در نشست انتقال تجربه‌های سفر نویسنده یزدی به لبنان مطرح شد؛

روایت درست و به موقع یک ماجرا می‌تواند نگاه مخاطب را عوض کند

یزد (پانا) - یک روایت‌نویس یزدی معتقد است اگر روایتگر بتواند درست، دقیق و به موقع فضای یک ماجرا را روایت کند به بسیاری از پرسش‌ها و شبهات پیرامون آن ماجرا پاسخ داده و نگاه مخاطب عوض می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۲۹۳۹۸
لینک کوتاه کپی شد
روایت درست و به موقع یک ماجرا می‌تواند نگاه مخاطب را عوض کند

محمدعلی جعفری، نویسنده یزدی که در جریان عملیات طوفان الاقصی به لبنان سفر کرده بود و به تازگی به کشور بازگشته در نشست روایتگری و بیان تجارب سفرش به لبنان که با حضور جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و اهالی قلم در حوزه هنری یزد برگزار شد، گفت: نویسنده‌ای که می‌خواهد در حوزه نویسندگی کار کند نباید نسبت به اتفاقات پیرامون خود بی‌تفاوت باشد، بلکه در بسیاری از ماجراها و وقایع، باید خودش وسط ماجرا حضور داشته باشد تا بتواند به درستی مباحث و موضوعات مرتبط با رخداد را روایت کند.

وی افزود: نویسنده و روایتگر هر چه موانع را کنار بزند و در وسط ماجرا حضور داشته باشد هم به تجربه زیستی‌اش افزوده می‌شود و هم بهتر می‌تواند به رسالت روایتگری خود بپردازد و در انتقال مباحث ضروری ماجرا نقشی مؤثر ایفا کند.

نویسنده کتاب «تاوان عاشقی» با بیان اینکه در روایت نباید به راحتی از جزئیات عبور کرد، ادامه داد: راوی باید با اعتماد به نفس در رویدادها حضور یابد و بی‌طرفانه و به دور از شعار از زاویه دید خودش ماجرا را روایت کند.

این مدرس داستان‌نویسی با اشاره به اینکه روایت؛ چگونگی گفتن یک قصه یا داستان است، بیان کرد: روایت را در ظرف‌ها و قالب‌های مختلف هنری از جمله شعر، نقاشی و ...که در آن بستر، هنرمند می‌تواند حرف‌ها و باورهای خودش را به مخاطب بیان کند.

جعفری افزود: همه انسان‌ها در فضاهای مختلف می‌توانند تجربه‌های زیسته خود را با تفسیری که خودشان دارند برای مخاطب روایت کنند.

وی اظهار کرد: هرچند امروز روایت با خبرنگاری، سفرنامه و فعالیت‌های رسانه‌ای به جای هم تعریف می‌شود، اما در این عرصه، روایت‌نویسی که حرفه‌ای عمل کند همیشه موفق‌تر است.

نویسنده کتاب «تور تورنتو» با اشاره به سختی‌های سفرش به لبنان، هدف از این سفر را تولید روایت دست اول و محتوای دقیق و عمیق در زمینه جبهه مقاومت و عملیات طوفان الاقصی عنوان کرد.

وی حضور به موقع در آن منطقه را ضروری و مهم دانست و گفت: هرچند گروه‌های متعدد رسانه‌ای در آن فضا حضور داشتند اما کسانی که کار روایتگری بلد بودند، موفق‌تر بودند و تولیدات خوبی داشتند.

این روایت‌نویس با بیان اینکه من در بین مردم لبنان حضور داشتم و روحیه مقاومت در بین آنان خیلی خوب بود، اظهار کرد: آنها با اشراف خوب روی مسائل، نسبت به ماجرا، واقعی برخورد می‌کردند.

جعفری با بیان اینکه در کنار نویسندگی از اتفاقات روز جامعه غافل نیستم و سعی می‌کنم بروم ماجراها را از نزدیک ببینم، اظهار کرد: ما از فاصله دور یک تصوری از ماجرا داریم، ولی وقتی خودمان می‌رویم و از نزدیک در آنجا حضور پیدا می‌کنیم، می‌بینیم جو کاملا متفاوت است، از این رو فضای ذهنی و فکری روایتگر نیز عوض می‌شود.

این نویسنده ادامه داد: اگر روایتگر بتواند دقیق، به موقع و به درستی فضای اتفاق را روایت کند به بسیاری از پرسش‌ها و شبهات پیرامون آن ماجرا پاسخ داده می‌شود و خیلی از مسائل رفع و نگاه مخاطب عوض می‌شود.

وی با اشاره به اینکه سفر برای روایتگر یک تجربه خوب و کمک کننده است، بیان کرد: راوی باید با کسب تجربه، کم‌کم به کف روایت برسد یعنی هر چه راوی و نویسنده بتواند فضای رسمی را بشکند و به کف کار نزدیک‌تر شود، مؤثرتر خواهد بود.

جعفری افزود: در جنگ رسانه‌ای امروز، حرفه‌ای عمل کردن و سرعت عمل در انتشار روایتِ اول بسیار مهم، تأثیرگذار و تعیین کننده است.

این مدرس نویسندگی بیان کرد: الان اگر هر کدام از ما بتوانیم حال و هوای خودمان از این روزها و اتفاقات لحظه به لحظه و خاص غزه را در قالب جستار بنویسیم به نظرم کار خیلی خوبی است، زیرا ثبت این وقایع هم جنبه تاریخی دارد و هم می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

این نشست به همت واحد مطالعات فرهنگ و ادب پایداری حوزه هری استان یزد در سالن استاد فرج‌نژاد این نهاد برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار