دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

تدوین نقشه راه فنی و حرفه‌ای کشور با ارائه اساسنامه از سوی کمیسیون آموزش مجلس

اعتباربخشی و ارزش‌دهی به مهارت برپایه اساسنامه سازمان فنی‌وحرفه‌ای

تهران(پانا)- دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس شورای اسلامی از انجام بررسی‌های نهایی در رابطه با اساسنامه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای به عنوان نقشه راه این سازمان خبر داد و اظهار کرد بعد از تعطیلات پیشرو بررسی‌ها در خصوص اساسنامه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور به اتمام می‌رسد و این اساسنامه برای شورای نگهبان ارسال می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۰۲۷۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تدوین نقشه راه فنی و حرفه‌ای کشور با ارائه اساسنامه از سوی کمیسیون آموزش مجلس

شیوا قاسم‌پور؛ دبیر اول کمیسیون آموزش‌و‌تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پانا در رابطه با تجهیز هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای از ضرورت استفاده از ظرفیت مسئولیت‌های اجتماعی وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نفت به منظور تجهیز هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: «برای تجهیز هنرستان‌ها می‌توانیم از حیطه مسئولیت‌های اجتماعی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها کمک بگیریم. به طور مثال مقرر شده تا وزارت نفت کار تجهیز و به‌روزرسانی تجهیزات در ۵۰ هنرستان کشور را اجرایی کند.»

هر دانش‌آموز یک مهارت

قاسم‌پور در ادامه با اشاره به رویکرد مهارت‌محور در سال جاری بیان کرد: «امسال، سال مهارت است و برنامه بر این است که اگر می‌خواهیم نیروی‌کار متخصص تربیت کنیم، این افراد را باید از دبیرستان‌ها آموزش دهیم. اما در مدارس و هنرستان‌های ما امکانات کافی برای تربیت دانش‌آموز ماهر وجود ندارد. هدف ما هر دانش‌آموز یک مهارت است. ما بنا داریم این فعالیت را انجام دهیم اما این موضوع، امری ایده‌آل است و با اجرای آن فاصله داریم. »

اولین قدم در تربیت نیروی ماهر تجهیز مدارس است

وی همچنین تجهیز هنرستان‌ها و مدارس فنی‌وحرفه‌ای را از موضوعات مهم در خصوص آموزش تکنسین‌های ماهر در زمینه‌های مهارتی و فنی دانست و اظهار کرد:« اینکه بخواهیم در هنرستان‌ها امکانات بروز قرار دهیم اولین اقدامی است که باید برای تربیت دانش‌آموز ماهر در دستور کار خود قرار دهیم. امکانات امروز مدارس ما مطابق با علم روز نیست. این امر که همچنان موتور پیکان در مدارس فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌های ما مورد بررسی و تدریس قرار می‌گیرد یکی از نشانه‌های منطبق نبودن آموزش‌ها با پیشرفت‌های تکنولوژی است. چرا که در بازارکار این محصول وجود خارجی ندارد.»

دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات در ادامه افزود: « اینکه بتوانیم از این مسئولیت اجتماعی وزارت نفت نهایت استفاده را برای تجهیز مدارس داشته باشیم امری موثر در رفع برخی از مشکلات خواهد بود. ساخت مدارس فنی‌وحرفه‌ای جدید قطعا بسیار هزینه‌بر است‌. هدف ما در استفاده از مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای تجهیز مدارس است و ساخت مدارس جدید در برنامه ما نیست. »

سه وزارتخانه مرتبط در بحث آموزش به نیروی کار فنی‌وحرفه‌ای

قاسم‌پور با اشاره به وزارتخانه‌های مرتبط با آموزش نیروی انسانی در بازارکار گفت: «وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم و وزارت کار و رفاه‌اجتماعی سه مجموعه‌ای است که در زیر مجموعه‌های خود آموزش به نیروی فنی‌وحرفه‌ای را در دستور کار دارند، بنابراین اصل و اساس کار مهارت در این سازمان انجام می‌شود. آموزش نیروی تکنسین می‌بایست در این بخش‌ها پیگیری شود.»

تصویب اساسنامه سازمان فنی‌وحرفه‌ای در دوره یازدهم مجلس

وی با اشاره به نبود اساسنامه ویژه برای سازمان فنی‌وحرفه‌ای در سال‌های گذشته از تصویب کلیات اساسنامه سازمان فنی‌وحرفه‌ای و اصل هشتاد و پنجی‌شدن آن خبر داد و گفت: « سازمان فنی‌وحرفه ای تا به امروز اساسنامه‌ای نداشته است. یکی از فعالیت‌های مهمی که کمیسیون آموزش و تحقیقات به تاز‌ه‌گی در تربیت نیروی فنی‌وحرفه‌ای داشته، تصویب اساسنامه سازمان فنی‌وحرفه‌ای است. با تلاش‌های نمایندگان کمیسیون آموزش‌وتحقیقات مجلس، با توجه به عدم وجود شرایط کافی برای تصویب قانون ویژه در این خصوص در دوره یازدهم مجلس، کلیات طرح اساسنامه سازمان فنی‌وحرفه‌ای مورد بررسی و در نهایت در مجلس تصویب و مشمول اصل 85 شد. »

دبیر اول کمیسیون آموزش‌وتحقیقات از انجام بررسی های نهایی در خصوص این اساسنامه خبر داد و اظهار کرد: «بر اساس اصل 85 مجلس، موضوع اساسنامه سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای به صورت تخصصی در کمیسیون تخصصی آموزش‌وتحقیقات مورد بررسی قرار خواهد گرفت و برای شورای نگهبان ارسال خواهد شد. بعد از تعطیلات پیشرو بررسی‌ها در خصوص اساسنامه به اتمام می‌رسد و این اساسنامه برای شورای نگهبان ارسال می‌شود.»

قاسم‌پور با اشاره به نیاز به نقشه‌راه در اساس کار هر سازمان بیان کرد: «همان طور که برنامه هفتم توسعه یک سیاست کلی برای توسعه کشور است، سازمان فنی و حرفه‌ای نیز نیازمند یک سیاست کلی در عملکرد خود می‌باشد. سازمانی که اساسنامه نداشته باشد، نقشه راهی برای خود ندارد. در 50 سال گذشته هیچ نقشه‌راهی برای سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای وجود نداشته است. این اساسنامه و بندهای آن، برای موضوع مهارت ارزش قائل شده است.»

ایجاد مشاغل جدید و حذف مشاغل بدون کاربرد در بازارکار

وی در ادامه با اشاره به ایجاد مشاغل و رشته‌های جدید پیرامون تغیرات امکانات و نیازهای روز در جامعه گفت: « با وجود علم و تکنولوژی دنیا در جهتی گام بر می‌دارد که برخی رشته‌ها و مشاغل به مرور زمان در حال حذف شدن از چرخه‌کار می‌باشند. در مقابل برخی مشاغل و رشته‌های جدید در بازارکار شکل می‌گیرند که پیش از آن نیاز و امکان آن وجود نداشته است. قطعا باید در زمینه مشاغل نوین بیشتر بررسی صورت گیرد و به طبع مشاغلی که در حال حاضر در بازارکار هیچ نیازی به آن وجود ندارد و کاربردی برای ما ندارد از بازارکار حذف شود. »

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار