معلم نمونه استان چهارمحال و بختیاری در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
تحقق تعلیم و تربیت با ارتباط دوسویه
کلاسهای درس حضوری، موجب درک بالای معلمان در رابطه با یادگیری دانشآموزان میشود
تهران (پانا) - معلم نمونه استان چهارمحال و بختیاری ضمن تاکید بر اجرای آموزش حضوری دانشآموزان در کلاسهای درس گفت در آموزش مجازی، واقعاً متوجه نمیشدیم که دانشآموز درس را فهمیده یا خیر و حتی در بسیاری از کلاسها هم اولیا شرکت میکردند و به جای دانشآموز امتحان میدادند.
سجاد اسدی دومکانی معلم نمونه استان چهارمحال و بختیاری که در بخش جلوههای ویژه معلمی، هنرنمایی کرده است، در گفتوگو با پانا با اشاره به سخنان وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری حدالامکان تمامی کلاسهای درس بهصورت کاملا حضوری در شرایط مختلف، گفت: «در هر صورت آموزش تعطیل نمیشود و به نظر من منظور این است با توجه به گذر از دوران کرونا، ما باید با قوت آموزشهای حضوری را ادامه داده و پیش ببریم اما خوب میشود اگر در کنار آن، از آموزشهای مجازی غافل نشویم؛ زیرا اکنون من حین تدریس خود در طول سال تحصیلی، بخش زیادی از آن مطالبی که باید سر کلاس بیان شود و زمان نیست، در قالب همین شبکه شاد، خیلی راحت ارسال میکنیم و برای دانشآموزان رفع اشکال انجام میدهیم و سپس با حضور در کلاس، مطالبی که در شبکه شاد اصلاح شده را مرور میکنیم.»
دیگر با دلایلی مانند آلودگی هوا و بارش برف و باران آموزش ما تعطیل نخواهد شد
وی افزود: «این مسئله خوب است که به خاطر دلایلی مانند آلودگی هوا، بارش برف و باران و هر نکته دیگری که باعث تعطیلی کلاسها شود، آموزش ما تعطیل نمیشود و در قالب شبکه شاد و فضای مجازی درسها را برای دانشآموزان پیش میبریم.»
این معلم با تجربه ضمن تاکید بر اهمیت آموزش تلفیقی، به فواید آموزشهای حضوری نیز اشاره کرد و گفت: «آموزشهای تلفیقی هم مزایا و معایب خودش را دارد؛ اینکه دانشآموز دائم گوشی به دست باشد، بسیاری از حرمتها میان آنان بخصوص دبیرستانیها شکسته میشود آن هم بدلیل این که خیلی از مسائلی که نمیدانستند را اکنون از این فضای مجازی فرا میگیرند و این خوب نیست.»
وی ادامه داد: «مزایای آموزش حضوری این است که دانشآموزان مطالب را بهتر متوجه میشوند. هنگامی که ما دبیران، مطالب درسی را قبلاً در شاد درس میدادیم، واقعاً متوجه نمیشدیم که دانشآموز درس را فهمیده یا خیر و حتی در بسیاری از کلاسها هم اولیا شرکت میکردند و به جای دانشآموز امتحان میدادند. من هر موقع امتحان میگرفتم دست خط دانشآموز متفاوت بود.»
اسدی افزود: «در آموزش حضوری، رابطه دوجانبه و دوسویه تشکیل میشود و وقتی در کلاس، دانشآموز متوجه درس نمیشود، من که معلم هستم از چهره او متوجه میشوم و باعث میشود که معلم از دانشآموز بپرسد آیا درس را متوجه شدی یا خیر و اگر نیاز باشد، همان هنگام معلم به توضیح مجدد مبحث درسی میپردازد تا زمانی که مطمئن شود دانشآموز درس را خوب یاد گرفته است.»
استفاده از آموزش مجازی با هدف رفع اشکال دروس دانشآموزان
وی با تاکید بر اجرای آموزشهای حضوری افزود: «در کنار این که آموزش حضوری خیلی عالی است، اما برای تدریس بهتر میتوانیم از آموزش تلفیقی بهره ببریم و از فضای مجازی بهعنوان فضایی برای رفع اشکالات درسی دانشآموزان استفاده کنیم اما اصل باید بر روی آموزش حضوری باشد.»
این معلم نمونه در دوران کرونا هم با هماهنگی مدیر مدرسه برای برگزاری هرچه بهتر کلاسها به صورت حضوری تلاش کرده است. وی در اینباره گفت: «در زمان کرونا وقتی کل استان تعطیل بود، با مدیر مدرسهمان هماهنگ میکردیم تا بتوانیم کلاس حضوری برگزار کنیم و پس از گروهبندی دانشآموزان، آنان در کلاس حضور پیدا میکردند و بعضی از روزها نیز به صورت گروهی میرفتیم مدرسه و دانشآموزان مطالب را به صورت حضوری یاد میگرفتند؛ به عنوان مثال یک کلاس ۲۰ نفره به صورت دو گروه جدا میآمدند و مطالب را یاد میگرفتند که پس از این اتفاق، در کل کشور رایج شد که دانشآموزان با گروهبندی به مدارس بروند.»
وی در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: «پس به نظر من آموزش و حتی پرورش باید حضوری باشد کما اینکه بحمدالله اکنون نیز همینطور است.»
ارسال دیدگاه