زنان مسلمان باید دیگر زنان عرصه قدرت را پاسخگو کنند

تهران (پانا) - دستیار رئیس‌جمهوری در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی گفت کنشگری زن در جهان اسلام باید متفاوت باشد و مادرانگی خود را نمایان سازد و دیگر زنان در عرصه قدرت را پاسخگو کند.

کد مطلب: ۱۴۲۳۷۷۰
لینک کوتاه کپی شد
زنان مسلمان باید دیگر زنان عرصه قدرت را پاسخگو کنند

سکینه سادات پاد در برنامه‌ای رادیویی با بیان اینکه در گفتمان جمهوری اسلامی حضور زن در هر جایگاهی با لطافت گره خورده است، اظهار کرد: در اولین اقدام برای مردم فلسطین نامه‌ای به روسای جمهور زن در سراسر دنیا نوشته‌ایم و از آنان درخواست کردیم برای توقف جنگ در نوار غزه هم‌افزایی شود. می‌خواهیم به زنان حاضر در حکمرانی سراسر عالم بگوییم باید زنانگی را در جایگاه خود تقویت کنند.

وی یادآور شد: نشستی با «خاخام حمامی لاله‌زار» رئیس دارالشرع کلیمیان ایران داشتیم که منجر به صدور بیانیه‌ مشترکی در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی شد. چنین اقدامی برای اولین‌بار انجام می‌شد، البته جامعه کلیمیان ایران همیشه در کنار هموطنان ایرانی خود ظلم‌ستیز بودند و رئیس دارالشرع کلیمیان ایران نیز در این نشست تاکید کرد اقدامات ضدبشری رژیم صهیونیستی هیچ نسبتی با دین یهودیت ندارد.

پاد ادامه داد: در شرایط کنونی از هر ظرفیتی برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین باید استفاده کرد. نشست مجازی با حضور حقوقدانان و وکلای به‌نام جهان در روزهای آینده برگزار می‌شود. هدف ما از این نشست انجام کاری عینی و ملموس در مجامع حقوقی است. استاندارد دوگانه در برخورد با مردم فلسطین‌، غرب را دچار چالش جدی کرده است. در اسناد حقوق بشری به صورت صریح قید شده است همه انسان‌ها فارغ از مذهب، جنسیت، نژاد، رنگ باید از حمایت‌های بین المللی و حقوق بشری بهره‌مند باشد اما امروز شاهد نقض فاحش همه این حقوق برای ملت قهرمان، مقتدر و مظلوم فلسطین هستیم.

وی با بیان اینکه وقفه در جنگ برای تجدید قوای رژیم صهیونیستی در کودک‌کشی است، افزود: امروز یوم الحساب سازمان‌های بین‌المللی است و آن‌ها باید برای آتش‌بس تحت فشار ملت‌ها و دولت‌ها قرار بگیرند. بر اساس کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو به ویژه کنوانسیون چهارم بعضی موقعیت‌ها و افراد از جمله زنان و کودکان و بیمارستان‌ها و اماکن مذهبی، در شرایط جنگی مستثنی هستند و باید حمایت شوند. رژیم صهیونیستی با اعمال وحشیانه خود علنا این موارد را زیر پا می‌گذارد. همین مسئله باعث شده همه آنچه در این سال‌ها به دروغ به مردم دنیا گفته شده بود خنثی شده و وجدان بشریت بیدار شود.

دستیار رئیس‌جمهوری با اشاره به انتشار تصاویری از جانباختن نوزادان نارس در بیمارستان به دلیل قطع برق، گفت: رژیم صهیونیستی با وجود حمایت‌های مادی و معنوی آمریکا و غرب و هدایت مستقیم آمریکا در میدان در منزوی‌ترین شرایط ممکن قرار گرفته است. بنابراین همه دنیا به دادخواهی برای ملت فلسطین به پا خواسته‌اند. اگرچه رژیم صهیونیستی صلاحیت دیوان بین‌المللی کیفری را نپذیرفته است اما باتوجه اعلام صریح دادستان دیوان در ۱۲ اکتبر مبنی بر صلاحیت این دیوان برای ورود به مسئله، اصلی‌ترین مطالبه باید این باشد که دیوان بین‌المللی کیفری به دلیل جنایاتی که در حال رخ دادن است به این مسئله وارد شود.

پاد با بیان اینکه نباید اجازه دهیم رژیم صهیونیستی در جنگ روایت‌ها کلاهبرداری کند، اظهار کرد: البته رسانه‌های جهان اسلام برای اولین‌بار در این جنگ روایت‌ها توانسته‌اند دقیق‌تر عمل کرده و غالب شوند. زمینه‌سازی برای تشویق و ترغیب حقوقدانان و وکلا و اقناع‌سازی ملت‌ها ضرورتی پیشینی برای فشار بر دولت‌هاست تا دولت‌ها به این سمت بروند که شورای امنیت ذیل فصل ۷، رژیم صهیونیستی سریع‌تر مجبور به توقف فوری کند. شاید تاریخ بشریت چنین جنگی را تاکنون به خود ندیده که این تعداد زن و کودک قربانی شوند. افکار عمومی مردم دنیا بیدار شده اما هنوز اقدام قابل‌قبول انجام نشده است. ما موظفیم کاری کنیم هرچه زودتر این جنگ متوقف شود. البته باید به دلایل بیداری وجدان مردم دنیا هم پرداخت که به دلیل استقامت و پایداری مردم مظلوم و مقتدر فلسطین بوده است.

دستیار رئیس‌جمهوری گفت: اقدام آن وکیل فرانسوی که ۳۰۰ وکیل را جمع کرده تا علیه رژیم اقدام حقوقی انجام گیرد، تحسین‌آمیز است. این مسئله یک چالش حقوقی بزرگ برای دنیای غرب است و در شرایط کنونی اساساً حقوق بین‌الملل به اشغال درآمده و هر وکیل باوجدانی که ذره‌ای انسانیت دارد باید اقدامی انجام دهد. اقدام این وکیل و همکارانشان به شرط حصول نتیجه، می‌تواند حقوق بین‌الملل را از اشغال خارج کند. اسناد حقوق بشری و سازمان‌هایی که سال‌ها با پول ملت‌ها اداره شده‌اند امروز باید حساب پس بدهند و باید دید آیا این سازمان‌ها می‌توانند آبروی خود را بخرند؟ یا همچنان درگیر استانداردهای دوگانه خواهند ماند؟

وی با اشاره اینکه عاملیت زنان فلسطین را نباید در جنبش مغلوبه خلاصه کنیم، اظهار کرد: زنان فلسطینی جنبش‌های زیادی را مادری و حتی تاسیس کرده‌اند و شاید کمتر این روایت‌ها درباره زنان فلسطینی گفته می‌شود. در سال ۱۹۳۶ سربازان انگلیسی مردان روستای بقعه الغریبیه را دسته جمعی دستگیر می‌کنند، زنان روستا هم ممنوعیت تردد اجباری را می‌شکنند و هم مردانشان را آزاد می‌کنند.

پاد با اشاره به تصمیم رژیم صهیونیستی برای اخذ مالیات از فلسطینیان، اظهار کرد: در آن زمان زنان فلسطینی، نه به دلیل مسائل مالی که برای زیر سئوال بردن مشروعیت صهیونیست‌ها، در اعتصابات گسترده‌ با تبیین و درایت تمام مانع اجرای تصمیم رژیم صهیونیستی شدند. زنان فلسطینی افتخار زنان جهان اسلام هستند. زنان فلسطینی در اردوگاه‌ها هیچگاه به بچه‌هایشان یاد نمی‌دهند که شما آواره‌اید. مکانیسم‌هایی در نظام بین‌الملل مثل کمیسیون مقام زن که تعریف شده تا از حقوق زنان دفاع کنند باید امروز برای دفاع از زنان فلسطینی فعال شوند.

دستیار رئیس‌جمهوری با بیان اینکه امروز در قدرت، تقابل گفتمانی بین زن جهان اسلام و زن دنیای غرب وجود دارد، اظهار کرد: زن اگر در قدرت باشد باید مردانه حضور داشته باشد یا مادرانگی خود را در کنشگری نمایان کند؟ کنشگری زن در جهان اسلام باید متفاوت باشد و مادرانگی خود را نمایان و دیگر زنان در عرصه قدرت را پاسخگو کند. زن مسلمان امروز می‌تواند با روایت خود مقابل تحریف روایت‌ها ایستاده باشد و مثل زنان فلسطینی در آگاهی‌بخشی و معرفت‌افزایی نقش خود را ایفا کند. روایت مقاومت نباید روایت تحریف‌شده باشد. آگاهی‌بخشی در این زمینه همراه با لطافت زنانه است که اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه دنیا باید به حق انتخاب سرنوشت فلسطینیان احترام بگذارد، اظهار کرد: شورای امنیت باید متقاعد شود در اولین اقدام رژیم صهیونیستی ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد مجبور به توقف فوری جنگ شود. رژیم صهیونیستی بر اساس حقوق بین‌الملل چهار ابَرجُرم یعنی کوچاندن، نسل‌کشی، بمباران مناطق ممنوعه و کشتار زن و کودک انجام داده و دادگاه بین‌المللی به‌عنوان بازوی قضایی سازمان ملل اگر در این شرایط به طور واقعی رسیدگی نکند به سمت نابودی خودش رفته است. حتما باید پرونده‌های بسیاری علیه رژیم صهیونیستی تشکیل شود. البته دولت خودگردان پرونده‌ای سه سال پیش در دادگاه مطرح کرده است که نباید فریب آن را خورد و تحقیقات مقدماتی بر اساس آن پرونده نباید باشد چون نوع جنایات جنگی متفاوت است. رسیدگی هم باید در انظار عمومی اتفاق بیفتد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار