روایتی از یک نویسنده کودک و نوجوان

از فعالیت در کانون پرورش فکری تا چاپ قصه در کتب درسی آلمان و بوسنی

دماوند (پانا) - یک نویسنده کودک و نوجوان که فعالیت‌های موثری در سایر کشورها داشته است، عضویت در کانون پرورش فکری را عاملی موثر در موفقیت خود دانست که موجبات چاپ چند قصه‌اش را در کتاب‌ درسی کشورهای آلمان و بوسنی فراهم کرد. وی ارتباط با نویسندگان و ناشران کشورهای دیگر را، موجب آگاهی از وجه اشتراک کودکان و نوجوانان ایران و کشورهای دیگر برشمرد.

کد مطلب: ۱۴۲۷۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
از فعالیت در کانون پرورش فکری تا چاپ قصه در کتب درسی آلمان و بوسنی

نورا حق پرست، نویسنده کودک و نوجوان در گفت و گو با پانا اظهار کرد: «اوایل، در سنین ۸ الی ۹ سالگی‌ام، در رادیو به عنوان نویسنده و گوینده فعالیت داشتم و در بزرگسالی هم به تحصیل در رشته‌ی ادبیات پرداختم. از همان کودکی، عضو فعال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بودم و این موضوع، نقش بسیاری در علاقه‌ و موفقیت من، نسبت به عرصه نویسندگی و ادبیات داشت.»

وی ادامه داد: «اولین کار جدی من به نام (شب‌های خاکستری)، در سن ۱۹ سالگی به چاپ رسید و در مسابقاتی که به مناسبت دهه‌ فجر برگزار می‌شد، رتبه اول کشور را کسب کرد؛ این داستان، به عنوان اولین کار من که رتبه اول را کسب کرد، برایم بسیار ارزشمند است. بعد از پایان تحصیلاتم، در مراکز فرهنگی و هنری مختلف به کار خود ادامه دادم؛ همچنین، ۳۵ سال در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، به عنوان نویسنده، کارشناس، ویراستار و مدیرکل انتشارات کانون، انجام خدمت کردم.»

بعلاوه، این نویسنده راجع به فعالیت‌های خود در کشورهای دیگر اشاره کرد: «بعد از چند سال کار در ایران به عنوان سردبیر مجلات رشد و برنامه‌های کودک و نوجوان، چند مورد از قصه‌های من، در کتاب‌ درسی کشورهای آلمان و بوسنی به چاپ رسید. همچنین، من با دو نگارگر از کشورهای فرانسه و ایتالیا همکاری داشتم؛ معمولا ابتدا داستان، نوشته شده و بعد تصویر سازی می‌شود، اما این‌بار، من برای نقاشی‌های آنها داستان‌نویسی کردم.»

وی در خصوص تاثیر تعامل با نویسندگان مختلف و شناخت ادبیات در سطح جهان، عنوان کرد: «من با مدارس، دانشکده‌ها و همچین آموزش و پرورش کشورهای دیگر، ارتباط زیادی داشتم و همچنین در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب، مانند فرانکفورت در آلمان و توکیو در ژاپن، شرکت کردم. قطعا در این بین، مراوداتی با نویسندگان و ناشران مختلف پیش می‌آید که به شناخت ادبیات و مخاطبان در سطح جهان، کمک بسیاری می‌کند؛ این نکته، ما را در آگاهی از وجوه مشترک کودکان و نوجوانان در ایران و کشورهای دیگر راهنمایی خواهد کرد تا بتوانیم داستان‌هایی بنویسم که آنها را به‌ یکدیگر نزدیک‌تر کند.»

حق پرست در آخر به علاقه‌مندان عرصه نویسندگی، توصیه کرد: «اولین گام در شروع نویسندگی، مطالعه‌ی کتاب است که بزرگان ادبیات همیشه در این‌ باره صحبت می‌کنند؛ چون ما با خواندن کتاب‌های متفاوت، با جهان ادبیات و تفکرات مختلف آشنا خواهیم شد‌. گام دوم هم یادگیری تکنیک داستان‌نویسی است که مسئله‌ی سختی نیست و آن چیزی که اهمیت دارد، علاقه، استعداد و پشتکار فرد است؛ با وجود این عناصر مهم، هرکسی با آموزش تکنیک‌های داستان نویسی و تمرین، کاملا می‌تواند در این عرصه مسلط و موفق باشد.»

دانش‌آموز خبرنگار: ستاره خالقی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار