مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

از رفع خطر گود برج میلاد تا ابطال موافقت‌نامه احداث پتروشیمی میانکاله

تهران (پانا) - رفع خطر گود برج میلاد، صدور کیفرخواست ۱۹ نفر از مسئولان اسبق اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، اجرای حکم اعدام عاملان بمب‌گذاری در زاهدان، ابطال موافقت‌نامه احداث پتروشیمی میانکاله و کاهش مدت خدمت سربازی بخشی از مهم‌ترین خبرهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۲۳۶۹۲
لینک کوتاه کپی شد
از رفع خطر گود برج میلاد تا ابطال موافقت‌نامه احداث پتروشیمی میانکاله

در آخرین هفته از آبان ماه امسال اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

در هفته‌ای که گذشت، آخرین وضعیت کرونا در کشور از سوی وزارت بهداشت اعلام شد. در جدیدترین آمارهای مربوط به کرونا در هفت روز گذشته ۶۳۴ بیمار جدید شناسایی شدند و ۲۹ مبتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۷۱۴ نفر رسید. مجموع جان باختگان این بیماری نیز به ۱۴۶ هزار و ۶۶۲ نفر رسید. طبق اعلام وزارت بهداشت، ‌تاکنون ۷ میلیون و ۳۸۳ هزار و ۶۱۲ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.

آمار واکسیناسیون کرونا

تاکنون ۶۵ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۷۷۵ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۳۵ هزار و ۳۰۱ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۷۳۶ هزار و ۹۳۸ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۶۱۶ هزار و ۱۴ دُز رسید.

توزیع شیر در مدارس؛ نویدبخش سلامت دانش‌آموزان

اهمیت مصرف شیر برای کودکان و نوجوانان در تغذیه این گروه سنی تا اندازه‌ای است که آخرین چهارشنبه ماه سپتامبر هر سال از سوی سازمان جهانی غذا (فائو)، روز جهانی شیر مدرسه نامگذاری شده است. طرح توزیع شیر در مدارس با زیرپوشش قرار دادن حدود ۱۰ هزار دانش‌آموز در سال ۷۹ آغاز شد و براساس این طرح، ۷۰ نوبت شیر در طول سال تحصیلی در میان دانش‌آموزان توزیع می‌شد اما به مرور از میزان توزیع شیر در مدارس کاسته شد و در نهایت در سال ۹۶ به بهانه کمبود منابع اعتباری، این طرح متوقف شد. این توقف درحالی صورت گرفت که کارشناسان تغذیه و مسئولان حوزه آموزش و سلامت معتقدند که شیر می‌تواند نیازهای تغذیه‌ای کودکان و نوجوانان را تامین کند. پس از ۶ سال وقفه در توزیع شیر مدارس، این طرح به‌منظور حفظ سلامت دانش‌آموزان از سر گرفته شد. متخصصان تغذیه معتقدند شیر یک ماده کامل برای رشد ذهنی و جسمی دانش‌آموزان است و دارای همه مواد مغذی است و این ماده غذایی، برای دوران رشد کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد زیرا دانش‌آموزان در دوران رشد قرار دارند و مصرف شیر در این سنین برای آنها بسیار مفید است. بنابراین با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان به دریافت کلسیم و پروتئین نیاز دارند، طبیعی است که افزودن شیر در سبد غذایی و تلفیق آن با حبوبات و غلات می‌تواند نیازهای روزمره این گروه سنی را تامین کند. بنابراین طرح توزیع شیر تفکر مبارکی است. البته درصدی از کودکان به لاکتوز و پروتئین شیر حساسیت دارند که باید از نوشیدن شیر بر حذر شوند زیرا به جای اینکه شیر برای آنها جان‌بخش باشد ممکن است جان‌ستان شود. بنابراین باید به این مساله نیز توجه شود تا هزینه‌ای که می‌شود هدر نشود.

رفع خطر گود برج میلاد

گود برج میلاد یکی از گودهای پرخطر موجود در پایتخت است که بارها اعضای شورای شهر تهران نسبت به رفع خطر آن تذکر داده‌اند. در هفته‌ای که گذشت هادی حق‌بین، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران گفت: خطر گود برج میلاد ۱۰۰ درصد رفع شده و طی هفته‌های آینده این پروژه با حضور شهردار تهران افتتاح خواهد شد. در خردادماه سال گذشته کار عملیاتی طرح شروع شد و امروز در روزهای پایانی پروژه هستیم. خطر گود برج میلاد ۱۰۰ درصد رفع شده و طی هفته‌های آینده این پروژه با حضور شهردار تهران افتتاح خواهد شد.

صدور کیفرخواست ۱۹ نفر از مسئولان اسبق اداره کل راه و شهرسازی استان تهران

در هفته‌ای که سپری شد، علی صالحی، دادستان تهران درباره پرونده رسیدگی شده در دادسرای ویژه انفال و صدور کیفرخواست ۱۹ تن از مسئولان اسبق اداره کل راه و شهرسازی استان تهران گفت: با تنظیم کیفرخواست، پرونده امر به منظور رسیدگی به اتهامات مرتکبین به دادگاه ارسال شد. علی صالحی در تشریح پرونده به تخلف‌های مالی ۱۹ تن از مسئولان اسبق اداره کل راه و شهرسازی استان تهران که بر اساس گزارش وزارت اطلاعات و مدارک مکشوفه از اشخاص و دلالان حوزه زمین تشکیل شد، گفت: متهمان پرونده که همگی از مسئولان اداره کل راه و شهرسازی استان تهران بودند؛ با تشکیل شبکه و همچنین تأسیس دفاتری در نواحی مختلف تهران، مراجعین به آن اداره را در خارج از ساعات اداری، به دفتر خود دعوت کرده و به منظور انجام حتی امورات قانونی، از این افراد مبالغ هنگفتی را دریافت می‌کردند که عمده پیگیری‌های این افراد در زمینه موارد مطروحه در کمیسیون‌های موضوع ماده ۱۲ زمین‌های شهری و اراضی موات بوده است که در نتیجه رسیدگی قضایی طی جلسات متعدد، برای متهمان پرونده عمدتاً بابت اخذ رشوه و برخی از عناوین اتهامی دیگر از قبیل واسطه گری در امر ارتشاء، پذیرش اعمال نفوذ بر خلاف حق، اخذ وجه به دعوی نفوذ، جعل و استفاده از اوراق مجعول و... قرار جلب به دادرسی صادر شد و با تنظیم کیفرخواست، پرونده امر به منظور رسیدگی به اتهامات مرتکبین به دادگاه ارسال شد.

اجرای حکم اعدام عاملان بمب‌گذاری در زاهدان

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفوی‌نیا رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد: در پی گزارش واصله مبنی بر دستگیری ۳ متهم به نام‌های محمد براهویی انجمنی، محمد کریم بارکزایی آکسون و ادریس بیلرانی به اتهام همکاری با گروهک تروریستی جیش الظلم، پرونده این افراد به دادسرای عمومی و انقلاب زاهدان ارسال شد. در مرحله تحقیقات و تکمیل پرونده از منزل یکی از متهمان در اطراف شهر زاهدان تجهیزات ساخت بمب شامل ۲ عدد ریموت ارتباطی، فتیله انفجاری، بیست و سه عدد چاشنی الکترونیک، مواد شیمیایی گوگرد، ۷ عدد سری الکترونیکی و همچنین یک محموله انفجاری به وزن ۲۴ کیلو گرم کشف شد. در ادامه تحقیقات متهمان به عضویت و همکاری با گروهک تروریستی جیش‌الظلم و فراگیری آموزش‌های نظامی و انتقال و مخفی کردن محموله‌های ساخت بمب و همچنین مشارکت در ۲ عملیات بمب‌گذاری در بلوار انقلاب زاهدان، بمب گذاری ناموفق در شهرستان زابل و ۲ عملیات بمب گذاری در کلانتری ۱۲ زاهدان اعتراف کردند. پس از تکمیل تحقیقات و صدور کیفرخواست، جلسات رسیدگی به این پرونده در دادگاه انقلاب با حضور متهمان و وکلای ایشان برگزار شد. شعبه دوم دادگاه انقلاب متهمان پرونده را به اتهام عضویت در گروهک جیش الظلم، افساد فی‌الارض از طریق مشارکت در اقدام تروریستی انفجار ۲ بمب گذاری کلانتری ۱۲ زاهدان در تاریخ ۱۳۹۷/۱۱/۰۹، مشارکت در اقدام تروریستی انفجار بمب در مسیر عبور و مرور خودروی گشت انتظامی در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ که منجر به زخمی و مجروح شدن چند نفر از ماموران انتظامی و تخریب اموال عمومی و دولتی شد و قاچاق تجهیزات ساخت بمب به اعدام محکوم کرد. حکم این عاملان بمب‌گذاری در چند منطقه زاهدان در هفته‌ای که گذشت اجرا شد.

ابطال موافقت‌نامه احداث پتروشیمی میانکاله

سرانجام پس از یکسال کشمکش برای احداث پتروشیمی میانکاله و تلاش‌های کنشگران محیط زیست، در هفته‌ای که گذشت، سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در توئیتی از ابطال موافقت‌نامه احداث پتروشیمی میانکاله خبر داد.

کاهش مدت خدمت سربازی

در هفته‌ای که سپری شد، نمایندگان مردم در مجلس مدت خدمت سربازی را میانگین ۱۲ ماه تعیین کرده و مقرر کردند که مشمولان بالای ۳۰ سال با دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند. براساس بند (ت) ماده ۱۰۲ این لایحه؛ ستادکل نیرو‌های مسلح به منظور تحکیم دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده از ظرفیت‌های ملی و ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آن‌ها در طول سال‌های اجرای برنامه هفتم نسبت به کاهش خدمت سربازی به میانگین ۱۲ ماه و جایگزینی سایر عضویت ها، تعیین تکلیف مشمولان غایب و دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور که به تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و شورای عالی آموزش حوزه‌های علمیه می‌رسد اقدام کند.

صدور کیفرخواست برای 40 نفر در پرونده آتش‌سوزی زندان اوین

همچنین در هفته‌ای که گذشت علی صالحی، دادستان تهران از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای 40 نفر در پرونده آتش‌سوزی زندان اوین که مهرماه سال گذشته رخ داده بود، خبر داد.

آخرین خبرها از شبنم نعمت‌زاده

در هفته‌ای که گذشت، روابط عمومی دادستانی عمومی و انقلاب تهران اعلام کرد که شبنم نعمت‌زاده هم‌اکنون در زندان اوین است و خبر متواری بودن وی کذب محض است. براساس این گزارش وی مدتی پیش طبق قانون و بر اساس زمان مقرره قانونی (طبق ماده 520 ایین دادرسی کیفری محکومان می توانند در صورت رعایت ضوابط زندان پس از سپردن تامین مناسب ماهانه حداکثر 3 روز از مرخصی برخوردار شوند) مرخصی رفته بوده و متعاقب آن مدتی غیبت کرد که در همان مقطع زمانی هم بلافاصله حکم جلب صادر و بازداشت و روانه زندان شد. بابت مدت زمان غیبت هم علیه وی اعلام جرم شد که در حال رسیدگی است همچنین این محکوم اقتصادی وثائق سنگینی داشته که با دستور دادستانی بلافاصله پس از غیبت غیرموجه ضبط و جلب وی هم توسط تیم عملیات دادستانی تهران انجام شده است.

تایید حکم قصاص عامل شهادت عضو مجلس خبرگان رهبری در دیوان عالی کشور

در هفته‌ای که سپری شد، دیوان عالی کشور حکم صادره مبنی بر قصاص عامل شهادت عضو فقید مجلس خبرگان رهبری را تایید کرد. در پی شهادت آیت الله عباسعلی سلیمانی در تاریخ ششم اردیبهشت ماه با سلاح گرم در بابلسر، پرونده با دستور ویژه رئیس قوه قصاییه، در دادگستری کل استان مازندران در مسیر رسیدگی قرار گرفت. پس از طی روال قانونی و صدور کیفرخواست، دادگاه رسیدگی به این پرونده با حضور شکات، متهم و وکلا برگزار و در نهایت عامل شهادت عضو فقید مجلس خبرگان رهبری به قصاص محکوم شد. در پی صدور رای پرونده با درخواست متهم و وکلای وی برای تجدیدنظرخواهی به دیوانعالی کشور ارسال شد. با ارجاع پرونده در دیوانعالی کشور نهایتا قضات رسیدگی‌کننده رای دادگاه بدوی را ابرام کردند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار