سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی»

سند تحول قضایی به‌روزرسانی می‌شود/ پرونده دو جاسوس فرانسوی به دادگاه ارسال شد/ پرونده تبعه سوئدی در شرف ارجاع به دادگاه قرار دارد

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی» را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۰۳۲۰۶
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت پرونده «مهدی یراحی»

مسعود ستایشی در ابتدای سی و سومین نشست خبری خود با عرض تسلیت به مناسبت ایام رحلت رسول اکرم و امام حسن مجتبی(ع) و امام هشتم شیعیان حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) اظهار کرد: در اینجا لازم است که از تمهیدات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری دولت و ملت عراق در برپایی مراسم اربعین و میهمان‌نوازی مردم عراق از زوار اربعین حسینی قدردانی کنم. برپایی این مراسم نشان داد عمق عشق و علاقه ملت مسلمان نسبت به سالار شهیدان روزافزون است و به‌رغم خواست دشمنان هرگز رو به خاموشی نمی‌رود. اکنون که در ایام انتهایی ماه صفر هستیم نشان داده، همه تلاش‌های دشمنان با شکست قطعی منجر شده است.

وی با اشاره سند تحول قضایی گفت: معاونت راهبردی قوه قضاییه در روزهای پیش مبادرت به اطلاع‌رسانی کرده است اما بنا به تکلیف سخنگوی قوه قضاییه لازم است نکاتی گفته شود. در متن سند تحول پیش‌بینی شده است که با توجه به سال‌های انتهایی اجرای سند و تاکیدات موکد و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت دایمی شدن تحولات قوه قضاییه و پیگیری‌های رئیس قوه قضاییه لزوم ارتقا و روزآمدسازی سند تحول وارد مرحله اجرایی شده است.

سخنگوی قوه قضاییه تاکید کرد: طی فراخوانی از تمامی صاحب‌نظران و کارشناسان داخل قوه قضاییه و بیرونِ آن درخواست کردیم که در این زمینه با قوه قضاییه همکاری کنند. همچنین دبیرخانه‌ای تشکیل شده تا تمامی نظرات و نگاه‌های عالمانه را جمع‌آوری کند و مردم هم با استفاده از سامانه‌هایی که در اختیارشان قرار می‌گیرد می‌توانند پیشنهادات خود را نسبت به تحول قضایی مطرح کنند.

حل مشکلات ثبتی ۴۰ ساله مردم آباده

ستایشی همچنین با اشاره به پیگیری مطالبات مردمی گفت: پس از سفر ماه اخیر رئیس قوه قضاییه به استان فارس، یکی دیگر از مصوبات سفرهای استانی با تلاش مستمر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دادگستری فارس به ثمر نشست و معضل ثبتی ۴۰ ساله منطقه آباده حل شد و اسناد این املاک صادر شد. رئیس دستگاه قضا دستور داد که کلیه اسناد املاک مورد بحث به دست مردم برسد و یک ماه زودتر از موعد مقرر اسناد بیش از هزار قطعه به مردم منطقه آباده تحویل داده شد و اسناد مالکیت بافت فرسوده در شهر آباده با رفع مشکلات مالکیتی آرزوی دیرینه مردم این منطقه بود که بعد از ۴۰ سال به آنها اهدا شد.

فعالیت ۲۸۰۰ کاربر در سامانه تناد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره سامانه تناد اظهار کرد: ما نسبت به این موضوع اطلاع‌رسانی کردیم و تلاشمان این است که اقدامات اجرا شده در سند تحول قضایی به اطلاع مردم رسانده شود. در راستای اجرای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مقامات عالی قوه قضاییه مبنی بر تقویت دانش قضایی و اجرای سند تحول، مرکز آمار اقدام به راه‌اندازی سامانه تناد کرده است که نقد آرای دادرسی است که تا به امروز این مرکز با برنامه ریزی توانسته ۲۰ میلیون رای را با استفاده از آخرین روش‌ها و برنامه‌های ناظر بر هوش مصنوعی گمنام‌سازی کند به این جهت که مشخصات اصحاب دعوا محفوظ بماند.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: راه‌اندازی این سامانه یک کار بی‌نظیر در کشور بوده است و امروز بزرگترین بانک متون فارسی قابل پردازش در دنیا ایجاد شده است. در سامانه تناد چرخش تحول‌آفرینی اتفاق افتاده است که در راستای شفافیت است و هر آنچه حریم شخصی افراد محسوب می‌شود گمنام‌سازی شده است. ضمن اینکه این سامانه برای آموزش قضات جدید نیز مورد استفاده است.

به گفته وی، ۲۸۰۰ کاربر در سامانه تناد فعالیت دارند.

ستایشی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره مصوبه اخیر مجلس که کانون‌های وکلا را ملزم به تبعیت از مصوبات هیات مقررات‌زدایی کرده‌اند، گفت: درخصوص کانون وکلا اظهار کرد: مرجع اخیر قطعا با اعتقاد و اعتمادی که به رسیدگی‌های هوشمندانه منطبق با قانون اساسی دارند، به موضوع رسیدگی می‌کنند و خروجی آن هر چه که باشد فصل‌الخطاب است.

تدوین لایحه آزادی‌های مشروع

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات قوه قضاییه برای گسترش آزادی‌های مشروع به عنوان یکی از مطالبات رهبری از قوه قضاییه توضیح داد: برای پیگیری مطالبات رهبری قرارگاهی ایجاد شده است و بنا شد این قرارگاه کار خود را ادامه دهد. برای آزادی‌های مشروع ۴ پروژه تعریف شده است که برای هر کدام از پروژه‌ها اعم از اقدامات و انتخاب مسئولان آنها برنامه‌ریزی‌هایی نیز شده است و برای پاسخگویی به مطالبات ایشان بازه زمانی ۳ تا ۶ ماه و بازه اثربخشی ۹ ماهه در نظر گرفته شده است.

وی همچنین به تدوین لایحه آزادی‌های مشروع اشاره کرد و گفت: جامعه هدف در این حوزه تدوین شده و سیاست‌های گسترش آزادی‌های مشروع ذیل سیاست‌های کلی قضایی تدوین شده است. پیش‌نویسی برای لایحه تدوین شده و پیگیری‌ها برای تصویب این لایحه درحال انجام است. معاونت حقوقی قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر مکلف به انجام این پروژه هستند. علاوه بر این کمیته آزادی‌های مشروع با همکاری مجلس و قوه قضاییه با هدف شناسایی هدف‌ها و رفع مشکلات موجود تشکیل شده است.

ستایشی تاکید کرد: گزارش‌های مردمی در حوزه آزادی‌های مشروع و پیگیری مطالبات نیز در حال انجام است و تمامی گزارش‌ها تا حصول نتیجه دنبال می‌شود. ساماندهی تشکل‌ها برای اعلام نقض آزادی‌های مشروع، پیگیری مجدانه و بی‌وقفه درخصوص گزارش‌های واصله و اعلام و انعکاس گزارش‌ها از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم. همچنین طراحی ساختار مناسب برای تشکیل دبیر خانه حقوق شهروندی در استان‌ها، اصلاح فرایند بازرسی، تشویق جامعه هدف یعنی کسانی که موضوع حقوق شهروندی هستند، تعیین سازوکارهای گزارش‌های حقوق شهروندی و تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرایم حوزه نقض حقوق شهروندی در مراکز استان‌ها از جمله اقداماتی است که انجام می‌دهیم.

به گفته وی، پژوهشگاه قوه قضاییه نشست علمی با نخبگان در دو محور تبیین مفهوم و مصادیق آزادی‌های مشروع و نقش قوه قضاییه در گسترش آزادی‌های مشروع را در سوم مرداد ماه برگزار کرد که مشروح آن اعلام خواهد شد.

دستگیری ۲ نفر از سرشناسان فرقه بهائیت در شهرستان بابل

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی درباره جزئیات شناسایی شبکه‌ای که در پوشش مسایل آموزشی و مدارس در یکی از شهرهای شمالی کشور اقدام به‌کارگیری عناصر سازمان‌یافته شبکه جاسوسی بهائیت کردند، گفت: یکی از ابزار دشمنان قسم‌خورده نظام استفاده از فرقه ضاله بهائیت است که در شهرستان بابل اقداماتی از ناحیه این فرقه صورت گرفت. این اقدامات در حوزه مدارس ابتدایی، پیش‌دبستانی، مهدهای کودک و مراکز آموزشی و ورزشی بوده است که از طریق به کارگیری مربیان بهائی این کارها را انجام می‌دادند، از جمله اقدام به اجرای سند ۲۰۳۰ می‌کردند و مربیانی را از استان‌های دیگر برای تعلیم وارد موقعیت می‌کردند.

ستایشی اضافه کرد: با جواز حاضر از موازین قانونی، دو نفر از این افراد که از سرشناسان فرقه هستند توسط ضابطان دستگیر شدند و روانه زندان شدند. کلیه مقررات و ضوابط سازمان زندان‌ها برای این افراد مثل سایرین برقرار شده است. پرونده آنها رسیدگی می‌شود و تصمیم لازم بر اساس موازین شرعی و قانونی اتخاذ می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده مهدی یراحی

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره پرونده مهدی یراحی گفت: نسبت به آقای یراحی، پرونده‌ای در ناحیه ۳۸ دادسرای عمومی انقلاب تهران تشکیل شده است. اتهام ایشان تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و ساخت و انتشار فیلم‌های برخلاف عفت عمومی است و نامبرده پس از تفهیم اتهام و تحقیقات مقدماتی،پرونده‌اش با صدور قرار جلب دادرسی به دادگاه صالح ارسال شده است و ایشان اکنون در زندان هستند.

ستایشی همچنین درخصوص پرونده یک گروه خواننده نیز گفت: این گروه از طریق انتشار آهنگی تبلیغاتی با محتوای مبتذل و ساختارشکنانه اقدام کردند که هفته گذشته پرونده‌ای در این رابطه تشکیل شد. ۳ خواننده به همراه مدیر شرکت، مدیر توسعه بازار و ادمین‌هایی که کلیپ را پخش کردند به اتهام تشویق به فساد بازداشت شدند که با تامین وثیقه اکنون آزاد هستند.

آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی

وی در ادامه درخصوص آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی اظهار کرد: پرونده پس از بررسی و تحقیق جامع با صدور کیفرخواست به دادگاه صالح ارسال شده است و در وقت رسیدگی قرار دارد و وکلای متهمان در دو نوبت پرونده را مطالعه کرده‌اند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در رابطه با دسترسی خبرنگاران به پرونده‌های مهم قضایی نیز گفت: این پایگاه پس از تأیید مرکز امار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در اختیار خبرنگاران قرار می‌گیرد و پس از بررسی ابعاد و ضوابط انجام خواهد شد.

جزئیات دستگیری یک شهروند سوئدی

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه دولت سوئد هفته گذشته اعلام کرده که یک شهروند این کشور بیش از یک سال است که در ایران بازداشت شده است، گفت: این تبعه سوئدی جرایمی را در سرزمین جمهوری اسلامی ایران مرتکب شده که بر اساس آن جرایم رسیدگی‌های مقدماتی صورت گرفته و وی با قرار قانونی به زندان اعزام شده است. تحقیقات در خصوص این فرد در حال نهایی شدن است و در روزهای پیش رو پرونده وی با تصمیم نهایی دادسرا به دادگاه صالح ارسال خواهد شد.

تعیین تکلیف ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا موجود در انبارهای اموال تملیکی

سخنگوی قوه قضاییه همچنین در پاسخ به سوالی درباره اموالی که در گمرکات باقی مانده اند و به مرز فساد رسیده‌اند و اقدامات دستگاه قضایی برای تعیین تکلیف آنها، گفت: بازوی اجرای رسیدگی به این موضوع سازمان بازرسی کل کشور است و تمام تلاش قوه قضاییه و پیگیری‌هایی که صورت می‌پذیرد مبتنی بر این است که قانون به نحو احسن اجرایی شود. پیگیری‌های لازم از سوی سازمان بازرسی در دستور کار است و با ورود سازمان بازرسی در سال گذشته بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومان کالا به انحای مختلف تعیین و تکلیف شد که رشد ۵۰۰ درصدی فروش سازمان اموال تملیکی را رقم زد. همچنین ۹۰۰ درصد اعاده کالا در سال گذشته نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است و ۳۰ نفر از مدیران سازمان اموال تملیکی، گمرکات ایران و سازمان تعزیرات حکومتی که مرتکب تقصیر شده بودند به مراجع نظارتی و قضایی معرفی شدند و قوه قضاییه نشان داد در راستای تحقق مطالبات مردم و صیانت از حقوق عامه پا پس نمی‌گذارد.

به گفته وی، از سال گذشته تاکنون بیش از ۳۰۰ نامه هشداری به وزارت خانه‌های اقتصاد، جهاد کشاورزی، صمت، سازمان غذا دارو، گمرکات و اموال تملیکی داده شده است که منجر به ایجاد ۵۴ هزار متر مربع انبار نگهداری کالا شده است.

ستایشی خاطرنشان کرد: با ورود دستگاه قضایی در استان همدان ۶ هزار تُن از نهاد‌هایی که نیاز بوده به استان‌های عرضه منتقل شده است و افراد ذی مدخل شناسایی شده‌اند و با افرادی که مرتکب قصور شده‌اند برخورد می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار