رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی:

برگزاری جلسات باعث هم‌اندیشی و هم‌افزایی ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی می‌شود

مشهد(پانا) - رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان‌رضوی، هدف از برگزاری جلسات را هم‌اندیشی و هم‌افزایی ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۱۲۵۵۰
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری جلسات باعث هم‌اندیشی و هم‌افزایی ادارات آموزش و پرورش عادی و استثنایی می‌شود

جواد روحانی، رئیس اداره آموزش‌وپرورش استثنایی استان خراسان رضوی گفت:در سند تحول بنیادین بر عدالت آموزشی و نصیب های برابر آموزشی تاکید شده است و مدارس استثنایی نماد عدالت آموزشی هستند و در کشورهای توسعه یافته نیز نگاه خاصی به افراد با نیازهای ویژه می شود که این امر نشان دهنده رعایت عدالت آموزشی است. از این رو با راه اندازی قرارگاهی جهادی درصدد این هستیم که دانش آموز بازمانده از تحصیل نداشته باشیم و از آسیب های اجتماعی پیشگیری کنیم.

وی گفت: هدف از آموزش و پرورش کودکان و دانش آموزان استثنایی این است که با فراهم کردن امکانات آموزشی بتوانیم دانش آموزان با نیارهای ویژه را به جامعه برگردانیم و از آسیب های اقتصادی و اجتماعی به آنها پیشگیری کنیم و با همکاری سایر نهادها این آسیب ها را به حداقل برسانیم.

روحانی تاکید کرد: استفاده از فرصت های برابر آموزشی برای کودکان واجب التعلیم از اهداف قرارگاه جهادی است و با شناسایی این کودکان به ویژه کودکانی که به دلیل معلولیت در خانواده پنهان هستند باید بتوانیم این دانش آموزان را وارد چرخه تعلیم و تربیت کنیم، بنابراین کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی با حضور دیگر نهادها همچون بهزیستی و ...گلوگاهی برای شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل خواهد بود.

این مقام مسئول بیان کرد: این جلسات بر مبنای دستورالعمل اجرایی کمیته توسعه و هماهنگی است و رئیس اداره به عنوان رئیس این کمیته با حضور معاونان و مدیران مدارس استثنایی و با دعوت از مسئولین بهزیستی، دانشگاه، علوم پرشکی، کمیته امداد، فرمانداری و امام جمعه می تواند چالش ها و مشکلات حوزه دانش آموزان با نیازهای ویژه را بررسی کنند و از این طریق سایر نهادهای دولتی و غیردولتی مسئولیت اجتماعی خود را نیز ایفا کنند.

وی بر پوشش تحصیلی به عنوان شاخص مهم تاکید کرد و گفت: رویکرد ما مداخله به‌هنگام و استفاده از فرصت های طلایی است تا اگر دانش آموزی دارای معلولیت است سریعتر تشخیص داده شود و از پیشرفت معلولیت وی جلوگیری شود.

روحانی با اشاره به اینکه باید ادارات عادی در جهت تامین نیروی انسانی مراکز جامع اقدام کنند، عنوان کرد: این مراکز به دانش آموزان عادی خدمات ارائه می دهند و منجر به کاهش نرخ تکرار پایه می شود. دانش آموزانی هستند که دسترسی به امکانات آموزشی ندارند و یا والدین به دلیل برچسب خوردن استثنایی به فرزندانشان از حضور فرزندان خود در مدارس استثنایی جلوگیری می کنند که لازم است این آسیب ها از طریق مدیر مدارس استثنایی به عنوان نماینده اداره استثنایی در شورای معاونین هر منطقه یا شهرستان بررسی شود.

رئیس آموزش و پرورش استثنایی استان به سه شاخص مشترک آموزش و پرورش عادی و استثنایی اشاره کرد و افزود: اولین شاخص طرح سنجش، سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی است و مجری طرح اداره آموزش و‌ پرورش استثنایی است و سن پذیرش در طرح سنجش به چهار سال رسیده است تا با شناسایی مشکلات ‌‌نوآموزان پیش دبستانی بتوانیم از بروز و یا تشدید معلولیت ها جلوگیری کنیم.

وی دومین شاخص را فراگیرسازی عنوان کرد و گفت: ۲۴۰۰ دانش آموز با هوش عادی که از معلولیت های خفیف برخوردارند در کنار دانش آموزان عادی تحصیل می کنند، اما سایر دانش آموزان با درجه معلولیت شدید به دلیل شرایط خاص و فراهم نبودن زیرساخت ها از لحاظ محتوایی، فیزیکی و آموزشی در مدارس ویژه تحصیل می کنند از این رو فراگیرسازی نیاز به مناسب سازی فضا، ‌‌محتواهای آموزشی و فرهنگ سازی در میان معلمان و مدارس عادی دارد.

روحانی سومین شاخص مشترک مراکز آموزش و توانبخشی را مشکلات ویژه یادگیری بیان کرد و افزود: این مراکز به مراکز جامع سنجش، آموزش، توانبخشی و مداخله به‌هنگام رشدی و تربیتی تغییر ساختار داده است و با انجام مداخلات به‌هنگام رشدی و تربیتی کمک شایانی به کاهش نرح تکرار پایه و افت تحصیلی دانش آموزان خواهد کرد.

وی شناسایی دانش آموزان دارای نقص گفتار و زبان، اختلالات هیجانی رفتاری، دانش آموزان دیرآموز و دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری را از ماموریت های مراکز جامع عنوان کرد و گفت: سن سنجش در این مراکز به ۴ سال رسیده است. همچنین برای افراد زیر ۴ سال ابزار تشخیص در حال فراهم شدن است.

شایان ذکر است حضور یک نفر از مدیران مدارس استثنایی یا مراکز جامع در شورای آموزش و پرورش شهرستان ها، تشکیل کمیته هماهنگی در هر یک از شهرستان‌ها هر سه ماه یک‌بار، پیگیری سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزن با نیازهای ویژه با همکاری سازمان بهزیستی و شهرداری در هر دو شهرستان،تامین تجهیزات و کیت های آموزشی برای مدارس استثنایی و تحهیزات سنجش برای مرکز جامع مهرگان در ششتمد توسط اداره استثنایی استان ، تامین نیروی انسانی و فضای مناسب برای مرکز جامع شهرستان داورزن و جذب و پوشش تحصیلی دانش آموزان بانیازهای ویژه در هر دو شهرستان از اهم مصوبات این دو جلسه بود.

در پایان این جلسه حکم صادره از سوی سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، مبنی بر ریاست کمیته توسعه، هماهنگی و پشتیبانی شهرستان داورزن، توسط جواد روحانی رئیس اداره استثنایی آموزش و پرورش خراسان رضوی به حسین نامنی مدیر آموزش و پرورش شهرستان داورزن اهدا شد.

دانش آموز خبرنگار: حسنا داریوش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار