مروری بر اخبار اجتماعی در هفته‌ای که سپری شد؛

از جنجال بر سر قطع درختان سعدآباد تا تیراندازی در حوالی ساختمان مجلس

تهران (پانا) - آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش، آخرین وضعیت پرونده‌های حمید نوری و توماج صالحی، برکناری رئیس دانشگاه شریف، جنجال قطع درختان سعدآباد و تیراندازی مقابل بیمارستان شفا در حوالی مجلس شورای اسلامی بخشی از مهم‌ترین خبرهای اجتماعی بود در هفته‌ای که گذشت.

کد مطلب: ۱۴۲۶۰۵۸
لینک کوتاه کپی شد
از جنجال بر سر قطع درختان سعدآباد تا تیراندازی در حوالی ساختمان مجلس

در واپسین روزهای آبان ماه و نخستین روزهای آخرین فصل پاییز، اخبار متعددی در حوزه اجتماعی خبرگزاری پانا منتشر شد که در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آغاز سرمای زمستانه در کشور

با فعال شدن سامانه جدید بارشی در هفته‌ای که سپری شد، اغلب استان‌ها تحت تاثیر بارش‌های پاییزی قرار گرفتند و برخی استان‌ها نیز شاهد اولین بارش برف بودند و دما در اکثر مناطق کشور تا 10 درجه سردتر شد. البته برخی استان‌ها نیز شاهد سیل و آبگرفتگی بودند که دستگاه‌های امدادرسان اقدامات امدادرسانی به مناطق متاثر از سیل در دستور کار قرار دادند.

تیراندازی مقابل بیمارستان شفا

در هفته‌ای که گذشت، فرماندهی نیروی انتظامی اعلام کرد که یک فقره تیراندازی در مقابل بیمارستان شفا یحیاییان به وقوع پیوست. بلافاصله عوامل انتظامی مستقر در محل اقدام به خلع سلاح عامل تیراندازی و دستگیری وی نموده؛ از این شخص یک قبضه سلاح شکاری ساچمه زن کشف شد. در این حادثه به هیچکدام از شهروندان آسیبی وارد نشده است.

برکناری رئیس دانشگاه شریف

اواخر هفته گذشته انتشار ویدیویی کوتاه از جشن فارغ التحصیلی تعدادی از دانشجویان پردیس کیش دانشگاه صنعتی شریف در فضای مجازی و عدم رعایت قوانین و مقررات دانشگاه از سوی این فارغ التحصیلان واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. علی شمسی‌پور، سخنگوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته‌ای که گذشت، از معرفی سرپرست جدید دانشگاه صنعتی شریف خبرداد و گفت: سید عباس موسوی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه معرفی شد و از خدمات صادقانه رسول جلیلی تقدیر و تشکر به عمل آمد.

آخرین وضعیت پرونده‌های حمید نوری و توماج صالحی

سی‌وهشتمین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت، برگزار شد. توضیح درباره رویکردهای تحولی قوه قضاییه و استمرار نظارت‌های ریاست قوه قضاییه، نحوه اجرای اصل ۲۵ قانون اساسی، برگزاری دادگاه رسیدگی به اتهامات اعضای اصلی و سرکردگان گروهک تروریستی منافقان در ۲۱ آذر ماه امسال، آخرین وضعیت پرونده حمید نوری، آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی و توضیح درباره پرونده دو روزنامه‌نگار به نام‌های سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی از جمله مهم‌ترین محورهایی بود که مسعود ستایشی آنها را تشریح کرد.

آخرین وضعیت پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش

داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر ۲۵ مهرماه در ویلای شخصی خود در شهرستان فردیس، استان البرز به قتل رسیدند. مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه از صدور کیفرخواست پرونده قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدی‌فر در نیمه اول آذرماه سال جاری خبر داد. ستایشی در این‌باره اظهار کرد: پرونده در مرحله دادسرا است. پرونده جنایی و کیفری است و باید تمام ابعاد و زوایای آن در اطلاع‌رسانی مورد توجه قرار بگیرد. درخصوص پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرشان مرحومه محمدی‌فر تا الان ۴ نفر به عنوان متهم حاضر در صحنه قتل بودند و به اعمال ارتکابی خود اقرار کردند. تحقیقات در این پرونده ادامه دارد و استعلاماتی در راستای روشن شدن ابعاد موضوع صورت گرفته است و در نیمه اول آذرماه پرونده به صدور کیفرخواست منتهی می‌شود.

جنجال قطع درختان سعدآباد

قطع درختان سعدآباد در چند روز گذشته در فضای مجازی جنجال به پا کرد؛ مدیران این مجموعه تاریخی - فرهنگی درخصوص این خبر واکنش نشان ندادند. اینکه چه تعداد درخت در سعدآباد تاریخی قطع شده است و دلیل قطع آنها چه بود و چه‌کسی فرمان به قطع درختان داده‌ است؟ سؤالاتی است که بی‌پاسخ مانده بود. بررسی این موضوع در دستور کار شورای شهر تهران قرار گرفت و مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران در هفته‌ای که سپری شد با بیان اینکه کار خلاف در مجموعه سعدآباد این بود که مجوز کمیسیون ماده هفت را دریافت نکرده بودند، گفت: سازمان بوستان‌ها هم اگر می‌خواهد درخت قطع کند باید اجازه بگیرد، چه برسد به مجموعه‌های دیگر.

وی با تأکید بر اینکه مسائلی که برای بنده مبهم است بلافاصله با تماس، پیگیری می کنم، گفت: در خصوص مسئله آب و یا قطع درختان مجموعه سعدآباد، موضوع را بلافاصله پیگیری کردیم. درست است که مشکل کم آبی داریم اما نباید آب بوستان ها را قطع کرد. اینکه بگویند درختان آب نمی خواهند و باید رها شوند، درست نیست. درختان اگر از بین برود به حیات انسان ها لطمه وارد می شود. اگر آب درختان بوستان چیتگر و لویزان خشک شوند، خسارات جبران ناپذیر خواهد بود. آب شرب مردم باید تأمین شود اما آب درختان را نیز باید با روش های مختلف تأمین کنیم.

صدور سند رودخانه کرج به نام دولت

در هفته‌ای که گذشت، حسین فاضلی هریکندی ، رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه تثبیت مالکیت دولت بر رودخانه کرج برای پیشگیری از تصرفات احتمالی آتی، دیگر اقدام مهمی بوده که با حمایت و تلاش شبانه روزی دادگستری کل استان البرز، شرکت آب منطقه‌ای و ادارات کل منابع طبیعی، راهداری و ثبت اسناد و املاک استان البرز انجام شد گفت: با تلاش‌های انجام شده سند مالکیت تمام مسیر رودخانه کرج به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی شرکت آب منطقه‌ای استان البرز صادر شد و در تیر ماه سال جاری این اسناد برای ۷۶ کیلومتر طول مسیر رودخانه کرج به مساحت ۱۰۶۰ هکتار به شرکت آب منطقه‌ای استان البرز تحویل داده شد.

صدور کیفرخواست ۳ مقصر در حادثه معدن طزره دامغان

دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ معدن طزره دامغان حادثه رخ داد که در پی آن ۶ معدنچی جان خود را از دست دادند. در پی این حادثه، پرونده‌ای در دستگاه قضایی تشکیل شد. محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان با اشاره به پرونده مهم رسیدگی شده در دادسرای عمومی و انقلاب دامغان درخصوص حادثه معدن زرمجاه طزره دامغان، از صدور قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست برای متهمان خبر داد و گفت: در پی وقوع حادثه جان باختن ۶ نفر در معدن رزمجاه طزره دامغان و با توجه به شکایت اولیای دم، گزارش مرجع انتظامی، گواهی صادره از مرکز پزشکی قانونی و نظرات اولیه و تکمیلی هیئت‌های ۳ و ۵ نفره بازرسان و کارشناسان حوادث ناشی از کار و کمیته حقیقت یاب؛ وفق مواد قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قرار جلب به دادرسی ۳ نفر از مسئولان این معدن صادر شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان تصریح کرد: شرایط ناایمن محیط کار، کافی نبودن تجهیزات ایمنی و حفاظت کارگران، عدم پایش کافی و موثر ریسک محیط کار، عدم بکارگیری و حضور مداوم نیروی متخصص در تونل محل وقوع حادثه از جمله مواردی بوده که باید از سوی شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی تأمین می‌شده که با وقوع این حادثه، از سوی دادسرای عمومی و انقلاب دامغان تحت پیگیری قضایی قرار گرفته و در نهایت قرار جلب به دادرسی قطعی برای متهمان صادر شده است.

ثبت‌نام اولین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران

فرایند ثبت‌نام اولین آزمون صلاحیت حرفه‌ای روانشناسان و مشاوران در هفته‌ای که گذشت، آغاز شد. این مهلت تا چهارشنبه 8 آذرماه ادامه دارد و متقاضیان می‌توانند به مدت یک هفته با مراجعه به سایت سازمان سنجش به نشانی https://sanjesh.org/ نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار