حسینی در گفت‌وگوی تفصیلی با پانا:

درآمد کشور افزایش خواهد یافت؛ معیشت فرهنگیان مورد توجه دولت

تهران (پانا) - معاون امور مجلس رئیس جمهوری با بیان اینکه معیشت فرهنگیان مورد توجه دولت سیزدهم بوده و هست، گفت شرایط کشور بهتر خواهد شد و درآمدها افزایش خواهد یافت. قطعاً آموزش و پرورش از اولویت‌های این دولت است؛ ان‌شالله بتوانیم موجب دلگرمی بیشتر معلمان باشیم.

کد مطلب: ۱۴۲۴۲۳۹
لینک کوتاه کپی شد
درآمد کشور افزایش خواهد یافت؛ معیشت فرهنگیان مورد توجه دولت

آناهیتا یاوری - خبرگزاری پانا روز چهارشنبه میزبان معاون پارلمانی رئیس جمهوری بود تا ضمن مرور آخرین اخبار حوزه قانونگذاری و لوایح ارسال شده دولت به مجلس شورای اسلامی، به سوالات خبرنگاران پانا پاسخ دهد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگوی سیدمحمد حسینی با خبرگزاری پاناست.

آخرین اخبار از تدوین لایحه بودجه 1403 را بفرمایید. این لایحه چه زمانی تقدیم مجلس می‌شود؟

لایحه بودجه براساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در گذشته باید آذرماه تقدیم مجلس شود اما اخیراً آیین نامه داخلی تغییراتی کرد؛ به جای ارائه یک مرحله‌ای، این لایحه در دو مرحله تقدیم مجلس خواهد شد. یعنی دولت ابتدا تبصره و احکام و کلیات بودجه را مطرح کند تا نمایندگان به جمع بندی برسند و سپس جداول و اعداد و ارقام تقدیم مجلس شود.

قرار بود آبان ماه بخش اول به مجلس ارائه شود اما امسال به دلیل بررسی برنامه هفتم توسعه این روال به تاخیر افتاد. روز سه‌شنبه که تقریباً آخرین بررسی‌ها انجام شد، اعلام کردند که روز یکشنبه 28 آبان ماه نهایی خواهد شد. به محض اتمام بررسی برنامه هفتم توسعه ما می‌توانیم لایحه بودجه را تقدیم مجلس کنیم.

امیدواریم هفته آینده هماهنگی صورت گیرد تا آقای رئیس جمهور مانند سنوات قبل که اهمیت دادند و در مجلس حاضر شدند، در صحن مجلس شورای اسلامی حاضر شوند و بودجه را تقدیم کنند.

تغییراتی جزئی امسال در لایحه بودجه داده شده است که این تغییرات اعلام خواهد شد.

روز چهارشنبه در هیات دولت تقریباً کارهای اصلی بودجه به پایان رسیده است. بخشی از پیشنهادات برخی دستگاه‌ها باقی مانده است که قرار شد در کارگروهی مورد بررسی قرار گیرد و در جلسه بعدی دولت نهایی شود و شاهد بررسی لایحه بودجه باشیم.

بودجه وزارت آموزش و پرورش به صورت مشخص فعالیت‌های پرورشی در لایحه بودجه چگونه دیده شده است؟

دولت سیزدهم از ابتدای فعالیت خود، همواره به حوزه آموزش و پرورش توجه داشته است. اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان نشان دهنده اهمیت این حوزه برای دولت است. امسال هم معیشت فرهنگیان مورد توجه است. ان‌شالله بتوانیم موجب دلگرمی بیشتر معلمان باشیم. البته این انتظار نیز وجود دارد که معلمان و دبیران به ارتقای سطح آگاهی و علم دانش‌آموزان توجه بیشتری کنند.

معلمان از ظرفیت نسل نوجوان بهره‌ ببرند

امروز نسل نوجوان با گذشته متفاوت است لذا می‌طلبد که معلمان از این ظرفیت نسل نوجوان بهره‌گیری کنند. کتاب‌های درسی نیز باید متناسب با پیشرفت دانش‌آموزان باشد که به حمدلله این کار در وزارت آموزش و پرورش در حال پیگیری است.

علاوه بر برنامه هفتم توسعه که وقت بسیاری از دولت و مجلس شورای اسلامی گرفت، امروز تعداد زیادی لوایح نیز در نوبت است. امیدواریم بررسی لایحه بودجه باسرعت پیش رود؛ مخصوصاً وقتی کار کارشناسی در کمیسیون تلفیق بودجه صورت می‌گیرد، نمایندگان در صحن علنی مجلس اعتماد کنند و کمتر پیشنهاد مطرح کنند چون بسیاری از نمایندگان مجلس نیز از وضع کنونی خشنود نیستند و معتقدند که در سال انتخابات به صورت دو شیفته یا سه شیفته مشغول بررسی برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه هستند.

شاهد تصویب بندهای خوبی در برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش و پرورش به ویژه عدالت آموزشی و افزایش سرانه دانش‌آموزی بودیم. بسیاری از کارشناسان معتقدند شرط اجرای این مصوبات، تخصیص بودجه لازم است. این مصوبات چه ضمانت اجرایی دارد؟ آیا بودجه لازم برای اجرای آنها تخصیص داده می‌شود؟

علل و عوامل متعددی دخیل است در اینکه یک قانون اجرا بشود یا نشود. برنامه ششم توسعه به این صورت تصویب شد که دولت برنامه‌ای نوشت و مجلس به این برنامه ایراد گرفت و بازگرداند؛ دولت وقت حاضر نشد مجدد برنامه را تکمیل کند. برای نخستین بار از مقام معظم رهبری اذن گرفتند و برنامه توسط نمایندگان مجلس تدوین شد. یعنی دولت هیچ دخالتی در آن برنامه نداشت. آن زمان آقای حاجی بابایی رئیس کمیسیون بودند که برنامه را تدوین کردند.

برنامه‌ای که از ابتدا دولت برای تنظیم آن احساس مسئولیت نداشته باشد، طبیعی است که عزم و اراده‌ای هم برای اجرای آن وجود نداشته باشد. بر همین اساس درصد کمی از برنامه ششم توسعه اجرایی شد.

ویژگی خاص دولت مردمی آیت الله رئیسی این است که پایبند به قانون است. تا وقتی قانون وجود دارد، همه ملزم به اجرای آن هستند. تاکنون حتی یک مورد نداشتیم که مصوبه‌ای توسط شورای نگهبان تایید شود و رئیس جمهور از ابلاغ آن سرباز بزند در صورتی که چنین مشکلاتی درگذشته وجود داشت و رئیس جمهور سابق برخی از قوانین را ابلاغ نکرد و رئیس مجلس ناچار به ابلاغ شد.

مجلس نمی‌تواند پیشنهاداتی مطرح کند که از عهده دولت خارج باشد

ساعت‌ها و جلسات متعددی در دولت تشکیل شد تا لایحه برنامه هفتم توسعه تدوین شود یعنی کار کارشناسی برای این برنامه انجام شد. اما متاسفانه در کمیسیون تلفیق تغییرات جدی داده شد به گونه‌ای که لایحه به طرح تبدیل شد و بار مالی سنگینی نیز افزوده شد و آقای رئیسی طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست کردند که اصل 74 و 75 لحاظ شود یعنی شاکله لایحه حفظ شود و بار مالی نیز اضافه نشود.

مجلس نمی‌تواند پیشنهاداتی مطرح کند که از عهده دولت برنیاید. برآورد دولت این است که امکان اجرای کامل برنامه هفتم توسعه وجود دارد. به حمدلله همگرایی خوبی نیز در کشور ایجاد شده است بنابراین امیدواریم این برنامه با همکاری سایر دستگاه‌ها تحقق یابد.

شرایط کشور بهتر خواهد شد و درآمدها افزایش خواهد یافت؛ قطعاً آموزش و پرورش از اولویت‌های این دولت است.

تعامل دولت و مجلس امروز به چه صورت است؟ برخی از نمایندگان حرف از استیضاح وزیر نفت یا وزیر امور خارجه می‌زنند؛ این اخبار چقدر صحت دارد؟

ما به تصمیم نمایندگان و اقدامات نظارتی آنها احترام می‌گذاریم. آقای رئیس جمهور در جلسات دولت تاکید می‌کنند که مسئولان اجرایی با نخبگان، صاحبنظران و اندیشمندان جلسه داشته باشند و انتقادات آنها را بشنوند. اگر نمایندگان تذکری دهند و سوالی بپرسند، ما پاسخگو هستیم. یکی از کارهای ما در دولت این است که مزاحم آقای رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهوری شویم تا پاسخ سوالات نمایندگان را جویا شویم؛ پاسخ ها را بلافاصله به نمایندگان منتقل می‌کنیم تا سوالی نباشد.

معاونان پارلمانی و مدیران کل امور مجلس همواره سعی کردند با گفت‌وگو به سوالات نمایندگان پاسخ دهند تا آنها را قانع کنند و طرح سوال ادامه پیدا نکند. در طول فعالیت دولت، از حدود 29 سوال که داشتیم، تنها 9 مورد سوال بوده است که نمایندگان قانع نشدند.

بسیاری ادعا می‌کردند که دولت سیزدهم زبان دنیا را بلد نیست اما امروز شاهد دیپلماسی فعال هستیم

امروز به گونه‌ای است که حتی اگر یک نفر استیضاحی ثبت کند، می‌تواند بلافاصله مصاحبه کند و اعلام کند که استیضاح فلان وزیر کلید خورد. برخی از رسانه‌ها نیز به دنبال این اخبار هستند و این اخبار را بازتاب می‌دهند در صورتی که ممکن است نظر یک نفر باشد یا حتی نظر 10 نفر باشد.

روحیه جهادی و انقلابی مدیران در کارکرد دولت تاثیر فراوان دارد. در حوزه سیاست خارجی بسیاری ادعا می‌کردند که ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما امروز شاهد اتفاقات مثبت و دیپلماسی فعال هستیم.

امروز در شرایطی که وزیر امور خارجه آرام و قرار ندارد و ملاقات‌های بسیاری با مقامات بین‌المللی داشته‌اند، انتشار چنین اخباری تعجب برانگیز است. نشست سازمان همکاری اسلامی با پیگیری جمهوری اسلامی ایران بود. سفرهایی که آیت الله رئیسی داشته‌اند امروز به نتیجه خواهد رسید؛ کمیسیون مشترک در حال پیگیری مصوبات سفر هستند. بر چه مبنایی حرف از استیضاح چنین وزیری زده می‌شود؟

روحیه جهادی و انقلابی مدیران در کارکرد دولت تاثیر فراوان دارد. در حوزه سیاست خارجی بسیاری ادعا می‌کردند که ما زبان دنیا را بلد نیستیم اما امروز شاهد اتفاقات مثبت و دیپلماسی فعال هستیم.

در مجلس اول، استیضاح وزیر خارجه وقت مطرح شد که امام (ره) با هشت نفری که استیضاح را در آن شرایط مطرح کردند، برخورد کردند چون وزیر امور خارجه باید از پشتوانه قوی برخوردار باشد تا بتواند در صحنه جهانی اهداف جمهوری اسلامی ایران را پیش ببرد.

انتشار اخبار استیضاح وزرا به معنای موضع مجلس نیست

در مجموع چنین اخباری به معنای موضع مجلس نیست ممکن است ده نفر چنین درخواستی داشته باشند. ما درباره تعداد قابل توجهی از وزرا به ویژه در سال اول استیضاح داشتیم که مطرح شده بود اما فقط یک مورد برای آقای فاطمی امین اجرایی شد.

از این جهت تعامل دولت و مجلس تعامل خوبی است و همکاری خوبی در این مدت داشته‌ایم. ما با کمک مجلس شورای اسلامی توانستیم مصوبات خوبی داشته باشیم. امیدواریم در ادامه راه هم به جای اصطکاک و تنش، دست در دست هم موجب ارتقا و پیشرفت کشور شویم. امروز که قوای سه‌گانه هم جهت هستند، باید خدمت بیشتری به مردم داده شود.

درباره وزیر نفت نیز شاهد بودیم در آخرین جلسه هیات دولت حضور داشتند و در جمع خبرنگاران شایعات را تکذیب کردند.

گاهی اخباری منتشر می‌شود که اگر افراد کمترین آگاهی نسبت به آیین نامه داخلی مجلس داشته باشند، چنین اخباری را منتشر نمی‌کنند.

شهادت 36 هزار دانش آموز و 5 هزار معلم نقطه قوت آموزش و پرورش است

سیدمحمد حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو نیز گفت: تعداد قابل توجهی از خبرگزاری‌هایی که امروز فعال هستند در زمانی که بنده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بودم، مجوز گرفتند. امیدواریم که ان‌شالله توجه بیشتری به وزارت آموزش و پرورش و مدارس صورت گیرد. اوایل انقلاب توجه جدی تری وجود داشت؛ بسیاری از شخصیت‌ها، روحانیون و افراد تاثیرگذار در مدارس حضور پررنگی داشتند. امور پرورشی فعال بود و در جنگ نیز شاهد بودیم که ده‌ها هزار دانش‌آموزی که به جبهه رفتند و 36 هزار دانش آموز و 5 هزار معلم به شهادت رسیدند،‌ نقطه قوت آموزش و پرورش است.

وی افزود: اگر در گذشته ضعفی در این حوزه وجود داشته است،‌ امروز باید جبران شود. یکی از راه‌ها موضوع اطلاع رسانی، گزارش دادن، ارزیابی و ایجاد رقابت مثبت است. خبرگزاری پانا در معرفی کتاب‌ها ارزنده می‌تواند نقش داشته باشد. معرفی مشاهیر، مفاخر، علما و شخصیت‌ها و بزرگان است تا دانش‌آموزان از سن کم این مفاخر را بشناسند. همچنین دانش آموزان باید از امروز نسبت به موضوعات اجتماعی و سیاسی حساس باشند و با مسائل سیاسی و اجتماعی آشنا شوند تا در مسیر درست قدم بردارند.

معاون رئیس جمهوری در امور مجلس بیان کرد: در این دوره کارهای خوبی در حال انجام است. مطالبات رهبر فرزانه انقلاب در مسائل تعلیم و تربیت در حال پیگیری است؛ وقتی ایشان بر اجرای سند تحول بنیادین تاکید می‌کنند و از اجرای سند 2030 نهی می‌کنند، حتماً حکمتی وجود دارد. الحمدلله به این مطالب توجه ویژه شده است. دولت به آموزش و پرورش اهمیت می‌دهد علیرغم اینکه در ابتدای دولت مشکلات فراوانی وجود داشت، رتبه‌بندی معلمان اجرایی شد.

وی ادامه داد: اگر خاطرات دوران دانش‌آموزی علما، اساطیر و مسئولان کشور جمع آوری و منتشر شود بسیار مفید خواهد بود. مهارت آموزی در برنامه هفتم توسعه مورد تاکید قرار گرفت و در برنامه‌های وزیر آموزش و پرورش هم وجود دارد اما باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

دبیر سرویس سیاسی: آناهیتا یاوری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار