خرازی:

ایران تغییر مرزهای کنونی بین کشورهای منطقه را برنمی‌تابد

تهران (پانا) - رئیس شورای راهبردی روابط خارجی راهبرد جمهوری اسلامی ایران را در قبال بحران قفقاز تشریح و تصریح کرد ایران تغییر مرزهای کنونی بین کشورهای منطقه را برنمی تابد.

کد مطلب: ۱۴۱۰۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
ایران تغییر مرزهای کنونی بین کشورهای منطقه را برنمی‌تابد

سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی به تشریح راهبرد جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران قفقاز پرداخت.

خرازی درباره راهبرد ایران در قبال بحران قفقاز گفت: بدون تردید با حل مساله قره باغ معادلات قفقاز تغییر کرده است و باید دید اینک چگونه می‌توان به حل سایر مسائل این منطقه حساس کمک کرد. جمهوری اسلامی ایران که روزگاری این منطقه جزو خاکش بود با پذیرش شرایط پس از فروپاشی شوروی سابق، همواره همچون پدری خیرخواه نسبت به تحولات این منطقه، به خصوص تغییر جغرافیای این منطقه حساس بوده است.

وی افزود: ایران از ابتدا ناحیه قره باغ را جزو خاک جمهوری آذربایجان دانسته، بر آزادسازی اراضی اشغالی آن کشور تاکید داشته است، به طوری که حتی در زمان رئیس جمهور سابق جمهوری آذربایجان، مرحوم حیدر علی اف پیشنهاد کمک تسلیحاتی به آن کشور برای آزادسازی اراضی اشغالی داده بود. به همین ترتیب، ایران هرگونه اشغال اراضی ارمنستان توسط آذربایجان را نیز بر نمی‌تابد و بر حفظ مرزهای کنونی بین کشورهای منطقه تاکید دارد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پاسخ به این سوال که در شرایط احساسی کنونی چگونه می‌توان صحبت از برقراری آشتی کرد؟ خاطرنشان کرد: وقتی گرد و خاک جنگ فرو می‌نشیند، وظیفه همسایگان کمک به ایجاد صلح و آرامش در منطقه است، زیرا ادامه بحران و ادعاهای ناصواب دامن آنها را نیز سرانجام خواهد گرفت.

خرازی تاکید کرد: از آنجا که جمهوری اسلامی ایران خواستار برقراری صلح و آرامش در منطقه قفقاز است از سال‌ها قبل خواستار تشکیل نشست کشورهای این منطقه، در قالب ۳+۳، یعنی سه کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان و سه کشور همسایه قفقاز یعنی ایران، روسیه و ترکیه، برای بررسی راه‌های حل اختلافات و ایجاد آرامش در قفقاز بوده است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه ایران اخیراً در راستای ایفای نقش خیرخواهانه خود در تلاش است چنین نشستی را توسط وزارت امور خارجه در تهران برگزار کند، گفت: تشکیل چنین نشستی می‌تواند قطعاً به رفع اختلافات و اتخاذ تصمیماتی که منافع کل منطقه قفقاز در آن نهفته باشد، کمک کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار