نایب رئیس اول کمیسیون کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی:

ثبات نرخ ارز و آرامش بسیاری از بازارها، نتیجه رشد اقتصادی است

تهران(پانا)- یک اقتصاددان با رد تحلیل‌هایی که رشد اقتصادی کنونی را در معیشت مردم بی تاثیر می‌دانند، تصریح کرد: ثبات نرخ ارز و آرامش در بازارهایی که با معیشت مردم در ارتباط است نتیجه رشد اقتصادی است.

کد مطلب: ۱۴۰۹۹۹۸
لینک کوتاه کپی شد
ثبات نرخ ارز و آرامش بسیاری از بازارها، نتیجه رشد اقتصادی است

به گزارش وزارت اقتصاد، جعفر قادری؛ اقتصاددان و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: رشد اقتصادی کشور در سه‌ماهه اول ۱۴۰۲ معادل ۶.۲درصد و رشد اقتصادی بدون نفت طی این دوره معادل ۵.۲درصد بوده که نسبت به سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۱ افزایش سه برابری داشته است و این رشد اقتصادی قاعدتا به لحاظ درآمدهای ارزی، موجودی صندوق توسعه ملی و همچنین سرمایه گذاری‌های بعدی به بنیه و توان کشور کمک می‌کند و آثار درازمدت تداوم این رشد اقتصادی قطعا به بهبود وضعیت اقتصادی مردم می‌انجامد.

وی افزود: در نتیجه این رشد اقتصادی و وصول درآمدهای ارزی، امکان ثبات نرخ ارز وجود داشته و نتیجه آن است که شاهد کاهش قیمت خودرو، مسکن و طلا هستیم.

این اقتصاددان با رد تحلیل‌هایی که رشد اقتصادی کنونی را در معیشت مردم بی تاثیر می‌دانند، تصریح کرد: بسیاری پیش بینی کرده بودند نرخ ارز به 70- 80 هزارتومان برسد اما همین که دولت توانسته نرخ ارز را با ثبات حفظ کند و تامین مواد اولیه و تجهیزات با ارز 37500 تومانی انجام می‌شود ثمراتی است که از تغییر مسیر و جهت گیری دولت حاصل شده و در نتیجه رشد اقتصادی است.

این نماینده مجلس همچنین اظهار کرد: نتیجه وصول درآمدهای ارزی و منابع آزاد شده ارزی است که وزارت نفت و نیرو می‌توانند در پروژه های توسعه ای، سرمایه گذاری کنند و خاموشی برق و گاز در تابستان و زمستان نخواهیم داشت و بدون این خاموشی‌ها قطعا میزان تولید کالاهای صنعتی رشد می‌یابد و به مرور شاهد کاهش تورم هم خواهیم بود چنانکه در ماه‌های اخیر این حرکت آغاز شده و لذا ما رشد اقتصادی مثبت و موثری داشته ایم.

وی تاکید کرد: رشد اقتصادی مثبت، رشد اشتغال را به همراه دارد و اگر با تورم همراه نشود بر درآمد سرانه مردم تاثیرمی‌گذارد و قاعدتا معیشت مردم بهبود خواهد یافت.

قادری تصریح کرد: جهت گیری های دولت درست بوده است؛ تعامل موثر با کشورهای همسایه و همسو، تعامل با کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و به حداقل رساندن تنش‌ها و حساسیت‌های سیاسی، عضویت در سازمان همکاری‌‎های شانگهای و بریکس و استفاده از بریکس "پی" به جای سوئیفت موجب رونق واردات و صادرات کالا و رشد صادرات غیر نفتی می‌شود و تداوم این جهت گیری‌ها همزمان با تصمیماتی که در برنامه هفتم توسعه گرفته شده از جمله تسهیل فضای کسب و کار و شیوه های جدید تامین مالی، استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان قاعدتا در پایداری این رشد اقتصادی موثر خواهد بود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار