پانا از اهمیت اجرای یک طرح مهم در مدارس کشور گزارش میدهد؛
طرح «پزشک مدرسه» گامی بلند برای ارتقای سلامت جامعه
تهران (پانا) - دانشآموزان سرمایههای اصلی کشور هستند و پرورش آنها از جمله اهداف اصلی برنامههای توسعه اجتماعی و اقتصادی است و برای دستیابی به اهداف توسعهای، باید تامین بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانشآموزان بهعنوان ضرورت و اولویت مورد توجه قرار گیرد.
در هر جامعهای در وهله اول خانواده مهمترین نقش را در بحث سلامت فرزندان خود دارد و بعد از خانواده، مدرسه مهمترین نقش را ایفا میکند. دانشآموز در مدرسه علاوه بر آموزش و پرورش، رفتارهای جدید را نیز میآموزد که این رفتارها علاوه بر تاثیر بر سلامت فردی، نقش تعیینکنندهای در سلامت خانواده و جامعه دارد؛ در نتیجه توسعه سلامت دانشآموزان و کارکنان مدرسه از اهمیت بالایی برخودار است چرا که کودک ساعات زیادی را در مدرسه به سر میبرد، در آنجا رشد میکند. بنابراین افزایش آگاهی عمومی نسبت به بهداشت مدارس و برنامههایی که در این خصوص وجود دارد، امری ضروری است.
مردادماه سال جاری بود که سه تفاهمنامه همکاری در راستای ارتقای سلامت دانشآموزان بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت آموزش و پرورش به امضا رسید. این سه تفاهمنامه با محوریت دانشآموزان بهویژه دانشآموزان مقطع پیشدبستانی و دوره ابتدایی منعقد شد.
بهرام عیناللهی، وزیر بهداشت در آیین امضای این تفاهمنامهها با بیان این موضوع که برنامه وزارت بهداشت این است که هر ایرانی یک پرونده سلامت داشته باشد، گفت «وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش میتوانند در اینباره همافزایی داشته باشند و امکانات نظام سلامت برای ارتقای سلامت دانشآموزان در خدمت آموزش و پرورش است.»
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان اینکه آموزش و پرورش از جمله پایهها و ارکان جامعهسازی است، گفت «آموزش و پرورش، دانشآموز را براساس نیازهای جامعه آموزش میدهد که یکی از مهمترین این نیازها، ارتقای آگاهیهای حوزه سلامت است. اگر نسل آینده کشور در مورد سلامت آگاهی کافی پیدا کند، بسیاری از مسائل بهداشتی و درمانی در آینده حل خواهد شد. همچنین بسیاری از بیماریها ریشه در کودکی و نوجوانی فرد دارد و طیف بیماریها نیز تنها جسمی نیست؛ بلکه بسیاری از مشکلات رفتاری ریشه در خردسالی دارد که نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آنها بسیار مهم است.»
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش نیز درخصوص انعقاد این تفاهمنامهها گفت «معتقدم همه در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی ایران باید هدف خدمت به مردم در جهت ساختن آینده ایران قوی را دنبال کنیم و آینده ایران یعنی مدرسه یعنی دانشآموز یعنی تعلیم و تربیت.»
صحرایی ادامه داد «در همین راستا این سه تفاهمنامه با محوریت دانشآموزان بهویژه پیشدبستانیها و دوره ابتدایی منعقد شد. دو کارگروه از دو وزارتخانه مامور رصد این تفاهمنامهها خواهند شد تا در فواصل دوماهه میزان پیشرفت کار را گزارش کنند.»
وی خاطرنشان کرد «در این جلسه پیشنهاد دادم مسأله کارت سلامت دانش آموزان، کودکان بازمانده از تحصیل بهخاطر بیماریهای صعبالعلاج، ایجاد هنرستانهایی با همکاری وزارت بهداشت در رشتههای مربوط به تولید تجهیزات پزشکی و طرح سفیران سلامت در اسناد همکاریهای آینده این دو مجموعه دیده شود.»
اما این تمام ماجرای همکاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت نبود و در مهرماه امسال موضوع «پزشک مدرسه» از سوی وزیر آموزش و پرورش مطرح شد.
صحرایی در اوایل مهر امسال و در دیدار با دبیران کل و اعضای شورای مرکزی تشکلهای فرهنگیان کشور با بیان اینکه آموزش و پرورش باید به مساله همگان تبدیل شود، اظهار کرد «آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است، باید اهمیت وزارتخانه آموزش و پرورش بهطور خاص دیده شود. تمام حرف همه مسئولان این است که آموزش و پرورش باید مساله همگان باشد.»
وزیر آموزش و پرورش در این باره یادآور شد «برای نمونه در دو ماه اخیر سه تفاهمنامه با وزارت بهداشت امضا کردهایم. در یکی از این تفاهمنامهها درخواست کردیم که خانههای بهداشت با مدارس شبکه شوند. باید پزشک مدرسه را راهاندازی کرد. وقتی کل کشور در مدرسه است، باید این اتفاق بیافتد.»
همچنین صادق ستاریفرد، معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا درباره آخرین جزییات راهاندازی طرح پزشک مدرسه اظهار کرد «در حال حاضر در سطح کارشناسی با دوستان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کار را دنبال میکنیم و انشالله جزییات بیشتر بررسی میشود.»
وی ادامه داد «پس از طی مرحله کار کارشناسی است که با قطعیت میتوان نحوه اجرای این طرح در مدارس را با افکار عمومی در میان گذاشت.»
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای طرح پزشک مدرسه تمامی ابعاد در حال بررسی است، گفت «هنوز زود است که از مرحله اجرای این طرح سخن بگوییم، چرا که پس از بررسیهای لازم و انجام کار کارشناسی نیاز به مقدمات و تمهیداتی برای اجرای کار داریم که باید هم از سوی وزارت آموزش و پرورش و هم از سوی وزارت بهداشت فراهم شود.»
ستاریفرد یادآور شد «به تمامی عزیزان اطمینان میدهیم که این طرح در مدارس اجرا شود و هیچگاه به فراموشی سپرده نشود، چرا که یکی از وعدههای مهم و اثرگذار در حوزه سلامت دانشآموزان است، حوزهای که هیچگاه نباید از آن غافل بود.»
اهمیت این موضوع را از یک مراقب سلامت هم پیگیر شدیم. سمیه قادری در گفتوگو با پانا با بیان اینکه مدرسه فقط محیطی برای آموزش و رشد شخصیت اجتماعی دانشآموزان نیست، گفت «مدرسه بهعنوان پایگاهی مهم در جهت تأثیرگذاری بر خانواده و اجتماع نیز میتواند بسیار اثرگذار باشد و رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت دانشآموزان موجب بهبود وضعیت سلامتی در سطوح محتلف جامعه خواهد شد و کاهش عوارض روحی، مالی و معنوی ناشی از بیماریهای مزمن را در پی دارد، چرا که تشخیص بسیاری از بیماریها در سنین پایین راحتتر است و میتوان از گسترش آن جلوگیری کرد.»
وی با بیان اینکه اجرای طرح پزشک مدرسه میتواند به اجرای سیاستهای سلامت در مدارس کمک کند، اظهار کرد «با اجرای طرح پزشک مدرسه عملکرد بهداشتی مسئولان مدارس، رعایت بهداشت توسط دانشآموزان و بهداشت محیط مدرسه مورد ارزیابی قرار میگیرد و شاهد افزایش اطلاعات دانشآموزان و فراگیری برنامههای آموزشی بهداشت و سلامت خواهیم بود.»
این مراقب سلامت افزود «همچنین توجه به موضوع تغذیه دانشآموزان بیش از پیش خواهد بود؛ در حال حاضر با توجه به شیوع بحث چاقی و اضافه وزن دانشآموزان اجرای طرح پزشک مدرسه یک ضرورت مهم است. چاقی در سنین پایین و عدم کنترل آن یعنی بروز بیماریهای مختلف در سنین بالا، در نتیجه باید از همین الان و در مدارس به فکر این معضل بود که امیدارم با اجراییشدن طرح پزشک مدرسه شاهد کاهش اضافه وزن دانشآموزان باشیم.»
قادری در پایان تاکید کرد «همهگیری رفتارهای صحیح بهداشتی و سلامت در بین دانشآموزان بسیار راحت انجام میشود چون دانشآموزان دارای یک شبکه ارتباطی وسیع در میان گروه همسالان خود هستند و طرح پزشک مدرسه به راحتی میتواند به این موضوع کمک کند و راهبری آن را برعهده گیرد. امید است شاهد اجراییشدن این طرح باشیم.»
ارسال دیدگاه