چرا اخت‌الرضا در سکوت خبری ساخته شد

تهران (پانا) - سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی اخت الرضا در شامگاه ۲۸ مهر ماه، در برنامه تلویزیونی «نقد سینما» از آنتن شبکه چهار سیما حاضر شد و در خصوص این اثر به گفتگو پرداخت.

کد مطلب: ۱۴۱۴۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
چرا اخت‌الرضا در سکوت خبری ساخته شد

در«میز نقد سینمای ایران» برنامه نقد سینما، محمد صابری روزنامه‌نگار سینمایی میزبان سید مجتبی طباطبایی کارگردان فیلم سینمایی «اخت الرضا» بود.

در ابتدای این بخش از برنامه امیررضا مافی در خصوص ساخت این فیلم توضیح مختصری داد و گفت: « یکی از فیلم هایی است که در سکوت خبری و با در کنار هم قرار گرفتن عتبات و با همکاری سازمان سینمایی سوره ساخته شد که به یک موضوع مغفول در سینمای ایران می پرداخت، فیلم اخت الرضا بود»

سپس سید مجتبی طباطبایی در خصوص فیلم خود این گونه اظهار داشت: « این اثر سینمایی یا بهتر بگوییم داکیو درام یا همان مستند داستانی، سومین تجربه تاریخی من در حوزه تاریخ اسلام بود؛ در آثار قبلی در جایگاه تولید یا تهیه کننده قرار گرفته بودم و در مورد فیلم سلمان فارسی یک همکاری خوبی با عتبه عباسی(ع) داشتیم و بعد از این اتفاقی که رقم خورد ، در بازتابی که در کشور عراق از دیدن این فیلم و در کشورهای خلیج فارس رخ داد دیدیم که استقبال خیلی خوبی بود. به همین جهت برای تجربه بعدی از ما برای بازسازی یک مستند ۳۰-۴۰ دقیقه ای، در عتبه حسینی و استان مقدس حضرت معصومه دعوت به عمل آمد. یکی از چالش های ما این بود که خیلی نمی توانستیم نزدیک شخصیت معصوم و در این فیلم حضرت معصومه(س) شویم و این کار خیلی ملاحظات داشت؛ برای همین سعی کردیم در سکوت کامل خبری پیش ببریم تا کمتر حساسیت ها برانگیحته شود و وقتی که تصویربرداری فاز یک پروژه انجام شد این دل و جرات را پیدا کردیم که آن را تبدیلش کنیم به یک داکیو¬درام سینمایی.»

محمد صابری در واکنش به صحبتهای طباطبایی ضمن اشاره به ارزشمندی پژوهش این اثر به عنوان یک مستند سینمایی، جنبه دراماتیک آن را برای خلق قهرمان ستود و گفت: «با توجه به این که قهرمان در این جنس از روایت ها از جنس قهرمان غایب است اما شما به درستی و هوشمندانه از قهرمان اصلی روایت فاصله گرفته اید.»

طباطبایی در ادامه در خصوص این که چگونه و چقدر نگاه مستند گونه به این اثر داشته است گفت:«من چون از تئاتر و نمایش شروع کردم و خواستگاه تئاتر آیین بوده است و مردم اقبال ویژه ای داشته اند نسبت به تئاتر، پس گام اول این بود که می خواستیم در این اثر یک کار آئینی انجام دهیم، یک کار مبتنی بر ایدئولوژی با نگاه به شخصیت مقدس. به همین منظور خیلی ملاحظات جدی وجود دارد. یعنی یا من باید به سمت صرف مستندات تاریخی بروم که در آن قالب، یک مستند قابل دفاع خوب اما فاقد جذابیتهای بصری و دراماتیک ارائه دهم و یا سمت داستان و درام بروم که در این صورت باید تخیل خودم را دخیل کنم. در مورد این گونه آثار مرتبط با معصومین، ملاحاظاتی هست که دو تا بال دارد، یکی بال محتوا و یکی بال تکنیک است، آن بال محتوا خیلی پیچیده است و خیلی مراقبت ها نیاز دارد، برای همین در تخیل هنرمندانه من دستم بسته بود؛ اما با این وجود موقعیت هایی را وارد قصه کردم که لطمه ای به آن مستندات تاریخی نزند، من حرفی را متقن نزدم سعی کرده ام یک سری مستنداتی بیاورم که قابل دفاع باشد.»

مافی در ادامه گفتگو به ذکر چند تا نکته در خصوص فیلم اخت الرضا پرداخت و گفت: «این که آقای طباطبایی می گویند مستند سینمایی، می خواهند تاکید کنند که اثر من مستند است. کاری که آقای طباطبایی کرده اند و بسیار تحسین برانگیز است این است که در قم با بازیگران و عوامل محلی قم و با بودجه ای بسیار محدود در قبال یک اثر تاریخی، یک درام سینمایی ساخته که مطمئنا سالیان طولانی در تلوزیون به مناسبت های مختلف پخش خواهد شد، فلذا یک اثر درخشانی خلق شده اس و این که عتبه مقدسه آمدند پای این کار خیلی اتفاق بزرگی است .»

طباطبایی در نهایت از هادی مقدم دوست برای کمک به این اثر در راستای داستانی شدن یاد کرد و از او قدردانی کرد.

فیلم سینمایی اخت الرضا از ۲۲ مهرماه در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است و پخش آن به عهده موسسه فرهنگی تبلیغاتی بهمن سبز است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار