی داشت.

رخشانی مهر ادامه داد: در هفت استان محروم کشور، سرانه مدارس استثنایی ۲.۲متر مربع افزایش یافته است. بیش از ۲۰۰سفر استانی انجام شده و به این نتیحه رسیدیم که دو کار بزرگ باید انجام شود که یکی از آنها مکان یابی مدارس است. نشریه طرح مکان یابی به تایید سازمان برنامه و بودجه رسیده و سامانه آن هم ایجاد شده است.

وی مدیریت سبز در مدارس را مهم برشمرد و اظهار کرد: مطالعات جامعی در خصوص این مدارس انجام شده و خروجی آن هفت دستورالعمل است که استان های تهران، سیستان و بلوچستان و خوزستان پیشتاز در این موضوع هستند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در پایان گفت: در استان خوزستان یک مجتمع آموزشی فاخر با رویکرد مدیریت سبز در آبان ماه سال ۱۴۰۰افتتاح و به بهر برداری می رسد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار