مراقب سلامت آموزشگاه عطیه ملارد عنوان کرد؛

سل، یک بیماری مسری ریوی اما قابل درمان است 

ملارد (پانا) - مراقب سلامت آموزشگاه عطیه شهرستان‌ملارد، بیماری سل را در صورت تشخیص به‌موقع و مراجعه به پزشک مربوطه یک بیماری مسری اما قابل درمان دانست.

کد مطلب: ۱۴۰۵۰۴۵
لینک کوتاه کپی شد
سل، یک بیماری مسری ریوی اما قابل درمان است 

سونیا سرخوش، مراقب سلامت آموزشگاه عطیه شهرستان‌ ملارد، در تشریح عامل بیماری سل به پانا بیان کرد: «سل یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ریوی است که به وسیله‌ باکتری به نام مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در بدن ایجاد می‌شود و اندام‌های مختلفی از جمله ریه‌ها را درگیر می‌کند، نکته قابل توجه در این بیماری این است که سل یک بیماری مسری است و با تنفس هوای آلوده‌ای که فرد مبتلا به سل در آن زندگی می‌کند به‌راحتی منتقل می‌شود.»

سرخوش در مورد شرایط انتشار باکتری در بدن افراد افزود: «اگر افراد سیستم ایمنی سالمی داشته باشند و به بیماری‌های زمینه‌ای نیز دچار نباشند، حتی زمانی که این باکتری وارد بدن آن‌ها شود نیز آسیبی به آن­ها وارد نمی‌شود و در نهایت علائم خفیفی را تجربه می‌کنند و این علائم شامل تب، عرق شبانه، سرفه مزمن است که بیش از ۳ هفته طول می‌کشد، خلط خونی، کاهش یا از‌ دست‌دادن اشتها، کاهش وزن یا کاهش حجم عضله، خستگی یا بی‌حالی، درد قفسه‌ سینه هنگام تنفس، تنگی نفس و تورم غدد لنفاوی، بی‌اشتهایی، سردرد و سرگیجه طولانی، سرفه‌های خونی، تداوم تعریق شبانه هستند.»

مراقب سلامت آموزشگاه عطیه ادامه داد: «بعد از ورود باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس به بدن انسان ممکن است فرد دچار بیماری سل نشود و بعد از مدتی با بررسی علائم موجود صحت این بیماری توسط پزشک تایید شود. اما در حالت کلی سل به دو دسته پنهان و فعال تقسیم بندی می‌شود. از جمله سل پنهان، همانطور که از اسم این بیماری پیداست، باکتری وارد بدن فرد می‌شود اما علائم آن به‌طور آشکار بروز پیدا نمی‌کند. بر این اساس ممکن است فرد سال‌های زیادی با این بیماری زندگی کند اما از وجود باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در بدن خود آگاه نباشد. نوع دوم این بیماری سل فعال نام دارد، درواقع زمانی که فرد دچار سل فعال می‌شود، نشانه‌های بیماری به‌خوبی در او مشخص است و قابلیت سرایت کردن به دیگران را هم دارد. کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، معمولاً بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند و با این وجود معمولاً جوانان و نوجوانانی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند، بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند و علائم آن را بروز می‌دهند.»

وی در رابطه با تشخیص و درمان این بیماری گفت: «خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و افزایش دانش پزشکی این بیماری قابل درمان و قابل تشخیص شده، یکی از بهترین راه‌های تشخیص این بیماری، آزمایش خلط است. در این روش نمونه خلط در بازه زمانی، 2 تا 3 روز جمع‌آوری می‌شود و در نهایت‌ آزمایش‌ نمونه‌ها ابتلا شما به این بیماری را تایید یا رد می‌کند و اکثر داروهایی که برای درمان این بیماری تجویز می‌شود، خوراکی هستند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان هم ندارند. فقط کافی است داروهای ضد سل را به‌مدت حداقل 6 ماه، داروهای خوراکی که برای از بین رفتن این بیماری برای شما تجویز کرده‌اند را مصرف کنید تا در نهایت، نشانه‌های آن کاملاً از بین برود.»

مراقب سلامت آموزشگاه عطیه ملارد خاطرنشان کرد: «در حال حاضر مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری سل، تزریق واکسن ب ث ژ در بدو تولد است و بر اساس آمارها تزریق این واکسن در بزرگسالی تأثیر زیادی ندارد و از مبتلا شدن به این بیماری جلوگیری نمی‌کند. از این رو شناسایی و درمان به موقع سل در بزرگسالی موثرترین راه برای کاهش علائم آن است.»

دانش‌آموز خبرنگار: نیلوفر شاه آبادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار