بازدید رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی از زندان شهرستان اسفراین

بجنورد (پانا) - رئیس کل دادگستری استان خراسان‌شمالی با همراهی معاون سلامت، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور و مدیرکل حفاظت و اطلاعات این مجموعه از قسمت‌های مختلف زندان اسفراین از جمله بخش اشتغال و حرفه‌آموزی و کتابخانه، بازدید کردند.

کد مطلب: ۱۴۱۴۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
بازدید رئیس کل دادگستری خراسان‌شمالی از زندان شهرستان اسفراین

حجت الإسلام والمسلمین رضا براتی زاده در جریان این بازدید بطور اختصاصی و چهره به چهره با تعدادی از مددجویان نیز گفتگو کرده و حسب مورد به درخواست ها و مشکلات طرح شده رسیدگی و در راستای تداوم روند پیگیری های لازم دستورهای مقتضی را صادر کرد.

رئیس کل دادگستری استان هدف از این بازدید را رسیدگی دقیق به مشکلات مددجویان و تقویت سازوکارهای نظارتی عنوان و تصریح کرد: وقتی طی گفتگوی چهره به چهره با مددجویان، مشکلات طرح شده مورد بحث، بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد؛ طبعاً با سهولت و سرعت بهتر می توان به خواسته های آنان توجه کرد و در صورت وجود اقتضائات و شرایط قانونی، زمینه های بهره مندی مددجویان را از امتیازات پیش بینی شده قانونی از قبیل اعطاء مرخصی و ...برقرار کرد.

مقام عالی قضایی استان، توسعه فضای آموزشی، اصلاحی و تربیتی را یکی از عوامل و سازوکارهایِ مهمِ تسهیل کننده موجباتِ اجرایِ هر چه بهتر برنامه های فرهنگی در زندان های استان و یک ضرورت اساسی برشمرد و خاطرنشان کرد: گسترش این قبیل فضاها و برنامه ها در صورت تداوم و استمرار و فراهم شدن زیرساخت های لازم می تواند به رشد و تعالی رفتاری و شخصیتی بسیاری از مددجویان کمک کند.

براتی زاده گفت: مجازات حبس، یک مقرره قانونیِ سالبِ آزادی است که مقام قضایی رسیدگی کننده در مواقع لازم و مقتضی ناگزیر است از آن به منظور اعمال مراقبت های ضروری بر رفتار و عملکرد افرادی که آزادی آنان می تواند به دیگران ضرر و زیان و صدمه وارد کند، استفاده کند.

وی با اشاره به زوایا، ابعاد مختلف و آثار و پیامدهای مهم ناشی از اعمال و اجرای این نوع از مجازات ها؛ بیان کرد: زندان یک تهدید و پایان راه نیست. بلکه در مواردی می تواند فرصتی برای خودسازی و بازشناسی هویتی افراد و مسیری تعیین شده در جهت تلاش بهتر و بیشتر برای بازگشت مجدد به آغوش خانواده و جامعه تلقی شود.

براتی زاده تلاش دستگاه قضایی در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان ها را یک اولویت ویژه و از جمله توصیه های مؤکد رئیس قوه قضائیه به شرح پیش بینی شده در سند تحول قضایی عنوان و اظهار کرد: علاوه بر تأسیسات قانونی و حقوقی که از سوی قانونگذار در قالب مجازات های جایگزین حبس پیش بینی و در نظر گرفته شده؛ اجرای برنامه های فرهنگی مناسب نیز می تواند تکمیل کننده این فرایند باشد بطوریکه در پیشگیری از وقوع جرائم و کاهش میزان ورودی زندان ها بطور سازنده نقش آفرینی کند.

مقام عالی قضایی استان در ادامه تقویت سطح تعاملات و همکاری های بین دستگاه قضایی و سازمان زندان ها را خاطرنشان و بیان کرد: حساسیت مباحث و موضوعات مرتبط با زندان ها، ضرورت تصمیم گیری مناسب و هم اندیشی بهتر و بیشتر این دو مجموعه را در موارد لازم می طلبد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار