سخنگوی صنعت آب مطرح کرد:

هدف‌گذاری حفر ۱۰ حلقه چاه برای برداشت آب‌های ژرف

تهران (پانا) - سخنگوی صنعت آب گفت در هدف‌گذاری اولیه حفر ۱۰ چاه ژرف برنامه‌ریزی شده که معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای این موضوع و طرح‌های فناورانه در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۴۱۵۶۱۵
لینک کوتاه کپی شد
هدف‌گذاری حفر ۱۰ حلقه چاه برای برداشت آب‌های ژرف

عیسی بزرگ‌زاده در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح برداشت از آب های ژرف، اظهار کرد: پروژه آب ژرف در مرحله مطالعه است، تاکنون چهار حلقه چاه حفر شده و توافق نامه‌ای نیز در همین راستا با معاونت علمی منعقد شده است.

وی افزود: طرح‌هایی در حال اجرا است و اگر اثبات شود که منبع مطمئنی است برداشت صورت می‌گیرد، در دولت سیزدهم اتفاق مهمی که در این حوزه افتاد این بود که شورای عالی آب ژرف تشکیل شد.

به گفته سخنگوی صنعت آب تاکنون چندین جلسه، دو کمیته مهم علمی و فنی تشکیل شده و در حال بررسی موضوع هستیم.

بزرگ‌زاده با بیان اینکه یک ماه از سال آبی جدید گذشته و همچنان هیچ ورودی از حق‌آبه هیرمند نداریم، گفت: چاه‌نیمه‌ها دارای وضعیت خوبی نیستند، میزان ذخایر فعلی چاه‌نیمه‌ها ۴۸ میلیون مترمکعب است که نسبت به زمان مشابه سال قبل کاهشی ۶۹ درصدی داشته و هم‌اکنون میزان پرشدگی چاه‌نیمه‌ها تنها ۳ درصد است.

به گفته وی درحال حاضر فعال‌ترین طرح‌های آبی را در سیستان‌وبلوچستان داریم و از نظر تمرکز نیروهای عملیاتی، بیشترین تمرکز در این استان است تا چالشی برای هموطنان در این استان در بحث تأمین آب نداشته باشیم.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت بارش‌ها و میزان موجودی سدها گفت: میزان بارش‌ها نسبت به سال گذشته ۳۰۵ درصد افزایش یافته است، موجودی مخازن نیز ۱۳ درصد افزایش داشته است به طوری که سال قبل میزان موجودی مخازن ۱۸.۳ میلیارد مترمکعب ثبت شده که این عدد امسال ۲۰.۲۹ میلیارد مترمکعب بوده است.

وی با بیان این‌که میزان ورودی آب به سدها در یک ماه سال آبی جاری ۱.۸ مترمکعب بوده که نسبت به عدد ۸۸۰ میلیون مترمکعب مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: میزان خروجی آب از سدها در سال آبی جاری نیز ۲.۵۷ میلیارد مترمکعب بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

سخنگوی صنعت آب با بیان این‌که ۸.۳ میلیارد دلار برای طرح‌های انتقال آب از دریا سرمایه‌ گذاری لازم است، تصریح کرد: انتقال آب درون سرزمینی آخرین گزینه‌ای است که می‌تواند انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که ابتدا باید به سراغ مدیریت تقاضا و مدیریت مصرف و همچنین اصلاح سبک زندگی و طرح‌های معیشت جایگزین برویم، اظهار کرد: پایداری آب اهمیت زیادی دارد. در بسیاری از موارد طرح‌های انتقال آب مشکلات این حوزه را افزایش می‌دهد به همین دلیل باید منافع مشترک تبیین شود.

به گفته بزرگ‌زاده، انتقال آب بین حوزه‌ای آخرین گزینه‌ای است که باید مورد توجه قرار گیرد و وزارت نیرو معتقد است که مدیریت مصرف و تقاضا براین امر مقدم است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای آبرسانی به سیستان و بلوچستان گفت: سه بسته کاری برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم، بسته اول طرح‌های اضطراری بوده که بخشی از آن اجرایی شده و در همین راستا ۱۱۵ حلقه چاه حفر شده است.

وی با بیان این‌که طرح میان مدت که از آبخوان شرقی آب به سمت زاهدان و سیستان و بلوچستان منتقل می‌شود، در دست بررسی قرار دارد که ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه آن برآورد شده است، اظهار کرد: امسال ۵۰۰ لیتر در شبانه‌روز در راستای این طرح وارد مدار می‌شود.

به گفته وی طرح بلندمدت در این حوزه طرح انتقال آب از دریاست که تاکنون بیش از ۱۳ درصد پیشرفت دارد و ۶۰ هزار میلیارد تومان نیز برای این کار تبیین شده است که تامین مالی آن صورت گرفته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اولویت‌گذاری برای اجرای طرح‌های مقابله‌ای با بحران آب اظهار کرد: در سیستان، مشهد، تهران، گلستان و بخشی از استان فارس طرح‌های مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار