در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
لزوم تهیه دستورالعمل ملاحظات پدافند غیر عامل در ایمنی مدارس
تهران (پانا) - یک کارشناس ارشد برنامهریزی شهری با بیان اینکه بر لزوم تهیه دستورالعمل ملاحظات پدافند غیر عامل در ایمنی مدارس تاکید کرد و گفت یکی از مهمترین استراتژیها برای ایمنسازی مدارس باید در اولویت قرار دادن پدافند غیرعامل باشد.
علیرضا مینایی - رضا احمدی، کارشناس برنامهریزی شهری و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد همزمان با هفته پدافند غیرعامل درخصوص نقش پدافند غیرعامل در ایمنسازی ساختمانهای مدارس اظهار کرد: « مدرسه مهمترین نهاد اجتماعی و تربیتی و رکن اصلی تعلیم و تربیت است، بنابراین ایجاد مدرسه امن و ایمنسازی مدارس موجب افزایش امنیت روانی خانوادهها و دانشآموزان میشود و در شرایط بحران علاوه بر بهرهبرداری دانش آموزان میتواند به عنوان کانون امن مورد استفاده قرار گیرد، از این رو یکی از مهمترین استراتژیها برای ایمنسازی مدارس باید در اولویت قرار دادن پدافند غیرعامل باشد.»
وی با بیان اینکه دانشآموزان در مدارس آسیبپذیرترین گروه هنگام رخداد بحران هستند، گفت: «بنابراین نامناسب بودن سازهها و فقدان معیارهای ایمنی میتواند منجر به خطرات جدی در مواقع بحران شود. البته مرکز تحقیقات راه و مسکن بهعنوان مرجع تأیید فناوریهای ساختمانی وضوابط و مقررات ملی ساختمان درباره پدافند غیرعامل دستورالعملهایی را در دستور کار قرار داده که بخشی از آن مربوط به مدارس است.»
احمدی درباره اهداف دستورالعمل پدافند غیرعامل در مدارس نیز گفت: «ایجاد امنیت در برابر تهدیدها، پایداری هنگام بحران و کم کردن آسیبپذیری، حفظ جان افراد حاضر در مدرسه و تأمین آرامش جسمی روانی دانشآموزان و بهبود عملکرد مدرسه برای حفظ آمادگی برای مقابله با بحرانها از جمله اهدافی است که برای پدافند غیرعامل در مدارس لحاظ شده است.»
وی همچنین بر لزوم افزایش آگاهی بهعنوان یکی از راهکارهای اساسی برای ایجاد مدارس امن تاکید کرد و گفت: «ساخت و نگهداری محیطی ایمن برای دانشآموزان و اشتراک اطلاعات درباره مخاطرات، اهمیت دارد که میتوان از ظرفیت و توان متخصصان در جامعه برای انجام اقدامات موثر در جهت ساخت ساختمانهایی با ایمنی بیشتر برای مدارس، استفاده کرد.»
به گفته این استاد دانشگاه، استمرار در آموزش و انجام مانورهای دورهای در مدارس برای حفظ آمادگی و ارزیابی آموزشها در مواقع بحران ضروری است.
احمدی پایبندی به اصول فنی دقیق در طراحی و اجرای سازههای آموزشی را ضروری عنوان کرد و گفت: بیتوجهی یا چشمپوشی از اصول فنی، میتواند ایمنی آینده دانشآموزان را در مدرسه به مخاطره بیاندازد که در اینجا داشتن توجه کافی در بهکارگیری مهندسان دارای صلاحیت و آگاه به مقاومسازی و اصول مربوط به استفاده از منابع و مصالح مناسب به تضمین ایمنی مدارس کمک میکند.»
این کارشناس برنامهریزی شهری خاطرنشان کرد: «در سند چشمانداز ۲۰ ساله کشور مدارس امن با ملاحظات پدافند غیرعامل به مواردی همچون احداث سازه مقاوم با رعایت اصول فنی و توجه به پتانسیل وقوع بحران و شرایط محیطی، دارای پناهگاه چند منظوره با قابلیت خدماترسانی به محله دارای قابلیت استمرار فعالیت آموزشی و نیز اسکان اضطراری جمعیت در شرایط بحران، دارای دانشآموزان و معلمان آماده و آموزشدیده برای شرایط بحران توجه شده است.»
ارسال دیدگاه