یک آموزگار البرزی در گفتوگو با پانا:
مهمترین چشمانداز نهضت سوادآموزی، انسداد بیسوادی و تغییر در سطح دانش جامعه است
کرج (پانا) - همزمان با فرارسیدن روز جهانی سوادآموزی یک مدیر البرزی گفت مهمترین چشمانداز نهضت سوادآموزی، انسداد بیسوادی و تغییر در سطح دانش جامعه است.
صفیه محبعلی، یکی از فرهنگیان استان البرز است که تحصیلات خود را از نهضت سوادآموزی آغاز کرده است. او پس از شرکت در دوره های سوادآموزی و فراگیری تعلیمات، تحصیلات خود را در رشته تاریخ و مقطع لیسانس به اتمام رساند و اکنون مدیریت دبستان شهید یوسفی منطقه نظرآباد را بر عهده دارد. به گفته ی وی تحصیل در نهضت سوادآموزی پیامدهای مثبت فراوانی برایش به همراه داشته است.
محبعلی همزمان با فرارسیدن روز جهانی نهضت سوادآموزی در خصوص اهمیت سوادآموزی و چالش های آن در جامعه طی گفت و گویی با پانا عنوان کرد: «یکی از شاخصهای رشد در جوامع متمدن، میزان بهرهمندی مردم آن کشور از حداقل سواد نوشتن و خواندن است. بدیهی است که مبارزه با بیسوادی نه تنها در مقوله توسعه فرهنگی به عنوان نخستین گام قلمداد میشود ، بلکه در حوزههای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی نیز حائز اهمیت ویژهای است. هر چه افراد جامعه به سمت باسوادی پیش بروند یقیناً سیر تحول و رویکرد آن جامعه سریعتر خواهد بود.»
محبعلی بیان کرد: «معتقدم مهم ترین چشم انداز فعالیت نهضت سوادآموزی، انسداد بی سوادی و تعلیم افرادی است که به دلایل گوناگون و با توجه به شرایط و امکانات محدود زندگی خود نتوانسته اند علم سواد را فرا بگیرند.»
وی همچنین تصریح کرد: «این روزها دوره های تحصیلی نهضت سوادآموزی سه بخش را در برمیگیرند. دوره سوادآموزی، دوره تحکیم و دوره انتقال. افراد میتوانند با توجه به سطح سواد خود در این دوره ها ثبت نام کنند و پس از کسب موفقیت در هر دوره در هر سنی که تمایل داشته باشند به دوره بالاتر ارتقا پیدا کنند. بدون شک اگر انجام فعالیت های نهضت سوادآموزی با محوریت آگاه سازی و مهارت پروری همراه شود، موجب ارتقای سطح زندگی و فرهنگ و خرد در سطح خانواده و جامعه خواهد شد و با ایجاد فرصت های برابر آموزشی سطح زندگی افراد تقویت می شود.»
محبعلی در توصیف مهم ترین مزایای شرکت در دوره های سوادآموزی اظهار کرد: «مهم ترین مزیت نهضت سوادآموزی شکست، ناامیدی و آمادگی برای ایجاد تغییر در سطح فرهنگ و دانش افراد است. در نتیجه فرد احساس ارزشمندی، مفید بودن و عزت نفس بیشتری خواهد داشت و این تبدیل به انگیزه ای برای پیشرفت و ترقی او در سطح جامعه خواهد شد. قطعا افراد باسواد و آگاه به شکل موثری در اجتماع فعالیت می کنند و با دانستن اینکه در تعیین سرنوشت جامعه خود نقش جدی دارند از کنار مسائل مهم کشور بی تفاوت گذر نخواهند کرد.»
وی همچنین اذعان کرد: «یکی از مهم ترین چالش های شرکت در دوره های سوادآموزی، نداشتن انگیزه و وجود مشغله های فراوان افراد است. بسیاری به دلیل مشغله های زندگی و اوضاع اقتصادی خانواده حاضر به شرکت در کلاس ها نیستند و همواره با یادآوری اینکه استعداد خواندن و نوشتن ندارند، حاضر به همکاری نمی شوند. اما معتقدم اگر انگیزه و آگاهی کافی در درون مردم ایجاد شود به خوبی متوجه اهمیت سوادآموزی در جامعه پیشرفته و مدرن امروزی خواهند شد.»
به گفته این آموزگار دل انگیزترین پیامد تحصیل در نهضت سوادآموزی تبدیل ناامیدی به امید و توانایی بوده است؛ او با شعار خواستن و توانستن پا به عرصه این میدان گذاشت و به کمک خانواده و اولیای مدرسه موفق به کسب توفیقات و امتیازات فراوانی شده است.
این مدیر البرزی در رابطه با گام های موثر برای تشویق افراد به شرکت در دوره های سوادآموزی تشریح کرد: «ایجاد امکانات و شرایط تحصیل در محل زندگی اشخاص با کمترین میزان مشکل و دغدغه، ایجاد حس ارزشمندی و خودباوری از طریق افراد تأثیرگذار با برگزاری جلسات آگاهی بخشی و سخنرانیهای موثر، همگی از جمله روش های تاثیرگذار برای ترویج سوادآموزی هستند. همچنین استفاده از افراد توانمند، آگاه و قانونمدار و انسان دوست در آموزش افراد میتواند در این زمینه موثر باشد.»
محبعلی در پایان خاطرنشان کرد: «بدون شک بی سوادی باعث ناآگاهی و رکود ذهنی می شود و می تواند عاملی برای برهم زدن نظم اجتماعی باشد. امیدوارم با برنامه ریزی دقیق آموزشی در راستای ریشه کن شدن کامل بی سوادی و ترویج سوادآموزی قدم های بزرگی برداشته شود.»
دانش آموز خبرنگار: آتوسا هشترود
ارسال دیدگاه