علی داوودی در گفت‌وگو با پانا:

تحول در حوزه ادبیات کار ساده‌ای نیست

تهران (پانا) -علی داوودی معتقد است ابزارهای قدرتمندی مانند هوش مصنوعی که در دنیا وجود دارند، کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان را نیز جذب خود کرده اند و همین موضوع موجب فاصله گرفتن عموم جامعه از فرهنگ و ادب می شود.

کد مطلب: ۱۴۰۴۸۷۳
لینک کوتاه کپی شد
تحول در حوزه ادبیات کار ساده‌ای نیست

علی داوودی، مدیر دفتر شعر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در گفت‌وگو با پانا درباره اینکه چرا فعالیت در حوزه کودک‌ونوجوان کمرنگ شده است، گفت: «مساله حائز اهمیت این است که کودکان‌ و نوجوانان درحالی‌که نماد رویش نسل آینده هستند، از مدار توجه خارج شده‌اند. همچنین این موضوع نیازمند این است که جامعه هنری به این درک و این ضرورت برسد، و متوجه این دغدغه عمومی جامعه فرهنگ شوند. اما زمانی که این اتفاق رقم نخورد، قطعا با چالش‌های مختلفی روبرو خواهیم شد.»

داوودی با اشاره به تفاوت سلیقه نسل‌ها و کلیشه‌ای بودن ادبیاتی که برای نسل‌های گذشته استفاده می‌شده و همچنان برای نسل جدید همان ادبیات به کار برده می‌شود، اضافه کرد: «در ادبیات کودک‌ونوجوان طبق سلیقه نسل امروز، کارهای اندکی انجام می‌شود اما همین کارها نیز به صورت پراکنده تولید می‌شوند. همچنین تحول در ادبیات، چه در حوزه کودک و چه در حوزه بزرگسال، کار آسان و ساده‌ای نیست، و به همین دلیل است که کلیشه‌ها همچنان به کار خودشان با قدرت ادامه می‌دهند و مسیر خود را می‌روند، و به راحتی نمی‌شود آن‌‌ها را حذف کرد و انقلابی نو رقم زد»

این شاعر معتقد است یکی از اصلی‌ترین مشکل‌های کشورمان بحث تک‌فرزندی و فرزند‌آوری است.

وی خاطرنشان کرد: «در کشورمان با چالش‌های بسیاری روبرو هستیم که در عدم پیشرفت‌ فعالیت‌های هنری نیز بسیار نقش دارند. اقتصاد یکی از مهمترین چالش‌هایی است که مانع پیشرفت فعالیت‌های فرهنگی و هنری می‌شود. همچنین جامعه فرهنگی نیز خودش دچار مسائل غیرفرهنگی است، همین موضوع موجب می‌شود هنرمند و تولیدکننده‌ی هنر، بجای تمرکز و اندیشیدن بر روی تولید اثر باکبفبت برای مخاطب، دچار چالش‌های اقتصادی و... شود و نتواند به آرمان‌های خود برسد»

علی داوودی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل فاصله گرفتن کودکان و نوجوانان از ادبیات چیست، خاطرنشان کرد: «با توجه به‌ اینکه در دنیا ابزارهای قدرتمندی وجود دارند که دسترسی و استفاده از آن‌ها برای نسل جدید بسیار ساده است، نه تنها برای کودک ونوجوان بلکه برای بزرگسالان نیز، همان ابزارهای قدرتمند، ادبیات و مسا‌ئل فرهنگی را از اولویت خارج میکنند، بنابراین وقتی‌که می‌بینیم این فضا به این اندازه قدرتمند است، شاید باید به این فکر کنیم که بخشی از همین مطالب را در فضاهای جذابی که مخاطب می پسندد ارائه دهیم، همچنین این مساله نیاز به اتاق‌فکر دارد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار