کارشناس مسائل بورس در گفت‌وگو با پانا:

آموزش علم معاش به همه افراد جامعه به ویژه دانش‌آموزان ضروری است

کتاب های درسی با نیازسنجی مراجع ذی‌صلاح برای مفاهیم مالی تدوین شوند

تهران(پانا)- کارشناس مسائل بورس گفت آموزش علم معاش برای هر شخص کوچک و بزرگ، زن و مرد لازم است و متخصصین آن را بحث کلیدی می‌دانند.

کد مطلب: ۱۴۱۰۶۴۰
لینک کوتاه کپی شد
آموزش علم معاش به همه افراد جامعه  به ویژه دانش‌آموزان ضروری است

جواد عشقی‌نژاد، کارشناس مسائل بورس در گفت‌وگو با پانا اظهار کرد: «وقتی صحبت از آموزش می‌شود ما باید ابتدا متناسب با سطح، وزن و محتوای آموزش آن را در مقاطع مختلف تحصیلی تدوین و برنامه‌ریزی کنیم. همچنین متناسب با پیش‌نیاز‌های مختلفی که در مباحث تحصیلی طراحی می‌شود یک سر فصل جدید آموزشی برای دانش‌آموزان پایه‌گذاری کنیم.»

وی ادامه داد: «آموزش و آشنایی با مفاهیم مالی از این قاعده مستثنی نیست اما آن چیزی که در این فضا و بنابر علایق دانش‌آموز و عوامل محیطی، گرایش تحصیلی دانش‌آموز را برای مقاطع متوسطه و دانشگاه شکل می‌دهد این است که سطح آموزش با مفاهیم مالی و اقتصادی می‌تواند بخش با اهمیت این دوره‌های آموزشی باشد. در این صورت دانش‌آموزان می‌توانند در مقطع تحصیلی بالاتر و در فضای کسب‌وکار به معنای واقعی موفقیت اقتصادی را درک کند.»

عشقی‌نژاد گفت: «بخش با اهمیت آشنایی با مفاهیم حوزه‌مالی و اقتصادی برای شروع کار آشنایی با مفاهیم بورسی است. بورس در دل خود بسیاری از مفاهیم چون ریسک و بازده، بازده بدون صرف ریسک، سرمایه‌گذاری و بازگشت سرمایه را جای داده است.»

این کارشناس افزود: «آشنایی با این مفاهیم می‌تواند افراد را پس از فارغ‌التحصیلی در هر رشته‌ای که هستند، با علم معاش و فعالیت اقتصادی در حوزه کار مخصوص خودشان آشنا کند و باعث کسب موفقیت بیشتر این افراد شود.»

افراد آشنا با مفاهیم مالی افراد موفق‌تری هستند
عشقی‌نژاد گفت: «افرادی که با این مفاهیم‌ مالی آشنا هستند نسبت به دیگر افراد، موفقیت بیشتری دارند. این مفاهیم را باید متناسب با وزن و سطح محتوای آموزشی از پایین‌ترین دوره‌ها آنجایی که شکل آموزشی و بازی‌ها در کنار کسب‌وکار و فعالیت اجتماعی دانش‌آموزان شکل می‌گیرد، طراحی کرد.»


می‌توان کارگاه‌های حوزه تخصصی برای آموزش مفاهیم‌ مالی طراحی کرد
وی گفت: «کارگاه‌های حوزه تخصصی طراحی کنیم و مفاهیم بااهمیتی مثل بورس، بیمه، مالیات را نسبی آموزش دهیم تا دانش‌آموز مفهوم سود و زیان، ریسک و بازده و سرمایه‌گذاری را بشناسد و در مجموع موفقیت بیشتری را نسبت به هم ردیف‌های خود داشته باشد.»

این کارشناس اظهار کرد: «نکته بااهمیت دیگر این است که آموزش‌هایی که در مقاطع تحصیلی به دانش‌آموزان داده ‌می‌شود بنابر نظر متخصصان حوزه علوم تربیتی و آموزشی ممکن است در طول عمر افراد کمتر مورد استفاده قرار گیرد ولی آموزش علم معاش برای هر شخص کوچک و بزرگ، زن و مرد لازم است و متخصصان آن را بحث کلیدی می‌دانند.»

دانش‌آموختگان مفاهیم‌مالی در مقاطع مختلف می‌توانند ارزش‌آفرینی کنند
وی گفت: «دانش‌آموخته‌های مقاطع مختلف در مباحث مالی افراد توانمند آینده را می‌سازند و این افراد می‌توانند ارزش‌آفرینی با سطح بالاتری برای جامعه در آینده داشته باشند.»

عشقی‌نژاد ادامه داد: «مفاهیم کلان فکر دانش‌آموزان را در تحلیل و پذیرش رویداد‌های اطراف خودش باز می‌کند و در بخش خرد نیز توانایی فرد، کسب درآمد، مسائل خانوادگی و سطوح‌مالی و اقتصادی فرد را دوچندان می‌کند. در این صورت نتیجه این آموزش‌ها در زندگی افراد جامعه و به ویژه دانش‌آموزان دیده می‌شود.»

این کارشناس بورس گفت: «هر فرد در هر شغلی که باشد باید با این مفاهیم آشنا باشد تا بتواند موفقیت در کسب و کار خود را تقویت کند. این فرد می‌تواند یک استاد دانشگاه یا معلم باشد یا فردی باشد که در حوزه تخصصی دیگری بر اساس علاقه وارد شده اما نیازمند این است که نحوه کسب درآمد خود را با بهترین نحو برنامه‌ریزی کند و نتیجه خوبی نیز حاصل کند.»

نهاد‌های تنظیم‌کننده کتب درسی با نیازسنجی از مراجع ذی‌صلاح کتب درسی را تنظیم کنند
وی گفت: «قاعدتا نهاد‌های تنظیم‌کننده کتب درسی نیازمند آشنایی با این مفاهیم برای درج آن در کتب درسی هستند. این نهاد‌ها می‌توانند از طریق نیازسنجی و ارائه خروجی این نیازسنجی به مراج ذی‌صلاح از طریق سازمانی مثل بورس یا سارمانی که اهمیت این دانش را برای کلان اقتصاد کشور می‌داند، تشکیل شود.»

عشقی‌نژاد گفت: «باید آشنایی با این مفاهیم را از سنین پایین‌تر و در روش‌هایی همچون فعالیت‌های گروهی و بازی هم شروع کنیم. افراد موفق آموزش این‌گونه مفاهیم را را در سنین اولیه شروع تحصیل با کارهای ساده در حوزه کسب‌وکار و تمرین معانی مفهومی آغاز کرده‌اند. باید این آموزش‌ها را به صورت ارام و متناسب با وزن مفاهیم آموزشی در مقاطع پایین شروع کنیم و در دوران متوسطه نتایج کامل حاصل شود.»

وی افزود: «درآینده هر خانواده توسط یکی از دانش‌آموزان اداره خواهد شد و می‌توانند نگاهی همچون نهاد‌های مالی، بنگاه‌های اقتصادی در کنار فعالیت خودشان یا به عنوان ابزار یا اهرمی در فعالیت خودشان به طور کامل داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار