کیمیا علیاری نومعلم شهر تهران در گفت‌وگو با پانا:

علاقه و خلاقیت‌ باید مهم‌ترین ویژگی متقاضیان برای ورود به حرفه معلمی باشد

کمبود امکانات آموزشی بهانه خوبی برای کم‌فعالیتی معلمان نیست‌

تهران (پانا) - یک نومعلم خلاق و فارغ‌التحصیل‌ دانشگاه فرهنگیان‌ داشتن خلاقیت را مهم‌ترین ویژگی متقاضیان برای ورود به حرفه معلمی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۲۱۰۲۷
لینک کوتاه کپی شد
علاقه و خلاقیت‌ باید مهم‌ترین ویژگی متقاضیان برای ورود به حرفه معلمی باشد

کیمیا علیاری، نومعلم شهر تهران که امسال فارغ‌التحصیل شده‌ است و یک‌سال زودتر از موعد تدریس خود در کلاس درس را آغاز کرده‌ است، در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «در دوره کارورزی خود مسائل زیادی را فرا گرفتیم ولی در کنار این مسائل، هیچ چیزی بهتر از این نیست که یک کلاس درس اختصاصی داشته باشید و تماما متعلق به خودتان باشد؛ هفته اول تدریس در کلاس درس، فراز و نشیب‌های زیادی داشت ولی به طور کلی از هفته دوم آبان‌ماه مسیر ما روان‌تر شد.»

وی به چهار سال تحصیل مجازی در دانشگاه فرهنگیان که در دوران کرونا سپری کرده است‌ اشاره کرد و گفت: «فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان به‌طور قطع مسائل بیشتری را آموزش دیده‌اند و طبیعتا با دیدگاه وسیع‌تری نسبت به آموزش و مشکلات دانش‌آموزان وارد کلاس درس می‌شوند.»

کمبود امکانات آموزشی‌ بهانه خوبی برای کم‌فعالیتی معلمان نیست

علیاری از خدمت خود در مناطق روستایی شهرستان‌های استان تهران خبر داد و با اشاره به مشکلات موجود در این مناطق روستایی،‌ اظهار کرد:‌ «منطقه محل خدمت بنده از لحاظ امکانات آموزشی در سطح پایین قرار دارد و کار من به‌عنوان معلم، سخت می‌شود؛ به‌عنوان مثال من قصد دارم تا فیلم آموزشی برای دانش‌آموزانم در کلاس بارگذاری کنم اما در کمبود امکانات و نبود ویدئو‌پروژکتور، آن فیلم آموزشی را قبل از ورود دانش‌آموزان به مدرسه در شبکه شاد ارسال می‌کنم تا آن‌ها حین ورود به کلاس درس از آمادگی برخوردار بوده و فیلم آموزشی را تماشا کرده‌ باشند.»

خلاقیت مهم‌ترین ویژگی متقاضیان برای ورود به حرفه معلمی باشد

این نومعلم جوان حرکت خود برای این نوع تدریس را نشات‌گرفته از خلاقیت معلمی می‌داند و می‌گوید:‌ «لازم است تا معلمان خلاقی در جامعه داشته باشیم؛ من برای پیش بردن اهداف آموزشی کلاس درس خود، از اپلیکیشن شاد استفاده می‌کنم بنابراین فراز و نشیب در مسیر ما زیاد است اما کمبود امکانات، بهانه مناسبی برای معلمان نمی‌تواند باشد و ما معلمان باید با خلاقیت و نوآوری خود، با مشکلات بجنگیم.»

وی در ادامه جو حاکم برای فضای هر مدرسه را تاثیرگذار در دانش‌آموزان دانست و گفت:‌ «مدرسه‌ای که اکنون مشغول خدمت در آن هستم دارای فضای صمیمانه‌ای است و روز بازگشایی، مدیر مدرسه به ما معلمان گفت که رقابت‌ها را دور کنید و در تلاش باشید تا از یکدیگر مسائل آموزشی را بیاموزید؛ بدین ترتیب با همفکری معلمان مدرسه، هر لحظه در حال کامل کردن ایده‌های یکدیگر هستیم و به همین شکل مسائل آموزش را حل می‌کنیم.»

علیاری بر ضرورت فرهنگ‌سازی در میان خانواده‌ها برای کنار آمدن با مشکلات فرزندان در مناطق محروم تاکید کرد و ادامه داد: «در مناطق محروم آسیب‌های اجتماعی و اختلالی زیادی دیده می‌شود و متاسفانه برخی خانواده‌ها تحمل شنیدن این صحبت‌ها را از ما ندارند که این مسئله نشان‌دهنده ناآگاه بودن آنان است که می‌توان از طریق برگزاری کلاس‌ها، همایش‌های مرتبط و ...نسبت به فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی خانواده‌ها اقدام کرد و این مسئله یقینا همراهی والدین را می‌طلبد.»

وی در پایان خطاب به متقاضیان ورود به حرفه معلمی، علاقه را مهم‌ترین عامل پیشرفت در شغل بیان کرد و افزود: «در وهله نخست لازم است که معلم، به کار کردن با بچه‌ها علاقه داشته‌ باشد؛ بدرفتاری، تنبیه فیزیکی و بازی با احساسات و روحیه دانش‌آموزان اتفاق ناگواری است که موجب دل‌زدگی خواهد شد. هنگامی که صرفا به مزایای شغل خود فکر کنیم، موجب می‌شود تا به مرور زمان ناتوان شویم و تنها به سپری شدن هرچه سریع‌تر روزها امیدوار باشیم.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار