پیام مدیرکل امور تربیتی آموزشوپرورش بهمناسبت هفته بهداشت روان
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی بهمناسبت هفته بهداشت روان سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پیامی صادر کرد.
به گزارش روابط عمومی معاونت پرورشی و فرهنگی، متن پیام امیر تجلینیا به شرح زیر است:
«توجه به مقوله سلامت روان بهعنوان بزرگترین سرمایه ملی در ایران اسلامی که به لحاظ جوان بودن و دارابودن تمامی مؤلفههای یک جامعه در حال گذار، نقشی محوری در توسعه پایدار و ایجاد تحولات بنیادی ایفا میکنند، یک ضرورت انکارناپذیر است.
فلذا هرگونه سرمایهگذاری مادی و معنوی و اتخاذ تدابیر آیندهنگرانه در حوزه سلامت روان آیندهسازان این مرزوبوم میتواند زمینهساز ظهور و بروز تحولات چشمگیر و مطلوب در گستره میهن عزیزمان گردد که آینده خود را به امروزش ترجیح میدهد و نگاه راهبردی و بلندمدت بر آن حاکم است.
در این راستا براساس سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری با تأکید بر رویکرد "انسان سالم و سلامت همهجانبه"، چشمانداز مندرج در "سند تحول بنیادین آموزش و پرورش" و تکالیف محوله در "سند ارزشمند نظام جامع راهنمایی و مشاوره"، یکی از مهمترین رسالتهای نظام تعلیموتربیت، صیانت از سلامت روان دانشآموزان با ساخت و ارتقای رفتارهای سلامتمحور و تمرکز بر نهادینه نمودن سبک زندگی ایرانی - اسلامی میباشد.
در این راستا خلق و عرضه خدمات و فرصتهای ناب تربیتی مبتنی بر دانایی و نظام معیار اسلامی در ساختار آموزشی و پرورشی مدارس در قالب اجرای برنامههایی جهادی و توانمند محور با بهرهگیری از ظرفیت بیبدیل مشاوران به عنوان نقشآفرینان تخصصی و معلمان، مدیران و کارکنان بهعنوان کنشگران عمومی جریان راهنمایی و مشاوره، میتواند روند تحولی ساخت، تقویت و بازسازی سلامت روانی - اجتماعی آیندهسازان این سرزمین را تسریع بخشیده و امکان رشد بهینه ظرفیتها و سرمایه روان شناختی آنان را تسهیل نماید به گونهای که بتوانند در چارچوب تواناییها و شایستگیهای ذاتی و با تکیه بر عاملیت خود، ایفای نقش نمایند.
بدینمنظور بهمناسبت فرارسیدن هفته بهداشت روان "۲۴-۱۸ مهرماه سال ۱۴۰۲"، ضمن تبریک به جامعه فرهنگیان به ویژه مشاوران عزیز، دانش آموزان، والدین و کلیه دستاندرکاران و مجریان خدوم حوزه راهنمایی، اعلام میدارم، این وزارتخانه با بهرهگیری از تمامی ظرفیتهای درون و برون بخشی ملی و بومی، اهتمام خود را برای تحقق اهداف کلان سلامت روان در آموزش و پرورش با اتخاذ راهبردهای زیر مبذول خواهد داشت:
*ایجاد یکپارچگی، پیوستگی و تمامیتبخشی به روند ارایه خدمات سلامت روان در تمامی دورههای تحصیلی
*فراگیرسازی و توسعه ارایه خدمات سلامت روان در قالب چارچوب برنامه ملی نماد (نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان) برای تمامی دانشآموزان
*تعامل موثر با ظرفیتهای درون و برون بخشی و بهرهگیری از مشارکت جویی و همافزایی ظرفیتهای مذکور در بهینهسازی و نظامندنمودن ارائه خدمات مطلوب سلامت روان
*بسترسازی برای کسب مهارتها و شایستگیهای پایه منطبق بر معیارهای اسلامی بهمنظور مواجهه خردمندانه و توانمنددانش آموزان با چالشهای روانی - اجتماعی
*تاکید بر ایجاد انعطافپذیری در ارایه خدمات سلامت روان به دانشآموزان در مدارس و مراکز مشاوره خدمات روانشناختی با لحاظ نمودن ویژگیهای فردی دانشآموزان و تفاوتهای ناشی از محیط زندگی (شهری، روستایی عشایری، فرهنگی و جغرافیایی) و آمایش سرزمینی
*توجه جدی به نقش راهنمایی و مشاورهای معلمان و همه ارکان مدرسه به عنوان کنشگران عمومی در جریان راهنمایی و مشاوره
*تاکید بر توسعه بخشی ارایه خدمات تخصصی مشاورهای در مراکز خدمات روانشناختی در تمام مناطق و استانهای کشور
در پایان امید آن دارم که با استعانت از درگاه حضرت حق، تحت توجهات حضرت ولی عصر (عج) و با تاسی از منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، شاهد توفیق روزافزون همه خادمان صدیق حوزه سلامت روان در وزارت آموزش و پرورش و نیز حضور و ظهور آیندهسازان دانا و توانا، کارآمد، مسئول و سالم و توانمند در ابعاد روانی - رفتاری و تحصیلی جهت ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی در جامعهای دانشبنیان و دارای هویت ایرانـی- اسلامـی باشیم.»
ارسال دیدگاه