معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
راهبرد برنامه فراگیر پرورشی نقشسپاری به دانشآموزان است
۱۲۶۷۵۶ ولی دانشآموز در ۴۰ روز اخیر اعلام کردهاند که حاضریم یاور کارهای پرورشی باشیم
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه محور و راهبرد اصلی ۵ هدف محوری در برنامه فراگیر پرورشی، نقشسپاری به دانشآموزان است، از مدیران و معاونان پرورشی مدارس خواست تا این کار را انجام داده و تا حد امکان به دانشآموزان نقش بسپارند.
اصغر باقرزاده با حضور در برنامه زنده پرسشگر شبکه آموزش سیما در خصوص برنامه فراگیر پرورشی اظهار کرد: سالهاست که در مدرسه، اهداف کلان پرورشی را دنبال میکنیم اما چون انسجام و رصد و ارزشیابی نداریم، نمیدانیم این اهداف به نتیجه رسیده یا نه؛ بنابراین امسال ۵ هدف مهم را محور و پایه اهداف پرورشی انتخاب کردیم که عبارتند از ایمان، امید، نشاط، خردورزی و هویت.
وی ادامه داد: هر کدام از این اهداف پایهای، تعداد زیادی از برنامهها و هدفها را شامل میشوند اما برای تسهیل و سنجش کار و همچنین به دلیل محدودیت نیرو برای هر کدام از هدفهای پایهای، یک برنامه تعریف شد که برای هدف محوری ایمان، تمهید اقامه نماز تعریف شده است تا حتی اگر امکان برگزاری نماز جماعت در مدرسه نباشد هم مقدمات آن میتواند تمهید باشد از جمله آموزش احکام نماز؛ در هدف پایهای امید، اردوهای دانشآموزی و سفرهای تربیتی پیشنهاد شده که در طول سال تحصیلی هر دانشآموز حداقل ۲ روز اردوهای مختلف حضور داشته باشد یعنی ۳۲ میلیون نفر - روز اردو باید برگزار شود که از ابتدای سال جاری تاکنون ۴.۵ میلیون نفر - روز اردو داشتهایم. تابستان امسال، تابستان بینظیری بود و علیرغم برخی مشکلات توانستیم امکان برگزاری اردوهای یکروزه را فراهم کنیم.
باقرزاده افزود: در هدف پایهای نشاط، انواع پویشها، رویدادهای فرهنگی و هنری و قرآنی و ورزشی را پیشنهاد کردیم. هر سال ۱۰ تا ۱۵ درصد بچهها در رویدادها شرکت میکردند اما امسال هدفگذاری شده که حداقل ۷۰ درصد دانشآموزان در این رویدادها شرکت کنند و اگر امکان و تسهیل را فراهم کنیم، دانشآموزان را برای شرکت در رویدادهای مختلف نشاطآفرین تشویق میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: برای ۵ هدف پایهای و فعالیتهای ذیل آنها امکان رصد، گزارش و ارزیابی را طراحی کردهایم تا بدانیم هر دانشآموز در کدام بخشها شرکت کرده است. در هدف پایهای خردورزی، تلاش میکنیم همه دانشآموزان حداقل یک جلسه پرسش و پاسخ جدی در مدرسه داشته باشند.
وی با بیان اینکه مقدمه پرسش و پاسخ، یافتن سوالات دانشآموزان است، اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار پرسش دانشآموزان در کانال درنگ در شبکه شاد و همچنین در سامانه نورینو احصا شده و این بخشها بدون اسم است و دانشآموزان میتوانند آزادانه سوالات خود را مطرح کنند. فراخوان دادهایم برای مبلغان و کسانی که امکان پاسخ دارند که ۱۲۶۷۵۶ ولی دانشآموز در همین ۴۰ روزی که از سال تحصیلی میگذرد، اعلام کردهاند که حاضریم یاور کارهای پرورشی باشیم و گفتهاند که در ۵ هدف محوری مذکور میتوانند یاور باشند که حدود ۲۱ هزار نفر در صحت قرائت نماز میخواهند کمک کنند. بیش از ۲۰ هزار دانشآموز، حمد و سوره را خواندهاند و کارشناس قرآن برای اولیا دسترسی باز کرده که قرائت فرزند خود را مشاهده و به ما کمک کنند.
باقرزاده ادامه داد: ۴۷۳۵ نفر گفتهاند پاسخیار هستیم. اینها در یک آزمون ۴۰ سوالی شرکت میکنند و در صورت قبولی در این آزمون پذیرش میشوند. ضمن اینکه بچهها به نحوه پاسخگویی مبلغان امتیاز میدهند و مبلغانی که امتیاز بالاتری کسب میکنند میتوانند به پرسشهای بیشتری از دانشآموزان پاسخ دهند که اینها کمک گرفتن از جبهه مردمی نظام تعلیم و تربیت است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هویت، وجوه مختلفی دارد، گفت: در برنامه فراگیر پرورشی از هویت اجتماعی شروع کردیم. اگر دانشآموز، عضو یک تشکل دانشآموزی شود و هویت اجتماعی شروع به رشد شود به وجوه دیگر هویت نیز میرسیم. هویت در درون مدرسه با تشکلهای دانشآموزی به وجود میآید. تشکلها شامل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، بسیج دانشآموزی، سازمان دانشآموزی، هلال احمر، شوراهای دانشآموزی، هیاتهای مذهبی، فدراسیونهای ورزشی و مجلس دانشآموزی است.
وی اظهار کرد: امسال برای اولین بار این امکان فراهم شد که دانشآموزان در سامانه مای مدیو میتوانند تمام کارهای پرورشی را ببینند و در صورت علاقهمندی عضو یکی از تشکلها شوند.
باقرزاده با بیان اینکه ابتکاری که امسال در برنامههای پرورشی به خرج دادیم این بود که یک بخشنامه جامع به مدارس دادیم که از ارسال بخشنامههای پیدرپی جلوگیری شود، خاطرنشان کرد: دو روش برای رصد فعالیتهای پرورشی وجود دارد. مدیران از طریق سامانه سیدا و دانشآموزان از طریق مای مدیو میتوانند وارد شوند و هر کس بخواهد یار فعالیتهای پرورشی باشد به مدیر مدرسه مراجعه میکند تا او را ثبتنام کند.
وی با بیان اینکه محور و راهبرد اصلی ۵ هدف محوری در برنامه فراگیر پرورشی، نقشسپاری به دانشآموزان است، افزود: از مدیران و معاونان مدارس میخواهم این کار را انجام دهند. سال گذشته بیش از یک میلیون و ۳۶۰ هزار دانشآموز در جشنهای تکلیف منطقهای و استانی شرکت کردند که در نهایت منجر به برگزاری مراسم ملی جشن تکلیف در محضر رهبر معظم انقلاب شد. همچنین حدود ۵ میلیون دانشآموز در انواع مسابقات شرکت کردند و اخیرا نیز ۷۰۰ دختر هنرمند و ویژه و ۷۰۰ پسر هنرمند در اختتامیه مسابقات فرهنگی و هنری امید فردا حضور داشتند که محور این جشنواره نیز مسابقات و جشنوارههای فرهنگی و هنری بود.
وی با بیان اینکه از سال گذشته تا ابتدای مهر امسال نزدیک به ۱۳ میلیون نفر - روز اردو داشتیم، ادامه داد: بسیج دانشآموزی ابتکار اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت را دارد که امسال بیش از ۲۰۰ هزار در راهیان نور و ۳۰۰ هزار نفر در راهیان پیشرفت یا تلفیقی شرکت میکنند. در پویشهای فرهنگی هم شبکه شاد، خیلی کمک میکند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال تبدیل کردن موقعیتهای آموزشی به پرورشی هستیم، گفت: مثال بارز این امر اردوهای راهیان پیشرفت است و اگر مراکزی به عنوان موقعیت آموزشی تعریف شود، یک محیط تربیتی خوبی هم میشود.
وی اظهار کرد: اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، رویداد نوجهان را در دست اقدام دارد. سازمان دانشآموزی، اردوی زیارت اولیها و خبرگزاری پانا را دارد و هلال احمر هم طرح دادرس را اجرا میکند.
باقرزاده با بیان اینکه شادابسازی مدرسه به کمک اجزای مدرسه رخ میدهد، خاطرنشان کرد: مدیر، یکی از ارکان مدرسه است که علاوه بر تجهیزات و امکانات باید آزادی عمل هم بدهیم. مدیر مدرسه به اقتضای شرایط مدرسه میتواند شادابسازی کند. همچنین معاونت تربیتبدنی و سلامت در سال گذشته ۲۱۰۰ فضای ورزشی درونمدرسهای ایجاد کرد که به شادابسازی محیط مدرسه کمک میکند.
ارسال دیدگاه