نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشو پرورش در گفتوگو با پانا:
مدیران مدارس به عنوان راهبران آموزشی و پرورشی، باید فراتر از مدیریت به موضوعات نگاه کنند
تهران (پانا) - نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در بازدید از رویداد فصل صعود با محوریت توانمندسازی مدیران جدیدالانتصاب شهرستانهای تهران، مدیران مدارس را راهبران آموزشی و پرورشی خواند و گفت این لقب به این معناست که شخص مدیر، باید فراتر از مدیریت به موضوع نگاه کند و میتواند رفتار یک نسل را کنترل کند.
سید رضا مختاری، نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در رویداد فصل صعود با هدف توانمندسازی مدیران جدیدالانتصاب شهرستان های استان تهران حاضر شد و در گفتوگو با پانا به اهمیت و ضرورت برگزاری دورههای توانمندسازی اشاره کرد و گفت: «با توجه به اینکه وارد یک هزاره جدید شدهایم و با یک نسل نو که خواستهها و پیچیدگیهای زیادی دارد مواجه هستیم، قطعا در مسیر آموزش و پرورش برای تربیت این نسل باید آگاهانه حرکت کرد، همچنین این آگاهی نیاز به دانش دارد و دانش کافی داشتن میتواند مدیران مدارس را توانمند کند.»
مختاری افزود: «در این برنامه ها سعی کردهایم با استفاده از مباحث و سرفصلهای کاربردی که توسط اساتید برجسته در کارگاههای آموزشی به مدیران انتقال داده میشود، بحث توانمندسازی را اجرا کنیم، همچنین این امر به مدیران مدارس کمک میکند تا با یک ذهن مصلح به دانش روز و با استفاده از تجربیات وارد مدیریت شوند.»
برای مدیران مدارس، لقب راهبران آموزشی و پرورشی انتخاب شدهاست
مختاری بیان کرد: «در ادبیات جدید برای مدیران مدارس لقبی با عنوان «راهبران آموزشی و پرورشی» انتخاب شده است و این لقب به این معناست که شخص مدیر، باید فراتر از مدیریت به موضوع نگاه کند، چراکه راهبر کسی است که خط فکری ارائه میدهد، اندیشه را هدایت میکند و میتواند رفتار یک نسل را کنترل کند.
وی مطرح کرد: «با توجه بهاینکه وظیفه مدیر مدرسه، یک وظیفه مهم و سنگین است، به همین دلیل توانمندسازی حتماً و حتماً باید برای مدیران اجرا شود، چراکه مدیران باید در مدیریت صحیح و درست مدرسه توانمند باشند، همچنین توانایی اجرا کردن بخشنامهها و سیاستهای آموزشی، پرورشی و تربیتی که در وزارت یا اداره ابلاغ میشود را داشته باشند.»
مختاری معتقد است این دورهها تنها برای توانمندسازی مدیران کافی نیست، بلکه تجارب عملیاتی و اجرایی، دورههای ضمن خدمت و دیگر جلساتی که در طول سال تحصیلی برگزار خواهد شد، میتواند مکملی برای تحقق هدف نهایی باشد که توانمندسازی مدیران مدارس است.»
دانشآموز مخاطب اصلی ما ست، ولی تنها مخاطب ما نیست
نماینده معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش تاکید کرد: «مخاطب اصلی ما برای اثربخشی نتایج این دورهها دانشآموزان هستند، اما لازم است بدانید دانشآموزان تنها مخاطب ما نیستند، بلکه هدف این دورهها این است که نتایج توانمندسازی مدیران برای تمام عوامل مدرسه، مانند دانشآموزان، اولیا، دبیران، کادر معاونین و... تاثیرگذار باشد.»
وی در پاسخ به این سوال که آیا نقش و اثر معاونت پرورشی در توانمندسازی مدیران مدارس چیست، عنوان کرد: «معاونت پرورشی در توانمندسازی مدیران بخش مهمی را بر عهده دارد و با توجه به اینکه مدیران مدارس باید در حوزه های پرورشی صاحب ایده و سبکهای نو، آگاهی روز و روشهای نوین تربیتی و... باشند، این معاونت برای توانمندسازی باورها، احساسات، عواطف و رفتارهای دانشآموزان در اجرای جشنوارهها و فعالیتهای پرورشی گام برمیدارد.»
وی توانمندسازی مدیران مدارس شهرستانهای تهران را یک اقدام ارزشمند خواند و گفت: «با توجه به بازدیدی که از کلاسها انجام شد، میتوان گفت در حالی که برگزاری این دورهها در شهرستانهای تهران برای اولین بار انجام میشود، سطح برنامهها از کیفیت خوبی برخوردار است، همچنین مدیران پویا و فعالی برای مدارس انتخاب شدهاند. اساتید دورهها برجسته هستند و نکات بسیار مفیدی را آموزش میدهند.»
مختاری در پایان از مدیران شهرستانهای تهران خواست تا اجرا و برگزاری این دورهها را متوقف نکنند، و افزود: «در شهرستانهای تهران میتوان بهصورت فصلی یا دورهای، کلاسهای جدید با مطالب جدیدتر و مهمتر برگزار کرد. چرا که این امر باعث قویتر عمل کردن مدیران در مدارس میشود و نتیجه توانمندی مدیران، تربیت دانشآموزان پویا و اندیشمند خواهد بود.»
خبرنگار: علی حاجمزاده
ارسال دیدگاه