وزنه‌برداری قهرمانی جهان؛ دهدار نهم شد، هفتمی رزاقی در دوضرب

تهران (پانا) - هشتاد و هشتمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری مردان و سی و یکمین دوره رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی زنان جهان ۲۰۲۳ امروز در عربستان پیگیری شد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۹۵۶
لینک کوتاه کپی شد
وزنه‌برداری قهرمانی جهان؛ دهدار نهم شد، هفتمی رزاقی در دوضرب

این مسابقات که جنبه انتخابی المپیک ۲۰۲۴ پاریس را دارد در سالن سبز در مجموعه شاهزاده فیصل برگزار می‌شود و ۷۱۹ وزنه بردار از ۱۱۷ کشور به رقابت می‌پردازند. وزنه برداران روسیه و بلاروس به علت بحران اوکراین از حضور با پرچم کشور خود محروم شدند و تیم کره شمالی نیز از حضور انصراف داد.

نتایج روز یازدهم مسابقات به این شرح اعلام شد:
مردان:
دسته ۹۶ کیلوگرم:
۱- لیو هوان هوآ از چین ۱۸۰ کیلوگرم در یک ضرب / ۲۲۴ کیلوگرم دو ضرب و مجموع ۴۰۴ کیلوگرم
۲- جانگ یئون هاک از کره جنوبی ۱۸۲ / ۲۱۷ و ۳۹۹ کیلوگرم
۳- یوگنی سیخانتسوف از بلاروس ۱۸۳ / ۲۱۱ و ۳۹۴ کیلوگرم
در حرکت یک ضرب این دسته، سیخانتسوف اول شد و گاریک کاراپتیان از ارمنستان با ۱۸۳ کیلوگرم در رده دوم قرار گرفت و یئون هاک سوم شد. رضا دهدار با ۱۵۷ کیلوگرم در رده دهم قرار گرفت و رسول معتمدی در گروه دی با ۱۵۷ کیلوگرم بیست و پنجم شد. در دو ضرب پس از هوان هوآی چینی، فارِس الباخ قطری با ۲۱۸ کیلوگرم در رده دوم قرار گرفت و یئون هاک سوم شد. دهدار با ۲۱۳ کیلوگرم در رده هفتم جای گرفت و معتمدی در گروه دی با ۲۰۱ کیلوگرم رده‌ای بهتر از بیست و دوم کسب نکرد. در مجموع دهدار با ۳۸۶ کیلوگرم نهم و معتمدی با ۳۵۸ کیلوگرم بیست و سوم شدند.
در این دسته گاریک کاراپتیان ارمنستانی در یک ضرب با ۱۸۳ و مجموع ۳۹۳ کیلوگرم رکورد جوانان جهان را در این دو بخش شکست.

برای ایران پیش از این در دسته ۸۱ کیلوگرم حسین سلطانی در یک ضرب هشتم شد و در دو ضرب با اوت کردن هر سه وزنه خود در رده بندی این حرکت و مجموع قرار نگرفت. در اوزان ۵۵، ۶۱، ۶۷ و ۷۳ کیلوگرم ایران نماینده نداشت. در دسته ۸۱ کیلوگرم رحمت عبدالله از اندونزی در حرکت دو ضرب با ۲۰۹ کیلوگرم رکورد جهان را که در اختیار کارلوس نسار از بلغارستان (۲۰۲۱) بود به میزان یک کیلوگرم بهبود بخشید. در دسته ۸۹ کیلوگرم میرمصطفی جوادی مدال طلای دو ضرب و مجموع را به دست آورد. در دسته ۹۶ کیلوگرم امیر حقوقی در رده پنجم جای گرفت و محمد زارعی سیزدهم شد.

زنان:
دسته ۷۶ کیلوگرم:
۱- سارا احمد از مصر ۱۰۸ کیلوگرم در یک ضرب / ۱۳۸ کیلوگرم دو ضرب و مجموع ۲۴۶ کیلوگرم
۲-اِلن اسکوبار از کلمبیا ۱۰۶ / ۱۳۶ و ۲۴۲ کیلوگرم
۳- بِیا پاره دس از اکوادور ۱۰۵ / ۱۳۵ و ۲۴۰ کیلوگرم
در حرکت یک ضرب این دسته پس از سارا احمد مصری، کیم سو هیون از کره جنوبی با ۱۰۶ کیلوگرم دوم و اسکوبار سوم شدند. الهه رزاقی در گروه بی نتوانست وزنه‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۳ کیلوگرمی را بالای سر ببرد و در رده بندی قرار نگرفت. رزاقی در دو ضرب وزنه ۱۱۹ کیلویی را مهار کرد و هفتم شد، اما در رده بندی مجموع قرار نگرفت.
امروز در دسته ۸۱ کیلوگرم الهام حسینی در گروه بی رقابت می‌کند، اما پریسا نورعلی با وجود این که نام وی در فهرست این وزن قرار دارد در رقابت‌ها غایب است. در دسته ۸۷ کیلوگرم نام زینب شیخ ارباب در گروه بی ثبت شده، اما اعزام نشده است.

برای تیم ایران در دسته ۶۴ کیلوگرم ریحانه کریمی در رده ۱۴ و فاطمه کشاورز در رده بیستم قرار گرفتند. تیم بانوان ایران در دسته‌های ۴۵، ۴۹، ۵۵، ۵۹، ۶۴ و ۷۱ کیلوگرم نماینده نداشت.

رده بندی مدالی در روز دوازدهم (مجموع مردان و زنان):
۱- چین ۱۷ طلا، ۷ نقره، ۳ برنز
۲- تایلند ۵ طلا، ۱ نقره، ۳ برنز
۳- مصر ۵ طلا، ۱ نقره، ۱ برنز
۴- ویتنام ۳ طلا، ۳ نقره
۵- تایوان ۳ طلا، ۱ نقره
۶- کلمبیا ۲ طلا، ۶ نقره، ۳ برنز
۷- ایران ۲ طلا
تا کنون ۲۹ کشور مدال کسب کردند.

در دوره قبل در بخش مردان تیم‌های کلمبیا، گرجستان و چین اول تا سوم شدند و تیم ایران هفتم شد. در بخش زنان تیم‌های چین، آمریکا و کلمبیا در رده‌های اول تا سوم قرار گرفتند و تیم بانوان ایران در رده ۳۰ جای گرفت. وزنه برداران ایران در دوره قبل یک مدال طلا و ۳ نقره کسب کردند.

در تاریخ وزنه برداری قهرمانی جهان و در رده بندی مدالی مجموع مردان (بدون احتساب این دوره)، روسیه با احتساب مدال‌های شوروی سابق با ۱۷۲ مدال طلا، ۱۱۶ نقره و ۵۴ برنز همچنان در صدر است. تیم‌های بلغارستان با ۷۵ طلا، ۶۲ نقره و ۴۳ برنز در رده دوم و چین با ۴۹ طلا، ۴۳ نقره و ۳۰ برنز در رده سوم قرار دارند. تیم ایران نیز با ۲۴ طلا ۱۵ نقره و ۲۸ برنز در رده هفتم قرار گرفت.

در رده بندی انفرادی واسیلی آلکسیف اسطوره فقید وزنه برداری شوروی سابق، با ۸ طلا رکورددار است و یوریک واردانیان از شوروی سابق و نعیم سلیمانوف (سلیمان اوغلو) از بلغارستان / ترکیه با ۷ طلا و یک نقره دوم مشترک هستند. از ایران محمد نصیری با ۵ طلا، یک نقره و ۳ برنز رده چهاردهم را در اختیار دارد و حسین رضازاده با ۵ طلا بیست و سوم است.

در رده بندی مدالی مجموع زنان، تیم چین با ۱۴۱ طلا، ۴۸ نقره و ۱۴ برنز در صدر است و روسیه با احتساب نتایج شوروی سابق با ۱۸ طلا ۲۲ نقره و ۱۴ برنز دوم و تایوان (چین تایپه) با ۱۵ طلا ۲۰ نقره و ۲۲ برنز سوم هستند. بانوان ایران تا کنون در رقابت‌های قهرمانی جهان مدال کسب نکرده اند.

در رده بندی انفرادی زنان تاتیانا کاشیرینا از روسیه بیا ۵ طلا و ۳ نقره رکورددار است و کو سینگ، چون از تایوان با ۵ طلا و یک برنز دوم و دنگ وی از چین با ۵ طلا سوم هستند.
تیم ایران در بخش مردان در سال ۲۰۱۷ در آناهایم آمریکا نخستین بار قهرمان جهان شد.
دوره آتی این رقابت‌ها در سال ۲۰۲۴ در منامه بحرین برگزار خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار