بهرهبرداری ۳۰ اتاق درس تربیتبدنی و کانون تندرستی در مدارس استثنایی
ستاریفرد: «نظام استعدادیابی ورزشی» با تاکید بر ورزش دانشآموزی با مشارکت وزارت ورزش تدوین میشود
تهران (پانا) - با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، مراسم بهرهبرداری همزمان از ۳۰ اتاق تخصصی درس تربیتبدنی و کانون تندرستی مدارس استثنایی سطح کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حمید طریفی حسینی در ابتدای این مراسم با اشاره ماهیت ورزش بهعنوان پدیدهای چند بُعدی و دارای کارکردهای مختلف، ابعاد تربیتی، فرهنگی و اجتماعی ورزش در آموزش و پرورش را پر اهمیت برشمرد و از ساحت تربیت بدنی و زیستی هم به مثابه هدف تربیتی و هم به مثابه راه و طریقت تحقق اهداف سایر ساحتهای تربیتی یاد کرد.
وی ضمن تاکید بر اهمیت و جایگاه ورزش مدرسهای در ترویج سبک زندگی سالم و کارکردهای تربیتبدنی و ورزش برای دانشآموزان استثنایی، ورزش مدرسهای را بهعنوان سنگ بنا و پایه پیشرفت ورزش ملی و قهرمانی در کشور دانست و با برشمردن اهمیت رویکرد خانوادهمحوری در آموزش و پرورش بر ترویج ورزش همگانی و مشارکت خانوادهها با محوریت مدارس تاکید کرد.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه ضمن برشمردن برخی از اقدامات انجام شده در حوزه تربیتبدنی دانشآموزان استثنایی از برنامهریزی جدی این سازمان درخصوص بهروزرسانی برنامه درس تربیتبدنی، نیازسنجی برنامه درسی تربیتبدنی و تدوین نُرمهای آمادگی جسمانی دانشآموزان استثنایی با همکاری پژوهشکده کودکان استثنایی، اخذ مجوز و اجرای رشته تحصیلی تربیتبدنی ویژه دانشآموزان استثنایی با آسیب شنوایی برای اولین بار در کشور، توسعه فعالیتهای فوقبرنامه و رشتههای تربیتبدنی ویژه دانشآموزان استثنایی، فعالسازی ظرفیت کانونهای تندرستی و سلامت، انعقاد تفاهمنامه با فدراسیون ورزشهای ناشنوایان و آغاز پارالمپیادها و لیگهای ورزشی درون مدرسهای در مدارس استثنایی خبر داد.
در ادامه صادق ستاریفرد با تاکید بر ضرورت استانداردسازی فضاهای ورزشی برای دانشآموزان استثنایی، بر لزوم برنامهریزی جدیتر برای بهرهبرداری از اوقات فراغت دانشآموزان و برگزاری رویدادهای متنوع ورزشی در مدارس برای ایجاد شور و نشاط در میان دانشآموزان تاکید کرد.
معاون تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در ادامه با برشمردن سه اصل «دسترسی به فضاها و زیرساختهای ورزشی»، «بهرهمندی جامعه هدف از فضاها و زیرساختهای ورزشی» و «بهرهوری فضاها و زیرساختهای ورزشی»، خواستار استفاده بهینه از ظرفیت فضاهای ورزشی درون مدرسهای و فراهم شدن امکان بهرهمندی مردم و خانوادهها از فضاها و زیرساختهای ورزشی مدارس شد.
وی در ادامه افزود: در طرح شهیدسلیمانی ۲۱۰۰ فضای ورزشی هدفگذاری شد که ۱۸۷۰ فضا از آنها تاکنون به بهرهبرداری رسیده و در فاز دوم ۵۰۰ فضای ورزشی درون مدرسهای دیگر در دست بهرهبرداری است و امیدواریم در سال جدید نیز همین تعداد فضای ورزشی را ایجاد کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه از تدوین «نظام استعدادیابی ورزشی» با تاکید بر ورزش دانشآموزی با مشارکت وزارت ورزش و جوانان و آغاز طرح ورزشی «صد در صد» که به منظور فعالسازی لیگهای ورزشی درون مدرسهای و برگزاری مسابقات ورزشی درون مدرسهای طی ۱۰۰ روز کاری باقیمانده تا پایان سال خبر داد و آمادگی معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس استثنایی سراسر کشور به فضاهای ورزشی درون مدرسهای استاندارد با مشارکت سازمان آموزش و پرورش استثنایی و خیرین را اعلام کرد.
در پایان این مراسم مقرر شد ضمن احصای مدارس استثنایی فاقد فضای ورزشی درون مدرسهای استاندارد و برنامهریزی مشترک برای تجهیز آنها، ۳۶ اتاق تخصصی درس تربیتبدنی از سوی معاونت تربیتبدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش و ۳۶ اتاق دیگر توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مدارس استثنایی فاقد فضای ورزشی درون مدرسهای، تامین اعتبار و برای بهرهبرداری در بهمن ماه سال جاری آماده شوند
ارسال دیدگاه