معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد؛

اعلام جزئیات برگزاری مرحله کشوری جشنواره الگوهای برتر تدریس

«معلم توانمند، تعلیم و تربیت باکیفیت، نسل امید‌بخش» شعار امسال جشنواره الگوهای برتر تدریس/ ‌رقابت ۶۰۰ معلم در مرحله نهایی جشنواره

تهران (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از اثر مستقیم مشارکت معلمان در برنامه‌ها و جشنواره‌ها برای رتبه‌بندی آنان خبر داد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۳۵۰
لینک کوتاه کپی شد
اعلام جزئیات برگزاری مرحله کشوری جشنواره الگوهای برتر تدریس

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع برگزاری مرحله کشوری جشنواره الگوهای برتر تدریس، ضمن عرض تسلیت شهادت مردم غزه که مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته‌اند، ضمن محکومیت این حملات، گفت: رژیم صهیونیستی به‌صورت وحشیانه در حال انجام بمباران غزه است و در همین راستا کودکان و زنان و مردان این خطه از مردم فلسطین به شهادت می‌رسند و دانش‌آموزان و معلمان عزیز غزه که باید در کلاس درس حضور داشته باشند، متاسفانه مورد حملات قرار می‌گیرند و از آموزش و تعلیم و تربیت بی‌بهره مانده‌اند؛ مدارس هم که پایگاه آموزش و تعالی هر نسلی می‌باشند، در حال بمباران هستند.

کاظمی در ادامه نشست با اصحاب رسانه به برنامه‌ها‌ی متعددی که توسط این وزارت‌ طی سال‌های اخیر برگزار شده‌ است، اشاره و اظهار کرد: در مجموعه وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش متوسطه برنامه‌های متعددی داریم که امسال نیز همکاران در معاونت آموزش متوسطه و استان‌ها، سال پر فعالیت و پر حجمی را گذراندند. برنامه‌های متعددی مانند موضوع بازگشایی مدارس، برگزاری ارزیابی تکمیلی آزمون دبیری و هنرآموزی، توسعه متوازن و برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت آموزش را پیش‌رو داشتیم که رقم خورد و گستره فعالیت‌های فراوانی وجود داشته و از همکارانی که تلاش کرده‌اند، قدردانی می‌کنیم.

توجه به کیفیت آموزش در راستای عدالت آموزشی، حائز اهمیت فراوانی است

وی افزود: آن‌چه در کنار بحث دسترسی آموزشی و فرصت‌های آموزشی که باید برای دانش‌آموزان ایجاد کنیم، به‌عنوان ابتدای بحث عدالت آموزشی، توجه به ارتقای کیفیت آموزش بسیار مهم است لذا برنامه‌های کیفیت‌بخشی آموزش متوسطه را برنامه‌ریزی کردیم و در سال تحصیلی گذشته و همچنین در ایام تابستان و نهایتا جمع‌بندی ابن برنامه‌ها و جشنواره‌ها که آغاز حرکت دیگری هستند که انجام خواهد شد.

معلمان نقش محوری و کلیدی در نظام تعلیم و تربیت دارند

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به ماموریت مهم این معاونت در نظام تعلیم و تربیت، گفت: کیفیت‌بخشی و بهبود فرآیندهای یاددهی و یادگیری مدارس در دوره متوسطه به‌منظور ارتقای کیفیت آموزش یکی از اصلی‌ترین ماموریت‌های معاونت آموزش متوسطه است که در حال پیگیری آن هستیم و دستیابی به کیفیت آموزش و تحول در آموزش و برنامه‌ها قطعا با نقش‌آفرینی معلمان محقق خواهد شد زیرا معلمان نقش محوری و کلیدی را در نظام تعلیم و تربیت دارند و رکن اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت این عزیزان هستند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اجرایی‌‌سازی سند تحول بنیادین از مدرسه و با مشارکت و محوریت معلمان آغاز می‌شود؛ ما اگر به دنبال ایجاد موقعیت‌های مختلف یادگیری و ارتقای برنامه‌ها در کلاس درس هستیم، باید توجه بیشتری به معلمان و کلاس درس داشته باشیم که موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

کاظمی درباره ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان گفت: توانمندی‌های تربیتی و تخصصی معلمان و زمینه‌سازی برای توسعه پژوهش‌گری و بهره‌گیری از روش‌های خلاق و نوآورانه مبنی بر فناوری اطلاعات که از راهکارهای جدی سند تحول بنیادین است را از طریق برگزاری جشنواره الگوهای برتر تدریس دنبال می‌کنیم و معتقد هستیم که این برنامه‌ها موجب کیفیت آموزش در مدارس به‌ویژه مدارس عادی دولتی که مورد تایید مقام معظم رهبری است، خواهد شد و امیدوار هستیم با همین رویکرد بتوانیم زمینه کیفیت‌‌بخشی در این مدارس را فراهم کنیم.

دوران کرونا علاوه بر ایجاد مشکلات، برخی فرصت‌های مناسبی را برای آموزش و پرورش ایجاد کرد

معاون وزیر آموزش و پرورش‌ گفت: دوران کرونا علی‌رغم مشکلاتی که برای نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرد، فرصت‌هایی مانند استفاده از تکنولوژی آموزشی و فناوری آموزشی و اطلاعات را پدید آورد که امید است بتوانیم با روش‌های جدید و نوآورانه و بهره‌گیری از همین ظرفیت‌ها به ویژه موضوع هوش مصنوعی در راستای اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین گام برداریم.

وی ضمن بیان جزئیات برگزاری جشنواره‌ الگوهای برتر تدریس، اذعان کرد: این جشنواره را در دوره اول و دوم متوسطه نظری و همچنین دوره دوم متوسطه فنی‌حرفه‌ای و کاردانش را در مرحله مدرسه، منطقه و استانی برگزار کردیم که اکنون در مرحله کشوری قرار داریم و امید است از روز جمعه هفته آتی، مرحله پایانی این رویداد معلمان را تحت عنوان طرح شهید کاظمی آشتیانی برگزار خواهیم کرد و انشالله بتوانیم به اهدافی که اشاره شد در نظام تعلیم و تربیت به ویژه در ارتقای کیفیت آموزش، زمینه تحقق را فراهم آوریم.

کاظمی با بیان افزایش مشارکت معلمان در جشنواره الگوهای برتر تدریس، افزود: در این رویداد، مشارکت معلمان روند افزایشی داشته که در دوره متوسطه اول حدود ۲۳ درصد معلمان با حضور ۲۷ هزار و ۵۳۷ نفر شرکت کننده رشدی نسبت به سال گذشته داشته؛ در دوره دوم متوسطه نظری ۳۱ درصد از معلمان یعنی جمعیتی بالغ بر ۲۷ هزار و ۸۱ نفر از معلمان شرکت کردند و همچنین در شاخه فنی‌حرفه‌ای و کاردانش حدود ۳۶۰۰ نفر شرکت‌کننده در ۱۹ گروه رشته را داشتیم که این جشنواره با رویکرد آموزش مبتنی بر شایستگی با رویکرد تلفیقی برگزار شد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: در دوره متوسطه اول این جشنواره را در چهار محور طراحی و ساخت دست‌سازه، طراحی و ساخت برنامه‌های کاربردی، اجرای فعالیت‌های آزمایشی و کارگاهی و اجرای تدریس مبتنی بر رویکرد تلفیقی برنامه‌ریزی کردیم که در این دوره از جشنواره الگوهای برتر تدریس متوسطه اول اتفاق افتاد.

وی برگزاری این جشنواره در متوسطه دوم نظری را به دو بخش حضوری و غیرحضوری تقسیم کرد و گفت: در بخش حضوری سه عنوان درس فیزیک، آمادگی دفاعی و تفکر و سواد رسانه به ویژه درس آمادگی دفاعی که همکار بیرونی داریم و نیروهای مسلح به عنوان همکار ما در مجموعه آموزش این درس کمک می‌کنند که این آموزش نیز در راستای پدافند غیرعامل کمک‌کننده است؛ موضوع سوم هم بحث تفکر و سواد رسانه‌ای است که به‌عنوان یک ضرورت برای نظام آموزشی و نسل جدید باید مورد اهمیت و تاکید بیشتری قرار بگیرد.

کاظمی به بیان بخش غیرحضوری شرکت معلمان متوسطه دوم در جشنواره الگوهای برتر تدریس پرداخت و گفت: محور اول تدریس غیرحضوری، محور دوم طراحی موقعیت‌های یادگیری، محور سوم تحلیل محتوای کتب درسی و محور چهارم تولید رسانه در این بخش بود که در این میان محور چهارم از تعداد شرکت‌کنندگان بیشتری برخوردار بود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهم برای ما، تولید رسانه‌های مختلف است که معلمان از رسانه‌های مختلف استفاده کنند تا ما نیز بتوانیم در فرآیند آموزشی از آن‌ها بهره‌برداری کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش از شرکت بیش از ۵۸ هزار نفر معلم در مراحل مختلف این جشنواره خبر داد و گفت: نتیجه همه ارزیابی‌ها در مرحله منطقه، استانی و کشوری، مقرر شد ۶۰۰ نفر در استان قزوین به رقابت بپردازند که از این تعداد، نفرات برتر مورد تقدیر و تجلیل قرار خواهند گرفت و آنچه که مهم است، این است که بتوانیم روش‌ها و الگوهای برتر و فعال تدریس را اشاعه دهیم.

کاظمی گفت: یکی از اهداف مهم ما در این رویداد معلمانه این است که میتوانیم زمینه اشاعه و توسعه این بهترین الگوها را به سایر معلمان در سراسر کشور اشاعه دهیم تا آنان از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند و تلاش خواهیم کرد پس از برگزاری و شناخت الگوهای فعال تدریس، این حرکت انجام شود و تلاش بر این داریم که زمینه ایجاد انگیزه بیشتر در معلمان را فراهم آوریم و توانمندسازی، ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای و تخصصی معلمان و مشارکت آنان در فرآیندهای یاددهی و یادگیری و بهبود این فرآیند‌ها را شاهد باشیم.

معلم توانمند، تعلیم و تربیت باکیفیت، نسل امید‌بخش؛ شعار امسال جشنواره الگوهای برتر تدریس

وی با بیان شعار امسال جشنواره الگوهای برتر تدریس تحت عنوان "‌معلم توانمند، تعلیم و تربیت باکیفیت، نسل امید‌بخش" گفت: انشالله امیدوار هستیم که این برنامه‌ها زمینه امیدآفرینی و ایمان را در دانش‌آموزان تقویت کند و در این راستا از همه تلاش‌های همکاران در مجموعه ستاد، مدیران کل دفاتر دوره اول و دوم متوسطه، مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها و معاونت‌های آموزشی استان‌ها و دست‌اندرکارانی که در برگزاری این جشنواره تلاش کردند، تشکر می‌کنیم.

مشارکت معلمان در جشنواره‌ها‌ اثر مستقیم بر رتبه‌بندی آنان دارد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به اهمیت شرکت معلمان در جشنواره‌ها اشاره کرد و افزود: به دنبال این هستیم تا فرصتی را فراهم کنیم که حداکثر معلمان در این جشنواره‌ها و رویداد‌ها شرکت کنند و یکی از اهداف رتبه‌بندی‌ معلمان هم بهبود کیفیت آموزش و ارتقای کیفیت آموزش است و‌ حضور معلمان در جشنواره‌ها از شاخص‌های مهمی است که در این روند مدنظر قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار