دبیرکل خانه کارگر ایران مطرح کرد؛

رفع مشکل کمبود نیروی کار ماهر با برقراری ارتباط میان صنعت و مراکز آموزشی

تهران ( پانا )- دبیرکل خانه کارگر ایران گفت از دو سال پیش مسئله کمبود نیروی تکنسین ماهر در تمام صنایع مشخص شد.مشکل کمبود نیروی تکنسین در صنایع از راه برقراری پل ارتباطی بین صنایع و مراکز آموزشی قابل مرتفع شدن است.

کد مطلب: ۱۴۲۶۶۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رفع مشکل کمبود نیروی کار ماهر با برقراری ارتباط میان صنعت و مراکز آموزشی

علیرضا محجوب؛ دبیرکل خانه کارگر ایران با اشاره به پیش‌بینی خود در زمینه کمبود نیروی تکنسین در دوره دهم مجلس اظهار کرد:« پیشتر این کمبود نیروی تکنسین در سال‌های قبل پیش‌بینی شده بود. چرا که پس از سال 91 که با کاهش جمعیت روبرو شدیم به‌تدریج این تربیت نیروی کار به اندازه کافی برای تمام صنایع تحقق پیدا نکرد و محیط بازارکار ما دچار مشکل شد. در انتخابات گذشته برخی این موضوع را به تمسخر گرفته بودند و به وقوع این اتفاق باور نداشتند. با این حال این مسئله قابل‌پیش‌بینی بود.»
دبیرکل خانه کارگر ایران گفت: « از دو سال پیش مسئله کمبود نیروی تکنسین ماهر در تمام صنایع کاملاً نمایان شد. کاریابی‌های ما درواقع در سه سال گذشته تقاضای زیاد برای کار داشتند. نیروی اعزامی بسیار معدود داشته‌اند. یعنی به ندرت نیروی کار اعزام کردند و به فراوانی درخواست برای کار دریافت کرده‌اند که این مشکلات و بحران کمبود نیرو ناشی از پدیده جمعیتی است.»

در مسیر عکس قدم برداشتیم
محجوب در ادامه افزایش تقاضا به تحصیل در دانشگاه را یکی از علل موثر در کمبود نیرو در جامعه دانست و افزود: « نیروی زیادی در دانشگاه در حال تحصیل هستند که بیشتر ازظرفیت بازار کار ما است.به ازای هر 25 درصد نیروی انسانی یک درصد نیروی کار دانشگاهی نیاز است. یعنی به ازای هر 25 نفر از نیروی انسانی که در محیط کار مشغول می‌شوند یک نفر نیروی دانشگاهی باید در کار جذب شود. در حال حاضر ما تقریبا در مسیر عکس آن قدم برداشته‌ایم.»

دوسوم نیروی بازارکار دانشگاهی است
وی معضل بازار کار را کمبود نیروی ورودی در بازارکار برای انجام کار کارگری دانست و اظهار کرد: « در کشورما از جمعیت ورودی به بازار بیش از دو سوم آن جذب دانشگاه‌ها می‌شوند. یعنی افراد زیادی باقی نمی‌مانند که به‌عنوان کارگر فنی، کارگر ماهر یا حتی کارگر ساده کار را انجام دهد. این مسئله معضل امروز بازارکار ما است.»

کارفرمایان درخواست نیروی کار دارند
دبیرکل خانه کارگر ایران از درخواست کارفرمایان در بخش‌های مختلف برای نیروی تکنسین و ماهر خبر داد و با تاکید بر پنهان‌نبودن این کمبود اذعان کرد:« بعضی مقامات که به برخی استان‌ها سفر می‌کنند و در رابطه با اشتغال صحبت می‌کنند، کارفرمایان حاضر در این جلسه از نبود نیروی کار گلایه می‌کنند و از آنان درخواست نیروی کار دارند. زمانی که ریاست جمهور به تبریز سفر داشتند و با این درخواست کارفرمایان مواجه شدند گفتند ما برای نیروی کار در این مناطق باید فکری کنیم. بنابراین در تمام سطوح این موضوع مطرح شده و موضوع پنهانی نیست. »

چاره‌کار برای حل بحران نیروی‌کار چیست؟
محجوب با اشاره به وجود راهکارهای متفاوت برای رفع کمبود نیروی‌ کار به پیگیری دانشگاه‌ کار و خانه کارگری در این رابطه اشاره کرد و افزود: «چاره اندیشی در زمینه تربیت نیروی تکنسین و کارگر ماهر طرق مختلف دارد. امروزه هم ما در خانه کارگر و هم دانشگاه کار مشغول به کار شده‌ایم. در حال حاضر کار فرمایان در کارخانه‌ها موضوعاتی که در گذشته حاضر به گفت‌وگو در رابطه با آن نبودند را حاضر هستند آموزش دهند و نیروی تکنسین در این زمینه تربیت کنند. همچنین کارفرمایان حاضر هستند در زمینه‌های مختلف ما نیرو را آموزش دهیم و کارخانه‌ها زمینه‌های لازم برای کارآموزی را فراهم کنند تا افراد تکنسین با مدارک فوق‌دیپلم در کار جذب شوند.»
وی از اخذ قراردادها مابین دانشگاه‌ کار و بعضی واحدها خبرداد و گفت: « امروزه قراردادهای بسیار خوبی مراکز دانشگاه‌ کار ما با بعضی واحدها منعقد می‌کنند. امیدواریم این مسئله بین واحدهای مختلف در صنعتی با تمام مدارس فنی‌وحرفه‌ای که افراد تکنسین در سطح دیپلم فنی و تمام مراکزی که افراد را در سطح فوق دیپلم تربیت می‌کنند، تعمیم پیدا کند.»

پل ارتباطی میان دانشگاه‌ها و واحدهای مختلف
دبیرکل خانه کارگر ایران با تاکید بر نیاز برقراری پل ارتباطی میان دانشگاه و واحدهای مختلف اذعان کرد: « این مشکل کمبود نیروی تکنسین در صنایع از راه برقراری پل ارتباطی بین صنایع و مراکز آموزشی قابل مرتفع شدن است. این نظام‌مند کردن ساختار جذب در بازار کار سبب می‌شود مشکلات مسیر به‌شدت سبک شود و از این شکل مأیوس‌کننده خارج شود. امروزه صنعت ما مایوس نیروی کار است.»

محجوب کمبود نیرو را پراهمیت‌تر از سایر موضوعات در بازار کار دانست و توضیح داد: « به خاطر دارم که در گذشته در دوره فعالیت من در مجلس یک بار شخصی به دنبال وام برا تسهیلات به دنبال هم اتاقی من آمده بود. بعد از گفت‌وگو با من درخواست کرد به‌جای وام به او تعداد 15 الی 20 کارگر ماهر تربیت کنند. از او شرایط لازم برای کار را جویا شدم و در کمال تعجب هیچ شرایط خاصی در نظر نداشت. با چند تماس نیروی مد نظر را به او معرفی کردم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار