مشاور دبیرستان استعدادهای درخشان شهدای مدافع حرم ملارد:

سلامت روانی، یعنی داشتن حال خوب، فکر خوب و رفتار خوب

ملارد (پانا) - مشاور دبیرستان استعدادهای درخشان شهدای مدافع حرم ملارد، در هفته بهداشت روان، سلامت روانی را داشتن حال خوب، فکر خوب و رفتار خوب دانست.

کد مطلب: ۱۴۱۲۸۸۵
لینک کوتاه کپی شد
سلامت روانی، یعنی داشتن حال خوب، فکر خوب و رفتار خوب

سحر بزرگی، مشاور دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان ملارد، در راستای اهمیت سلامت روان در کودکان و نوجوانان عنوان کرد:«سلامت روان در کودکان و نوجوانان به اندازه سلامت فیزیکی و جسمانی آنها اهمیت دارد. و باید به این نکته توجه داشت که کودکان و نوجوانان سرمایه‌های ملی هر جامعه‌ای محسوب می‌شوند و موفقیت آنها در آینده، به عنوان یک بزرگسال کامل و سالم در گرو اهتمام به همین امر است.»

وی در ادامه افزود: «عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند روی سلامت روانی افراد تأثیر بگذارد، از قبیل عوامل بیولوژیکی مانند ژن‌ها، انواع مواد شیمیایی موجود در مغز که بر عملکردهای مختلف مغز تأثیر دارند. تجربه‌های تلخ زندگی و آسیب‌های شدید جسمی و روحی مانند آسیب‌های فیزیکی شدید و اتفاقات ناگوار، همچنین سابقه خانوادگی مشکلات سلامت روان. سبک زندگی مانند رژیم غذایی، عدم فعالیت بدنی و مصرف مواد مخدر می‌تواند روی بهداشت روانی افراد تاثیر بگذارد.»

بزرگی در رابطه با معنا و مفهوم سلامت روان تشریح کرد: «بهداشت و سلامت روان جنبه‌های مختلف عاطفی، روانی و اجتماعی ما را شامل می‌شود. به گونه‌ای که می‌توان گفت روی طرز تفکر، احساس، نحوه رفتار ما در هنگام رویارویی با وقایع زندگی، چگونگی مدیریت استرس، نحوه ارتباط با دیگران و تصمیم‌های ما در طول زندگی تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل سلامت و بهداشت روان در هر مرحله از زندگی، از کودکی و نوجوانی گرفته تا بزرگسالی و پیری، بسیار مهم است.»

وی خاطرنشان کرد: «سلامت عاطفی دانش‌آموزان، درست به اندازه سلامت جسمی آنها حائز اهمیت است. سلامت روان باعث رشد فردی، بالا رفتن انعطاف پذیری آنها برای مواجهه درست، با مسائل زندگی می‌شود و در آینده تبدیل به یک فرد بزرگسال کامل و سالم می‌شوند. عواملی که به حفظ سلامت روان در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند می‌توان به برخورداری از سلامت جسمانی، داشتن رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن بصورت منظم، اختصاص دادن وقت کافی برای بازی و تفریح سالم، گذراندن اوقاتی خوش با خانواده، شرکت کردن در فعالیت‌های اجتماعی نام برد.»

مشاور دبیرستان استعدادهای درخشان فرزانگان ملارد، در ادامه بیان کرد: «از عوامل دیگری که بر سلامت و بهداشت روانی کودکان و نوجوانان تأثیرگذار است، می‌شود به احساس دوست داشته شدن، مورد اعتماد واقع شدن، حس درک شدن از طرف سایرین و احساس امنیت داشتن اشاره کرد. افرادی که خوش‌بین و انعطاف پذیر هستند، احساس تعلق و کنترل بیشتر بر زندگی خود دارند و به احتمال زیاد از سلامت روانی خوبی برخوردارند.»

سحر بزرگی در پایان خطاب به دانش‌آموزان توصیه کرد: «برای این‌که از سلامت روان خود مراقبت کنید، همیشه درباره احساسات خود صحبت کنید. ورزش کنید و فعالیت داشته باشید. تغذیه مناسب بسیار مهم است و به یاد داشته باشید خانواده، مربیان مدرسه و دوستان خوب، همیشه در کنار شما و مراقب شما هستند، پس در صورت مشکل حتما از افراد مطمئن کمک بخواهید. به خودتان استراحت دهید. کاری را انجام دهید که در آن مهارت دارید و آن‌چه هستید را بپذیرید. این نکته را هرگز فراموش نکنید که سلامتی بدون بهداشت روان معنایی ندارد.»

دانش‌آموز خبرنگار: نرگس مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار